ceruleanfive;n300531 said:I tråden om Vampire 5 lyfte Nässe en intressant frågeställning. Jag upplevde att jag i mitt svar började styra bort diskussionen från nWW och Vampire 5, så jag valde att skapa en ny tråd istället.
Personligen ser jag det här som en konstruktiv diskussion för rollspelsskribenter och förlag.
Den här typen av diskussioner hjälper oss att få upp ögonen för potentiella fallgropar som vi själva vill undvika. Samtidigt har vi alltid möjligheten att ändå inkludera potentiellt kontroversiella inslag i våra skapelser – det bör då helt enkelt vara ett aktivt val. Att fatta informerade och övervägda beslut är alltid positivt.
Jag tycker att krank uttryckte det väl (på ett annat forum i en motsvarande diskussion, om jag olämpligt tar det ur sin kontext ber jag om ursäkt):
Jag tänker att det är bra att ta hänsyn om man vill att ta hänsyn. Alternativt är det bra att vara beredd på kritik om man vill utmana. Det man ger ut ska man kunna stå för, kort och gott.
Hur tänker ni?
Alltid svårt med kulturformer som finns till för att till viss del utmana, och som till viss del riktar sig till barn. Tror att det är bra att det förs en diskussion om vad som skrivs, men tror också det är bra att visa upp enad front mot fruktlösa kritiker, och samtidigt visa på positiva exempel (hela rollspelshobbyn är ju en extremt kreativ verkstad, varför inriktar sig ingen på det positivt för exempelvis?)