Omstart
Omstart
Eftersom denna tråd har blivit lite infekterad sedan ithaqua kom och hälsade på så tänkte jag försöka "starta om" den.
Jag har tagit mig friheten att gå igenom alla Ithaquas inlägg för att reda ut vad det är han försöker säga:
(Ithaqua, du får givetvis svara på de andra senaste inläggen, även om jag kanske återupprepar vad som sagts bara för att få en sammanfattning.)
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Först lite fakta:
Just nu är dock ingen bra idé eftersom jag trots allt ÄR nyopererad och har delirisk feber.
OK, du är hemma (jag hoppas febern har släppt), du har inget bättre för dig (vilket den här tråden har visat) - så använd inte ordet "tidsbrist" när du svarar på det här inlägget.
Jag har spelat ALLA versioner av (A)D&D
Vilket betyder att du har ungefär samma spelerfarenhet som t.ex. Oldtimer.
Och du behöver inte förklara hela players för mig, jag HAR den.
Du har DnD3E PH, vilket är mer än vad många andra har, som kommer hit och kritiserar.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Låt oss ta en titt på din huvudkritik:
Det här är exakt den åsikt jag alltid har försökt framföra...
.. All förbannad, sk "balans" som D&D alltid försöker propsa för leder avgjort till otroliga ologiskheter.
...
En spelupplevelse blir definitivt inte bättre för att man i ologiskhetens namn försöker "rätta till" en imaginär balans mellan spelare / npc's / olika klasser.
...
Det kommer ALLTID finnas vägar till "power-play", och utjämnandet av classes för likvärdighet och balans avhjälper INTE den saken.
...
Poängen var som sagt att det inte går att komma ifrån "power-play" / "Munchkin-syndrome" med att hela j***a tiden ändra regler.
...
jag gillar bara inte sammansättningens uppenbara målsättning med "balans" mellan klasser, feats, skills, etc..; förr eller senare upptäcks nya "obalanser", nya utgåvor och errator ges ut, klasser görs om in absurdum. Osv. När tar det slut? Aldrig, givetvis.
...
Problemet är att de börjar gå till överdrift, och enligt min mening tar det bort en alltför stor del av charmen med spelet. Förutom problemet med ständigt nya utgåvor, om man nu kan bortse från det.
...
Felet ligger i att man överträffar sig själva med en serie ologiskheter och motsägelser, vilket inte leder någon vart annat än att Tsr / wizards, etc får ge ut nya upplagor av sina tidigare utgåvor. Jag misstänker vääldigt kraftigt att det egentliga målet är något helt annat... Tror att det stavas "pengar".
...
De ger ju otvivelaktigt ut nya versioner av samma sak för att man SKA köpa skiten
1) Du låter som en papegoja, eller en ännu bättre liknelse: en skiva som hakat upp sig.
Det är inte kritik, utan bara konstaterande av faktum - jag låter likadant.
Kan vi enas om att du inte skriver att du inte tycker om balansen/logiken i DnD - vi VET det vid det här laget.
2) Du anser att det inte är någon idé att förbättra reglerna eftersom man alltid kan powergama.
Ja, det gäller ALLA rollspel, inte bara DnD.
Men om du tror att det sitter en elak tomte på Wizards som letar regelhål för att FÖRHINDRA powerplay så har du fel.
Det finns en tomte på Wizards som letar regelhål, han är inte elak och han gör det för att FÖRHÖJA spelupplevelsen!
(jag tror att "tomtens" titel är editor)
Om du inte tror mig så förslår jag att du vänder dig till rollspelsmakarforumet och frågar Krille, Anders Blixt och de andra om hur man gör rollspel.
3) Du "tror" att spottar ur sig nya produkter hela tiden för att tjäna pengar, du tycker dig ana en stor världskonspiration.
ALLA ANDRA på forumet VET att de spottar ur sig nya produkter hela tiden för att tjäna pengar.
ALLA ANDRA på forumet VET att världskonspirationen heter marknadsekonomi.
Om du inte tycker om marknadsekonomi så kan jag varmt rekomendera Nordkorea som emigrationsmål.
Låt oss nu gå in på ett par exempel:
konstruktiv kritik kommer faktiskt, om jag får chansen vill säga.
...
Och jag har motiverat mig. Läs mindre selektivt. Och om du vill ha förslag till förbättringar så ber du inte om mindre än en hel rollspels-errata. Är det vad du hade tänkt dig vill jag nog ha betalt, precis som wizards
...
Vi kan ju tex börja med vad som betraktas som skills o crossclass-skills
...
Är det att betrakta som "logiskt" att en rogue kan lära sig dubbelt så mycket som en paladin och kan ta 3 ggr fler primeskills? BARA för att en paladin råkar ha special abilites (vilket har föga med inlärning att göra) som de därmed i (o)logiskhetens namn måste utjämna med extremt mycket färre skills.
...
Jaha? Och vad kan en fighter /paladin / barbarian, etc? Jag har för länge sedan förstått deras system av kompensation för olika inriktningar, men det är fortfarande inte LOGISKT att de kan lära sig så oerhört mycket mer än andra klasser.
...
(om ADnD) Nej, det var sannerligen inte mer logiskt. Men varför ersätta en ologiskhet med en annan? Dessutom var det snarare MÄNGDEN skills de kunde ta som irriterade mig.
...
Kom sedan inte och säg det gamla vanliga, att figherclasserna lägger ner mer tid på att lära sig slåss, etc; det är givetvis sant, men det förklarar inte anledningen till deras i mitt tycke nästintill ensamrätt på skills.. That AIN'T logical. Och jag syftar framför allt på det faktum att nästan allt är crossclass-skills för andra utom rogues och bards.
...
Tja, när man måste utjämna klasser och raser och ge dem feats, skills, spells, etc för att "poängen ska gå jämnt upp" tar logiken en hel del stryk; som jag nyss tjatat en aning om
...
så gillar jag inte att skillpoäng går på classes, snarare än intelligence.. exempelvis.
...
Men du kan räkna med att skills enbart kommer att gå på intelligence i min värld, som det var från början. Det ser jag ingen anledning att ändra.
...
jag anser fortfarande att mängden skills man ska kunna lära sig bör bygga på intelligence.
Jag har begärt att du ska komma med konstruktiv kritik.
Det här är vad jag skulle tycka var konstruktivt:
- visa oss hur du skulle göra för att balansera rogue.
(om jag förstått din kritik korrekt så skulle "fixen" göra roguen sämre än vad thief var i ADnD)
- motivera varför roguen skulle göras så mycket sämre än övriga klasser.
Skills och Feats i DnD3E är det som ersatt proficiency slots i ADnD2E.
I ADnD2E så började olika klasser med olika antal proficiencies, och de fick nya proficiencies vid olika levels.
Det enda sättet som INT påverkade var hur många språk man kunde tala vid level 1.
I DnD3E så påverkar INT antalet skillpoints vid VARJE level.
Du skriver att: "räkna med att skills enbart kommer att gå på intelligence i min värld, som det var från början."
Kan du förklara vilken början du syftar på???
Du nämner också att raserna är balanserade.
Då förelsår jag att du spelar något i stil med Bugbear eller Drow, de är inte "balanserade".
Till sist: jag ser fram emot din lista med "nya" skills som INTE finns med i DnD.