Nekromanti Konstruktiv Kritik D&D 3rd Ed.

Troberg

Sinister eater
Re: Omstart

Du har DnD3E PH, vilket är mer än vad många andra har, som kommer hit och kritiserar.
Förtal, jag har den. Jag har dock inte läst den (förutom lite slöbläddrande).

Troberg

Sinister eater
En omstart till

En sak som slår mig när jag läser den här tråden och som jag lagt märke till tidigare är hur balans tycks mätas i utdelad skada per runda.

Jag ser ingen som helst anledning till att en tjuv ska matcha en paladin i strid.

Tjuvens fördelar ligger på andra områden. Tjuven är flexibel, pragmatisk och inte bunden av moraliska regler, vilket ger honom ett stort utbud av valmöjligheter.

Paladinen är enkelspårig som ett heligt X2000. Hans principer driver honom att handla på ett visst sätt. Han smyger inte. Han bluffar inte. Han förför inte kvinnor. Han stjäl inte. Han är tråkig som en stubbe.

Balans beror på många saker, inte bara strid.

Pom

Swashbuckler
En detalj bara

I ADnD2E så började olika klasser med olika antal proficiencies, och de fick nya proficiencies vid olika levels.
Det enda sättet som INT påverkade var hur många språk man kunde tala vid level 1.
I DnD3E så påverkar INT antalet skillpoints vid VARJE level.
Du skriver att: "räkna med att skills enbart kommer att gå på intelligence i min värld, som det var från början."
Kan du förklara vilken början du syftar på???
"If the DM allows characters to have proficiencies, this column [# of Lang.] also indicates the number of extra proficiency slots the character gains due to his Intelligence."
PHB 2nd edition s.16.

Eftersom alla (utom den stridbare Troberg) vänder sig mot Ithaquas antibalans kände jag mig manad att påpeka denna detalj, som ändrar föga i sak.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: En omstart till

"En sak som slår mig när jag läser den här tråden och som jag lagt märke till tidigare är hur balans tycks mätas i utdelad skada per runda."

Sant och det är inte så konstigt. Det är ju ingen hemlighet att spelet är byggt som ett Hack'n'slash vars enda syfte är att kicka monsterstjärt.

"Jag ser ingen som helst anledning till att en tjuv ska matcha en paladin i strid."

Inte jag heller. Ett DnD d20 (with deep) på g? :gremgrin:

Men alltså, det finns inget annat sätt att mäta balansen på än hur bra man är i strid och hur bra man är på att undvika fällor, för det är det spelet går ut på, vilket jag personligen är lite ledsen för. Fast jag ser ingen anledning att ha balans överhuvudtaget. Alla är inte lika bra.

*komma-missbrukare*

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Eklektism

Och ändå föreställer jag mig alver som spänsliga och nästan veka och bräckliga. Inte alls sega, härdiga och kraftigt byggda, något som jag kopplar till hög Fysik. Jag ser inte långlivade alver som varelser som står pall för fysisk skada, gifter och sjukdomar bättre än andra, snarare tvärtom. Både deras plus och deras minus känns rätt för mig.
Well, i don't. Framför allt inte med tanke på att con borde vara sammankopplat med åldrande; dessutom undrar jag om du inte delvis misstar con för strength? Seg, härdig och kraftigt byggd är typiska kännetecken för styrka, inte kroppskonstitution. Kommer fler svar och argument senare. *S*

anth

Vetefan
Re: alver och annat oknytt

Och ändå föreställer jag mig...
...Well, i don't.
Innan vi börjar klösa ögonen ur varandra igen ville jag bara påminna herrarna om att vi talar om PERSONLIG smak här.
OM jag säger att alver är 2 fot höga, gröna varelser med fjärilsvingar så har jag faktiskt inte fel.
DnD är ett fantasy-spel och varelserna är fantasy-varelser.
Detta betyder att alla har sin egen fantasi om hur alver se ut.
Jag vet mycket väl att DnD-alverna BYGGER PÅ Midgårdsalverna, men de är INTE Midgårdsalver.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Does not compute! ...

»Seg, härdig och kraftigt byggd är typiska kännetecken för styrka, inte kroppskonstitution.«

Bzzzt?

Constitution är ju direkt kopplat till hur mycket stryk du står pall för (hit points) och hur väl du motstår gifter och sjukdomar (Fortitude save). Det om något är väl ett tecken på att seghet, härdighet och kroppsbyggnad kännetecknar Con snarare än Str.

anth

Vetefan
Re: En detalj bara

If the DM allows characters to have proficiencies, this column [# of Lang.] also indicates the number of extra proficiency slots the character gains due to his Intelligence."
PHB 2nd edition s.16.
Det var ett tag sedan jag spelade ADnD2E :gremsmile:
Jag har för mig att denna regel ersatte bonusspråken, man fick med andra ord inte bonus-språk och bonus-proficiencies för hög INT.
Mitt huvudargument kavarstår dock:
I ADnD2E så påverkade hög int endast level 1.
I DnD3E så påverkar hög int OCH låg int ALLA levels .

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Spelbalans

1. Även i 2nd ed var antalet Non-weapon proficiencies delvis klass-baserat (3 för warriors och rogues, 4 för clerics och wizards, plus 1/3 levels för alla utom rogues som fick 1/4 levels).
Det är sant, det hade jag förbanne mig glömt..*S* Länge sedan man spelade 2:nd. Men som du ser så är skillnaden dem emellan inte lika HEJDLÖS, och då menar jag fortfarande inte minst att nästan alla skills är primeskills för dem.

2. Grejen är att det är hela det paket som en level innebär som man "lär" sig när man går upp i nivå. En fighter spenderar en massa tid på att lära sig att slåss, slåss och slåss, så han har inte så mycket tid att lägga på annat, d v s sugiga skill points. Detsamma gäller för paladins, fast där läggs en del av den tid som fighters lägger på att slåss på att be, studera gudomlig magi, och liknande (vilket gör att en paladin får en massa specialförmågor i stället för bonusfeats). En rogue, å andra sidan, spenderar ganska lite tid med att träna sig på att slåss och har därför mycket mer tid att lägga på sina skills - därav den gigantiska drös med skill points han får.
Jag har redan sett de där argumenten här i tråden, och svarat. Och det må vara hänt att de spenderar mer tid med skills, men mest av allt stör mig fortfarande mängden primeskills de har jämtemot andra klasser. Exempel:

Sorcerer: 7 primeskills
Fighter: 6 primeskills
Paladin: 8 primeskills
Rogue: 31 primeskills

Oerhört balanserat, right? Vad gäller barder så må det däremot vara hänt, de är kända för att vara "jack of all trades".

3. De klassiska "tjuvförmågorna" funkar tämligen dåligt som feats, eftersom feats är binära - antingen har man dem, eller så har man dem inte. Tjuvförmågorna å andra sidan är mer gradvisa, vilket är anledningen till att de är skills. Notera att de förmågor tjuven får som är binära fås som klassförmågor (Evasion, Uncanny Dodge, o s v).
Men du har lite fel; vissa feats är prerequisites till andra, ibland måste man ha minimiabilites etc, vilket även gör feats relativt gradvisa.

And btw, "Evasion" var en skill i 2:nd edition vill jag minnas.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Does not compute! ...

Constitution är ju direkt kopplat till hur mycket stryk du står pall för (hit points) och hur väl du motstår gifter och sjukdomar (Fortitude save). Det om något är väl ett tecken på att seghet, härdighet och kroppsbyggnad kännetecknar Con snarare än Str.
Visst är det kopplat till hur mycket stryk och din motståndskraftighet, etc; men du vill väl ändå inte påstå att exempelvis en vanlig katt ser speciellt muskulös ut? Den tål hur mycket stryk som helst. Det finns fler exempel, men min personliga erfarenhet är faktiskt att riktigt magra figurer kan sitta inne med störst "con" emedan muskulösa figurer kan vara riktigt mjäkiga och insjukna relativt lätt. Så min slutsats blir åtminstone den gamla hederliga "you can't judge a book by it's cover", vad gäller con.

Styrka däremot; större muskelmassa, större styrka.

Does that compute?

anth

Vetefan

Instämmer i allt förutom: "Balans beror på många saker, inte bara strid."

Först definitionen av balans i rollspel:
(så vi talar om samma sak)
Karaktärerna ska vara likvärdiga inom de områden som tyngdpunkten ligger på i just det utvalda rollspelet.

Exempel:
I Ars Magica är magiker betydligt mäktigare än vanliga människor, men eftersom ALLA karaktärer är magiker så är spelet balanserat.

Vad är tyngdpunkten i DnD?
"dungeon crawl" och strid.
Inom dessa områden så är karaktärerna balanserade.
Tyvärr så tror många att man inte kan flytta tyngdpunkten i DnD, men faktum är att DnD har ett utmärkt skill-system och regler för de som inte vill slåss.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, nu tar jag på mig moderatorhatten

I den diskussion som råder vill jag bara påminna alla om att det går att diskutera utan att bråka. Därför vill jag uppmana alla att verkligen tänka efter innan de postar vidare i denna tråd. Vi har en god stämning här, och vi vill hålla det så. Så allihopa, tänk efter en extra gång innan ni postar/svarar, fundera på om någon kan ta illa upp över vad som postas, och var hövliga.

Tack på förhand!

Magnus

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Men alltså, det finns inget annat sätt att mäta balansen på än hur bra man är i strid och hur bra man är på att undvika fällor, för det är det spelet går ut på, vilket jag personligen är lite ledsen för. Fast jag ser ingen anledning att ha balans överhuvudtaget. Alla är inte lika bra.
Titta! Någon som också har insett det! :gremlaugh:

Dock håller jag inte riktigt med om superförenklingen "fällor och strid", men det må vara hänt. *S*

anth

Vetefan

Sorcerer: 7 primeskills
Fighter: 6 primeskills
Paladin: 8 primeskills
Rogue: 31 primeskills

Oerhört balanserat, right? Vad gäller barder så må det däremot vara hänt, de är kända för att vara "jack of all trades".
I ADnD2E så hade thief skills som ingen annan hade:
Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks.
Var ADnD2E-thiefen obalanserat mäktig?
Om den inte var obalanserat mäktig, varför är då DnD3E-roguen obalanserat mäktig när man bara ger honom samma sak?

Om du skulle orkat att göra ett skillsystem för ADnD2E dår alla klasser fick ta vilke skills de ville, inklusive tjuvskills fastän man inte var tjuv - hur många skillpoints skulle du ge thiefen då?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Error! Error! ...

»[…] en vanlig katt […] tål hur mycket stryk som helst.«

Nej, den tål i genomsnitt 2 stryk (HD 1/2 d8, Con 10).

Eller du kanske talar om verkliga katter?

Alltnog: i D&D är ju alla abilities väldigt övergripande; hög Con behöver inte betyda att du är kraftig, men det kan göra det. Det är upp till dig som spelare att avgöra exakt vad Con 16 betyder (smärttålig, starkt immunförsvar, uthållig etc.)

På samma sätt behöver Str 18 inte betyda att du är ett muskelberg; du kan lika gärna vara liten, senig och urstark.

Dessutom tycker jag det blir förvirrande när du varvar verklighet med D&D. Vill du bygga om D&D till ett »realistiskt« spel ska jag inte stå i vägen, men jag tror nog det vore enklare att skaffa ett annat spel.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

I ADnD2E så hade thief skills som ingen annan hade:
Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks.
Var ADnD2E-thiefen obalanserat mäktig?

Bla, bla, bla.. Nu är det inte jag som leker papegoja! *S*

Det där blir dock 6 skills, inte 31, eller hur? Dra av 6 och du får 25. Jämför det med de andras 6-8 primeskills och det är fortfarande helt absurt.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Correction, correction!

Eller du kanske talar om verkliga katter?
Jaaa, självfallet!! *S*

Liksom jag givetvis utgår från vår verklighet hela tiden, och det går VISST att simulera verklighet även i ett spel som D&D. Med lite modifikationer här och där, det ska erkännas, men det har jag gjort sedan urminnes tider..

Visst finns det spel som INTE bygger på vår verklighet, men de är inte många; de flesta bygger på de naturlagar vi känner till, trots allt. Med undantaget magi, som gör sitt bästa för att bryta dem förstås. :gremlaugh:

Jag försöker alltid utgå från praktiskt erfarenhet ( om det är möjligt ) innan jag applicerar det på rollspelsregler.

anth

Vetefan

Bla, bla, bla.. Nu är det inte jag som leker papegoja!
Kan så vara att jag upprepar mig.

Det där blir dock 6 skills, inte 31, eller hur? Dra av 6 och du får 25. Jämför det med de andras 6-8 primeskills och det är fortfarande helt absurt.
Ditt svar får mig att undra: FÖRSTÅR du hur d20-systemet fungerar, eller har du fått allt om bakfoten???

En human fighter med INT 18 har 7 skillpoints per level.
En halfling rogue med INT 9 har 7 skillpoints per level.
Obalanserat?

Vid FÖRSTA leveln får man x4 skill points
BÅDE fightern och roguen i mitt exempel skulle börja med 28 skill points.
Dessa extra skillpoints ska representera att karaktären har haft ett liv innan han/hon blev äventyrare.

Men du har glömt det viktigaste:
Vid level 1 så får man lägga 4 skillpoints på varje skill.
(max är level+3)
Det betyder att vår Rogue antagligen lägger 4 skill points var på 7 skills, t.ex:
Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks
Och se! Nu har han inte kvar några skillpoints!

Jag håller med om att det finns tjuvar som INTE lägger skill points på: Hide in Shadows, Hear Noise, Pick Pocket, Climb Walls, Move Silently, Read Languages, Open Locks
Men det beror på att det numera finns MASSOR med andra tjuv-skills som Forgery, Bluff, Balance, Disguise, Escape Artist, Gather Information, Intimidate.
Och där har vi också förklaringen till varför roguen har så många class skills (jag rabblade upp 14 st utan problem), det är helt enkelt så att de flesta rogue-"förmågorna" är skills, till skillnad från en wizard som har förmåga att kasta spells istället.

anth

Vetefan
Re: Correction, correction!

Eller du kanske talar om verkliga katter?...
...Jaaa, självfallet!!
En DnD3E Huskatt har d4 hp, STR3, DEX15, CON10, INT2, WIS12, CHA7.
Är det något av ovanstående värden som du tycker inte överensstämmer med verkligheten?

En DnD-dolk gör d4 i skada, om jag sticker ner en katt med en dolk så dör katten - både i verkliga livet och i DnD.
Vad behövs modifieras?