Nekromanti [Konsumentupplysning] Billiga fabrikat?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Peugeot

krank said:
Dyrt öl, liksom dyr peppar, är i mina ögon inte värt pengarna.
Fast hela pepparkorn är i allmänhet billigare än mald peppar, så efter ett tag har du tjänat in pengarna du lagt ut på pepparkvarnen.

Plus att du slipper köpa en liten energikrävande glasburk med plastlock varje gång du köper peppar.

w176

Förlorad dotter
Re: Vimes stövelteori ?

Ja men det finns ju en grund kostnad för de fasta och rörliga priserna man måste ta sig över till att börja med. Så ekvationen hög kvalitet=dyr tillverkning=högt pris är fortfarande relevant.

ripperdoc

Myrmidon
Från att ha varit ultrabillig student som bara storhandlade på Willys och köpte mycket Eldorado har jag nu gått och blivit borgerlig med jobb och allt, så de gånger jag handlar nu spontanplockar jag bara något från hyllan, ofta tenderar det att bli mellandyrt eller dyrt. I slutändan blir det inte heller så stor skillnad, vill jag påstå. Det finns andra saker som drar iväg lätt, exempelvis att gå ut och ta en öl, fika eller luncha. Dessa utgiftsposter är det första att kolla på om man vill spara pengar - men det kräver också att man börjar snåla när man umgås med kompisar, vilket inte alltid ger rätt intryck.

Eller så låter man SVEROK sponsra ens rollspelspizzor :gremwink:

Evil Peter

Hero

Dyra eller speciella ölsorter är enormt överskattade.
Hur kan de vara överskattade? Menar du att de som gillar speciella ölsorter egentligen inte tycker så mycket om dem?

Öl skiljer sig massor i smaken så man kan inte riktigt kategorisera det som billigt och dyrt och säga att en av dem är bra. Det finns helt okej billiga ölsorter och det finns såklart dyra ölsorter som jag inte tycker smakar gott, just eftersom det finns variation. Dessutom är det ju lite subjektivt vad man anser vara billigt och dyrt.

Arfert

Facit

Jag lägger gärna tre spänn extra på att få en Staropranen eller Becks på fat på puben, istället för en Pripps eller Spendrups. Men om du tycker billig öl är godare, drick det för all del.

krank

Går ondskans ärenden

Plus att du slipper köpa en liten energikrävande glasburk med plastlock varje gång du köper peppar.
Jag köper på påse, och fyller på existerande burk. Påsen hamnar i pappersåtervinningen. HA!

Arfert

Facit
Re: Vimes stövelteori ?

ja, men idag är det sällan de dyrare produkterna har speciellt dyrare tillverkning... utom vissa undantag. I alla fall inte så mycket dyrare att det motiverar prisskillnaden.

krank

Går ondskans ärenden

Menar du att de som gillar speciella ölsorter egentligen inte tycker så mycket om dem?
Jag menar att jag misstänker att de som gillar speciella ölsorter gör det minst lika mycket för att kunna agera ölsnobbar i alla möjliga sammanhang som för att ölet ifråga faktiskt är gott.

Öl skiljer sig massor i smaken så man kan inte riktigt kategorisera det som billigt och dyrt och säga att en av dem är bra.
Tja...
Skillnaden som jag märkt är att de flesta dyra ölsorter är ganska knepiga i smaken på ett eller annat sätt, och inte alls tilltalat mig - medan de flesta billiga ölsorter varit helt OK. Och man måste dessutom alltid väga mot priset - hur gott är det jämfört med hur dyrt det är?

Egentligen är jag bara irriterad eftersom trådens ursprungliga ämne var "recensioner av billiga varor", och sedan snabbt övergick i "dyra varor är mycket bättre, köp dem istället". Det finns massor av människor, inte bara här, som helt enkelt inte brgriper varför vissa av oss hellre köper billig mat än dyr. Jag köper billig mat för att jag vill ha pengar över till något lite roligare varje månad snarare än att bara betala räkningar och mat. Jag, och som jag även förstått saken, trådstartaren, befinner oss i ekonomiska situationer där skillnaden mellan 10 spänn och 30 spänn faktiskt betyder en hel massa.

Organ

Out of time, out of mind

man gör en avvägning - hur stor är skillnaden i smak jämfört med hur stor skillnaden är i kostnad och arbete? Dyrt öl, liksom dyr peppar, är i mina ögon inte värt pengarna.
Pepparkorn är billigare än färdigmalen peppar. Och som påpekats så kan man lätt få tag på en helt ok kvarn för under hundralappen. Så om det är ekonomin man har för ögonen så borde man välja bort färdigmalen peppar.

/Anders

Evil Peter

Hero

Jag menar att jag misstänker att de som gillar speciella ölsorter gör det minst lika mycket för att kunna agera ölsnobbar i alla möjliga sammanhang som för att ölet ifråga faktiskt är gott.
Det är inte omöjligt att vissa gör så men jag tror inte det är någon majoritet.

Skillnaden som jag märkt är att de flesta dyra ölsorter är ganska knepiga i smaken på ett eller annat sätt, och inte alls tilltalat mig - medan de flesta billiga ölsorter varit helt OK. Och man måste dessutom alltid väga mot priset - hur gott är det jämfört med hur dyrt det är?
Många dyrare ölsorter har lite mer komplex smak, det stämmer. Man gillar ju inte allt. Jag tycker också att flertalet billiga ölsorter är helt okej men jag vill inte betala för de jag testat (vilket är en del) om jag är ute efter en riktigt bra smakupplevelse. De fungerar bäst om man ska festa och inte har något alternativ i mitt tycke. Andra kan ju tycka annorlunda.

Egentligen är jag bara irriterad eftersom trådens ursprungliga ämne var "recensioner av billiga varor", och sedan snabbt övergick i "dyra varor är mycket bättre, köp dem istället". Det finns massor av människor, inte bara här, som helt enkelt inte brgriper varför vissa av oss hellre köper billig mat än dyr. Jag köper billig mat för att jag vill ha pengar över till något lite roligare varje månad snarare än att bara betala räkningar och mat. Jag, och som jag även förstått saken, trådstartaren, befinner oss i ekonomiska situationer där skillnaden mellan 10 spänn och 30 spänn faktiskt betyder en hel massa.
Men man får ju aldrig en vettig bild av något om folk inte får säga sina åsikter om de är motstridande. Genom att de som inte gillar något uttalar sig får man ju reda på både för- och nackdelar med det som det tipsas om. Ofta när man väljer att köpa billigare saker får man ju göra vissa avkall och jag ser ingen nackdel med att få reda på det.

Vad gäller priset är ju priskillnaden på öl oftast mycket mindre än så. Många tycker t ex öl på ca 15 kr/50 cl och uppåt räknas som dyrare öl.

krank

Går ondskans ärenden

Pepparkorn är billigare än färdigmalen peppar. Och som påpekats så kan man lätt få tag på en helt ok kvarn för under hundralappen. Så om det är ekonomin man har för ögonen så borde man välja bort färdigmalen peppar.
Jorå, men det var nu inte de för under hundralappen jag kritiserade, utan de på 700+ svenska enkronor...

För min del väger jag också in mängden krångel - att mala egen peppar är marginellt krångligare än att bara ta ner påsen/burken från hyllan och krydda på...

Organ

Out of time, out of mind

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Det gäller bara om man endast dricker "stor stark".

--------------------------------------------------------------------------------

Varför skulle man dricka något annat?
Behöver jag ens påpeka det uppenbara att det finns de som föredrar andra ölsorter?

Jag tycker du visar prov på bristande insikt om du avfärdar alla som dricker dricker nåt annat än lokalens billigaste internationella lager som snobbar. Vi kan väl vända på det; om guinnes var billigare än norrlands, skulle du då byta märke? Om inte så skulle du vara snobben.

/Anders

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför jag betalar tusen spänn för ett par jeans

"Vad gäller kläder är ju dock passform och design i allmänhet en klart större sak än hållbarhet så kvalitet är ju inte alltid så enkelt."

Här vill jag bara säga att jag håller med fullständigt. Vanligt bland folk utan klädsmak är just påståendet att "mäh, man betalar ju bara för en liten tyglapp där det står vilket märke det är". Det är ju såklart helt jävla fel. Kläder är ett uttryckssätt, och man betalar för att få uppfattas på ett speciellt sätt, och för att få känna sig bekväm och snygg. Jag känner mig inte bekväm om mina kläder inte passar min stil och min personlighet. Än mindre om de dessutom kommer hålla i tio år!

Att köpa kläder enbart efter kvalitet är helt miffo, om man inte helt enkelt skiter i hur man uppfattas av andra. Jag gör inte det, så jag köper kläder efter stil, passform, kvalitet och pris. Hade jag bara velat ha hållbara kläder kunde jag lika gärna köpt ett ställ blåkläder varje decennium.

Ja, det går att köpa hållbara kläder billigt. Nej, de är inte av samma kvalitet som de dyrare märkena. Varför? För att i begreppet kvalitet ingår även stil och passform, när man talar om kläder.

- Vitulv

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Dessa utgiftsposter är det första att kolla på om man vill spara pengar"

Ja, bara för att billiga produkter är det enda jag startar tråd om betyder det inte att jag inte sparar på andra aspekter i min livsstil. Många bäckar små. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Oliver och klyftpotatis

Jag tycker att Euroshoppers oliver är riktigt bra, och deras klyftpotatis är tillräckligt bra för mig i alla fall.

//Genesis, som fortfarande köper Euroshopper, trots att han tjänar ganska bra nuförtiden.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag tycker det är avsevärt lättare att använda en pepparkvarn -- lättare att dosera, mindre pill med påsar som inte är menade att hälla från och liknande -- precis som att det är lättare att ta salt från ett saltkar än från orginalförpackningen. Med pepparkvarn har man pepparn lätt tillgänglig och kan med några enkla vridningar få ut så mycket man vill ha. För att inte tala om att en pepparkvarn kan stå framme på matbordet och fortfarande se snygg ut, till skillnad från en pepparpåse.

Troberg

Sinister eater
Re: Oliver och klyftpotatis

Angående potatis och varumärken, jag såg hos min lokala ICA-handlare (som av någon anledning numera har en Hemköp-skylt) att de hade en potatissort med jättepotatisar som de kallade för "bakpotatis".

Alltså, hur jävla sjuk fantasi måste man ha för att komma på idén att stoppa upp en sådan heffaklump i baken?!?!?!?

Troberg

Sinister eater
Jag är från att jag var barn uppvuxen med att Heinz ketchup är den enda som duger.
Felix är också helt OK, för att inte snacka om den där curry-ketchupen som är som en flaskborste i näsan!

Det finns dock även politiska skäl till att köpa Heinz
Du vet att det finns en del som påstår att det var Heinz Guderian som uppfann ketchupen, och att det är därför som Heinz ketchup bär hans namn? Deras glasflaskor skulle onekligen förklara hur han kom på blitzkrieg-taktiken.