Trots att det här varit en mycket trevlig och respektfull diskussion så kommer jag att försöka hindra mig från att skriva fler inlägg än det här, tror jag. Jag har fått lite för mycket att tänka på utanför forumet, och har helt enkelt inte den mentala orken. Jag vet egentligen inte ens varför jag skriver det; jag tänker ju inte på det som att jag "blir arg och smäller igen dörren" eller så. Kanske är det för att jag blivit drillad i en ganska destruktiv och tråkig diskussionsnorm, där "sluta svara" innebär "blev svarslös och har 'förlorat'". Men jaja.
Basilides;n300907 said:
Det här är ju det som är det svåra såklart. Att det blir så extremt individuellt och man plötsligt ska bestämma över vad som är okej och vad som inte är okej i folks liv. Då kommer det sitta en grupp med tyckare som utifrån sina egna, ytterst personliga, värderingar (som din anti-religiositet i detta fall) ska definiera vad som är för mycket.
I mina ögon kräver ett civiliserat samhälle att vi gör upp gemensamma regler kring vad som är okej och inte okej i folks liv. Jag tycker rentav att det är grundbulten. En del saker är nästan alla av oss överens om att de inte är ok, andra saker är nästan alla av oss överens om att de är okej.
Och så i mitten finns ett gäng grejer där vi inte alls är överens utan fortfarande förhandlar. Och en del saker som vi alla idag är överens om är okej, eller inte okej, kommer i framtiden att bli en fråga om förhandling. Och så vidare.
Kort sagt, jag tycker inte att det är märkligt alls att människor vill vara med och bestämma om vad som är okej och inte i andras liv, eftersom andras liv alltid påverkar dem själva och andra. Eller ja, okej, inte alltid, inte om du bor ensam på en öde ö och aldrig kommunicerar med någon, men i princip alltid. Är du en del av samhället så påverkar det du gör med ditt liv också andra.
Alla värderingar är trots allt "ytterst personliga". Det är lite grejen med värderingar...
Basilides;n300907 said:
Oj. Ja du. Det där är alldeles för stort för mig att förklara. Varför har människor olika typer av intressen, varför har vi överhuvudettaget individualitet. Är det rent biologiskt, är det uppfostran, är det vad som präglar en? Känns som att man måste ha en doktorsgrad i psykologi och filosofi för att ens närma sig med något som helst på fötterna.
För mig är det där centralt för att jag ska kunna ta ställning till hur stor vikt jag vill lägga vid individers subjektivt upplevda "längtan".
I mitt fall är svaret "inte så speciellt mycket alls". Det finns en hel del saker jag i allmänhet prioriterar högre än människors längtan. Och ja, jag är helt OK med att andra bortser från min längtan när de formar sina åsikter om hur samhället bör utvecklas.
Basilides;n300907 said:
Absolut. Mycket längtan som är rent destruktiv mot andra tillåts ju inte. Det finns ju vissa gränser som vi kollektivt sagt är okej och inte är okej. I synnerhet när man aktivt skadar/hotar andra människor så tenderar samhället att säga stopp. Lagar är yttest komplicerade saker som man verkligen måste reflektera över.
För mig är det viktigt att tala om att jag inte ser lagstiftning som ett speciellt stort eller viktigt verktyg när det gäller förändring av vad jag betraktar som skadliga normer. Jag ser hellre annat arbete - övertalning när argument biter, känslomässig argumentation när motparten verkar oemottaglig för (vad jag jag uppfattar som) rationella argument. Man använder de medel man anser ger minsta möjliga negativa effekt men ger maximal chans att uppnå önskat mål. Kort sagt - strategiskt, ibland manipulativt, arbete.
Lagstiftning är ett verktyg. Ett ganska trubbigt sådant.
Basilides;n300907 said:
Känslor är helt klart förrädiska. Men det är via dessa som vi också upplever mycket av världen. Och det är också de som också ger otroligt mycket. Sex utan känsla är ja, en mekanisk akt. Inte det minsta givande. Att omfamna den man älskar skapar en reaktion som är annorlunda än att krama om, ja vem som helst. Så det är svårt att göra sig fri dem och deras betydelse. Att man sedan kan drabbas av beroenden och få behov där du triggar kroppen kemiskt. Ja men visst är du så. Men din längtan och din lust just då är äkta. För dig. Sedan så är den ju kemiskt skapad och du kan slå dig fri den. Men skulle inte säga att behovet inte fanns där och att känslan inte var äkta.
Men det går att säga att behovet var konstruerat, eller destruktivt, eller inte borde bejakas. Känslan kanske var "äkta", men den pekade inåthelvete fel. Och då skiter jag nog faktiskt i hur äkta känslan var. Känslor är helt opålitliga, oändligt förrädiska, och jag ser ingen som helst anledning att romantisera kring dem eller inte göra sitt bästa för att lägga band på dem, underställa dem intellektet så långt det är möjligt. Varje känsla är suspekt i mina ögon..
Basilides;n300907 said:
Det blir ju mycket individuellt här. Och det har ju att göra med vad man vill ha i livet. En person behöver inte frihet för att överleva. En person behöver inte kaffe, äta en födelsedagstårta, ha ett husdjur, ägna sig åt farliga aktiviteter såsom bergsklättring eller dykning. Men jag är på många sätt individuallist (även om jag absolut tror på ett kollektivt ansvar) där jag anser att man ska få följa sin längtan. Sedan finns det såklart gränser.
Jag vill helt enkelt se andra gränser än vad du vill se.
Basilides;n300907 said:
Ja. Alltså, för att förtydliga. Jag tycker absolut att man ska kunna kritisera ett spel. Men för mig är det en stor skillnad när det är ett drev och när det är saklig kritik. Och det kan ibland vara svårt att se skillnaden på detta.
Dessutom verkar det handla om huruvida man håller med om kritiken eller ej, huruvida den är "saklig" eller "drev"...
Basilides;n300907 said:
Jag förstår att folk är investerade i det hela. Det är man när man är ett fan.
Jag är i allmänhet mycket skeptiskt inställd till det här med starkt "fandom". Om man blir så arg av att se en film att man mordhotar någon så kanske man inte borde titta på film. Detsamma gäller om man blir så arg av en fotbollsmatch, eller av att Blizzard utannonserar ett mobilspel. Att folk blir så inåthelsike superarga över fandoms gör mig trött och uppgiven. Och ja, jag tänker ta mig rätten att döma vad folk prioriterar att bli arga av och vad folk blir känslomässigt engagerade i.
Basilides;n300907 said:
Men jag tycker att de som dras med i sådana drev måste kritiseras när huvuden svalkats och kanske reflektera över sitt beteende.
Absolut. Men då bör också den kritiken vara saklig och rationell. Inte bestå av anklagelser om att vara "SJW"s eller "ropa på censur".
Basilides;n300907 said:
Alltså, censur är ju också en censur när folk inte vågar uttrycka sina åsikter, stå för vad de tycker om, utan att bli påhoppade.
Det tycker jag inte är censur. Möjligen självcensur. Och jag ser inte riktigt självcensur i sig som ett speciellt stort problem - snarare som en naturlig och självklar del inte bara i allt skapande utan i allt kulturellt varande i ett civiliserat samhälle.
När "påhoppen" handlar om en och annan förolämpning och mer eller mindre välgrundad kritik ser jag inte problemet.
Om påhoppen däremot består av hot och liknande blir det såklart en annan sak. Men en handfull blogg- och forumposter där en del personer påstår att man är nazist räknar jag knappast som hot, eller ens speciellt problematiskt. Överdrivet? Javars, men om det inte gick att få White Wolf att förstå med rationella argument så var det kanske de irrationella men fortfarande icke-hotfulla strategierna man fick ta till för att få dem att sluta göra dumheter.
Basilides;n300907 said:
Att bli skrämd till tystnad när det gäller hot om våld eller bara att bli trakasserad och svartmålad online är också att sätta en munkavel på folk. Återigen, här beror det mycket på var man står ideologiskt.
Hot? Medhåll.
Trakasserad? Medhåll.
Svartmålad? Nej, inget medhåll.
Basilides;n300907 said:
Eller, den är lätt om du ser hela samhället som om det borde vara skapat efter hur just DU ser världen och uppfattar saker.
Det är lite det det innebär att ha en ideologi, ja. Att man har en idé om hur man anser att världen borde vara beskaffad och hur saker och ting ska skötas där.
"Majoritetssamhället"-kommentaren gällde alltså att jag brukar försöka ta i beaktande de relativa maktförhållandena när jag bedömer handlingars validitet ur moraliskt hänseende.
Jag brukar beskriva det som att det är olika handlingar när en slavägare spottar på en slav, och när en slav spottar på en slavägare. Kontexten, det inbördes maktförhållandet, är olika även om den fysiska delen av handlingen är densamma. Jag har större förståelse för en slav som spottar på sin slavägare, eftersom slaven befinner sig i ett frustrerat underläge.
Jag upplever ju att majoritetssamhället fortfarande är ganska fruktansvärt på väldigt många sätt. Bättre än tidigare på många sätt, men fortfarande genomsyrat av rasism, sexism och en jäkla massa annan skadlig skit. Vi som ibland kallas "sjw"s är i extrem minoritet. I media har vi nyligen börjat fått pyttelite utrymme, men det mesta som produceras är fortfarande sexistisk, rasistisk etc. skit rent värderingsmässigt. Våldsförhärligande, kunskapsföraktande, känsloromantiserande, på tusen sätt förtryckande och försvarande av förtryckande strukturer. Och så vidare.
Så när vissa i minoriteten drar sin kritik för långt eller drar för stora växlar på något, överdriver, så ser jag det som förhållandevis ursäktliga uttryck för frustration över en värld som är ett svart träsk av helvetisk dynga. Det går såklart fortfarande att kritisera överdrifterna, och strikt taget är de ju fortfarande felaktiga påståenden, men jag väljer att inte lägga någon moralisk vikt där.
Basilides;n300907 said:
Det jag menar är att människor har olika behov. För vissa så finns det en längtan efter det fantastiska och det berättande. Att få utforska saker som kanske andra finner skrämmande eller äckligt. Många gånger har ju dessa kreatörer utmanat samhällets konservativa värderingar. Ifrågasatt varför vissa regler finns där? Varför ska man få definiera vad som är okej och inte okej?
Jag ser det ju som att väldigt mycket av det som kritiseras inom rollspel när det gäller sexism, okänslighet inför utsatta gruppers lidande etc. är just uttryck för konservativa värderingar. Det är inte "progressivt" eller "utmanande" att sparka på utsatta grupper, liksom. Det är bara en reproduktion av det gamla, en fortsättning av århundraden av förtryck. White Wolfs text var till exempel i mina ögon motsatsen till att utmana samhällets konservativa värderingar.
Basilides;n300907 said:
Rollspel som de ser ut idag hade inte kunnat uppkomma (i alla fall lika lätt) i en mer konservativ tid då de hade sett allt för revolutionära och stötande. Och visst, både du och jag, och alla andra här på forumet hade klarat oss utan rollspel. Men jag tror vi alla uppskattar något med dem som få andra hobbies ger oss.
Samtidigt är väldigt många rollspel extremt konservativa, och reproducerar gamla mögiga värderingar som till och med majoritetssamhället börjat kategorisera som inte-helt-rumsrena längre. Det blir som små bubblor av 1800-tal där förtryck som vi gjort oss fria från år fortgå, ofta helt okritiskt och okommenterat. Det blir alltså varken undersökt eller kritiserat utan bara avnjutet av de som tycker att det är jobbigt att man inte längre får ge uttryck för vissa åsikter som varit rumsrena men tack och lov inte längre är det. Man "får" inte hata svarta, därför är det "skönt" att få hata förfrämligade människor som är dumma och primitiva men som heter "orker" istället.
Basilides;n300907 said:
Men jag tycker också du argumenterar så mycket ifrån det som är din verklighet. Det som är din syn på världen.
Självklart gör jag det. Precis som att du argumenterar utifrån din verklighet, din syn på världen. Där kritiken mot White Wolf till exempel var Absolut Dålig, och ett "drev". Där det är självklart att människor som längtar efter något ska få leva ut den längtan så länge de gör det inom ramar som DU finner bekväma. (Det är ju inte så att dina ramar är mer självklara än mina...)
Jag menar, väldigt mycket av din argumentation verkar ju utgå från att du är emot "drev" som helt enkelt riktar sig mot saker DU tycker mycket om...
Basilides;n300907 said:
Se bara till att inte göra dina potentiella allierade till fiender genom att vara för extrem.
...Jag tycker att det här är ett ganska intressant uttalande från någon som nyss försvarat kulturskapares rätt att vara extrema utan att behöva få några egentliga konsekvenser av det...
Jag skulle kunna fråga dig varför du ska få bestämma vad som är "för mycket"... =)
Jag kommer att läsa alla svar här, men som sagt - inte svara mera själv.