I början kan det kännas lite skrämmande inför tanken att arrangera: hur ska jag få ihop spelledare? Hur fungerar det? Tänk om alla hatar mig och mitt äventyr? Det finns mycket att oroa sig för i början, men det finns inget bättre sätt att övervinna allt det där än att kasta sig rätt in i det. Jag minns att det var hemskt och spännande på samma gång då jag arrangerade första gången. Det var då Drakar och Demoner 6 var nytt och hett, så det var ändå ett hyfsat tryck på det. Många grupper fick inte spela och det kändes jättehemskt.
Efter den gången har jag arrangerat ytterligare 8 gånger och det blir lättare och lättare för varje år - även om jag fortfarande experimenterar mig fram. Som minst har jag haft 2 anmälda lag (vilket inte var svårt att ragga spelledare till...
) upp till runt 25 anmälda lag (vilket var lite svårare). I år hade jag 12 anmälda lag och då jag åkte ned saknade jag sex spelledare, men de dök upp på plats och jag kände igen de flesta som spelare under tidigare år. Gillar de scenarion du skrivit så kan de gå från att vara spelare till att bli spelledare åt dig.
Så det viktiga är att skapa äventyr som folk gillar och sen vara enträgen. Som ni på Boningen skrev vid presentationen av GothCons arrangemang i februari: ”Till detta läggs som vanligt ett obligatoriskt scenario till Western och Bortom: Lögnens slöja.” Jag tror det helt enkelt underlättar om man arbetar in sitt "varumärke" (Bortom i mitt fall, Gunnar själv i Gunnars fall). Då kommer folk lättare dras till dig.
Så bit ihop och satsa. Det är genom misslyckanden som man utvecklas, så man får inte vara rädd för dem. Kör så det ryker!
Fast Ymirs lösning var också finurlig.