Re: Spelbalans
Bla, bla, bla.. Nu är det inte jag som leker papegoja!
Kan så vara att jag upprepar mig.
Det där blir dock 6 skills, inte 31, eller hur? Dra av 6 och du får 25. Jämför det med de andras 6-8 primeskills och det är fortfarande helt absurt.
Ditt svar får mig att undra: FÖRSTÅR du hur d20-systemet fungerar, eller har du fått allt om bakfoten???
En human fighter med INT 18 har 7 skillpoints per level.
En halfling rogue med INT 9 har 7 skillpoints per level.
Obalanserat?
Vid FÖRSTA leveln får man x4 skill points
BÅDE fightern och roguen i mitt exempel skulle börja med 28 skill points.
Dessa extra skillpoints ska representera att karaktären har haft ett liv innan han/hon blev äventyrare.
Men du har glömt det viktigaste:
Vid level 1 så får man lägga 4 skillpoints på varje skill.
(max är level+3)
Det betyder att vår Rogue antagligen lägger 4 skill points var på 7 skills, t.ex:
Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks
Och se! Nu har han inte kvar några skillpoints!
Jag håller med om att det finns tjuvar som INTE lägger skill points på: Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks
Men det beror på att det numera finns MASSOR med andra tjuv-skills som Forgery, Bluff, Balance, Disguise, Escape Artist, Gather Information, Intimidate.
Och där har vi också förklaringen till varför roguen har så många class skills (jag rabblade upp 14 st utan problem), det är helt enkelt så att de flesta rogue-"förmågorna" är skills, till skillnad från en wizard som har förmåga att kasta spells istället.