Re: Härifrån ...
"...intressant tolkning av det faktum att du vill se lekandet (rollgestaltandet) som allenabestämmandet "
Stopp och belägg!!! "leka" betyder inte rollgestalta!!!
Rollgestalta betyder "rollgestalta", det gör både du och jag och alla rollspelare. "Leka" betyder "som ett förnöjande tidsfördriv". Det gäller också för dig och mig och alla andra rollspelare.
"Rollgestaltningslek" har alltså inget med friform/tärningar att göra. Kobolder, lajvare, friformare, ångestgothare osv, ALLA är de "rollgestaltningslekare".
Däremot behöver inte sexrollspel, terapirollspel och andra sorters inlevelseövningar vara någon "lek". De kan ha andra syften.
Men både du och jag är precis lika välkomna under paraplyet "rollspelslek".
Din term, däremot, den menar att sättet man rollgestaltar på (och inte varför man rollgestaltar) är det viktiga, och plötsligt faller jag och alla andra friformare ur ramen. Du fortsätter rollspelsleka, men på köpet rollgestaltningsspelar du, vilket däremot inte jag gör.
Vi spelar på två olika sätt, men med samma syfte. Det som förenar en västmarkspelare med en CoC-spelare är framförallt syftet, så jag menar att det är det viktigaste att utgå ifrån om vi skall hitta något gemensamt med alla typer av rollspel.
Vi rollgestaltar alla på skoj. Vi gör det till en lek. Oavsett vad vi spelar och hur vi spelar, så förenas vi av vårt syfte. Det är ett förnöjande tidsfördriv, det är en lek.
Det är "roll+spel" som menar att det är en avgörande skillnad på olika sorters rollspelsutövning, jag menar att det är av underordnad betydelse.
Du kan fortsätta se rollspel som ett "spel", "spel" är ju en sorts "lek". En precis lika bra form av lek som den vi utövar. Lek innehåller alltså både er spelare och oss ickespelare. Vi är nämligen alla lekare.
"Vem är det som är elitist här, min bäste herre?"
Jag hoppas verkligen att du inser vad jag hela tiden har menat i och med det här inlägget.
/Rising