Klart Krank kommer att protestera.Dante said:Jag vet att krank kommer att protestera, men jag använder iTunes till allt sånt.
Om jag får så håller jag nog med både dig och Krank härArfert said:Jag använder iTunes, precis som Dante..
...och det är väl det mest stabila programmen jag använt, det har ALDRIG kraschat, och då har det i princip vart på hela tiden i åtta år här, på många olika datorer. Mac och PC. [...] Och sen har programmet tonvis med extrafunktioner om man vill pilla med sånt.
Jag har kompisar som fortfarande kör windows 98 och hävdar att det aldrig kraschat för dem. Det ser jag mer som statistiska anomalier. Sedan är väl du primärt på Mac? Macversionen kan jag inte uttala mig om. Du har väl helt enkelt haft tur när du varit i windows...Arfert said:...och det är väl det mest stabila programmen jag använt, det har ALDRIG kraschat, och då har det i princip vart på hela tiden i åtta år här, på många olika datorer.
Så om jag vill ha mina mappar som [bokstav]\[Artist]\[årtal] - [skiva]\[CD#]\[nummer] - [låtnamn].mp3, och rippar en CD-skiva till mp3, så respekterar iTunes mina önskemål? Då har de förbättrat sedan senast. Apple brukar ju generellt inte vilja att man ska göra på nåt eget sätt, utan mer att man ska göra så som de har bestämt att man borde vilja göra. Senast jag rippade en CD med iTunes så lades mp3:orna i iTunes egna efterblivna katalogstruktur.Arfert said:och man kan visst ha musiken i egna mappar sorterade på skumt sätt om man har sådana böjelser.
Även känt som "bloat". Hade de gjort det på nåt modulärt vis som t.ex Foobar2000, där man kan välja exakt vilka moduler man vill ladda in (och var de ska placeras i UI't) så hade jag kunnat respektera det, nu blir det bara... Tja. Ett gräsligt interface (den där displayen högst upp är ju hopplös) och ett stort antal halvundangömda funktioner som oftast inte riktigt fungerar som jag förväntar mig att de ska göra, eller vill.Arfert said:Och sen har programmet tonvis med extrafunktioner om man vill pilla med sånt.
Jag har bara strul med program där någon annan bestämt vad jag behöver, istället för att bara öppna upp och låta mig som användare välja hur mitt arbetsflöde etc ska se ut.Arfert said:Jag börjar misstänka att Krank själv är ett slags datorvirus, med tanke på allt strul han brukar ha...
Knappast, snarare <15% and dropping. Vilket iofs är galet mycket, men ändå. Firefox är faktiskt större än någon enskild IE numera!krank said:Det är väl omkring en 70-80% av användarna som fortfarande kör IE6?
Vilka viktiga funktioner saknar du? Tror Apple har råkoll på hur folk vill använda programmet, och har anpassat det efter det.Jarl said:Om jag får så håller jag nog med både dig och Krank härArfert said:Jag använder iTunes, precis som Dante..
...och det är väl det mest stabila programmen jag använt, det har ALDRIG kraschat, och då har det i princip vart på hela tiden i åtta år här, på många olika datorer. Mac och PC. [...] Och sen har programmet tonvis med extrafunktioner om man vill pilla med sånt.
iTunes har aldrig kraschat för mig och gör det mesta jag vill. Men, det ÄR skrivet av totala klåpare (multithreading, vad är det?) och har inte speciellt många extrafunktioner alls. Det är ett mysterium varför iTunes, som borde vara Apples huvudprodukt, inte görs ordentligt. Kanske Mac-versionen är bättre, men 90% av deras kunder använder ju Windows, så varför slöa så mycket där? Jag tycker det är talande att Microsofts motsvarighet, Zune Software, är långt mycket snyggare(!*) och snabbare. De har en marknadsandel som i princip 0.
* Ärligt talat tycker jag att Apple borde se över sin design. Grå gradienter? Ja, vi har sett dom nu. Våga göra något kul och snyggt Apple!
Andelen IE har nog med att göra med det jag skrev om kontors-PC på företag och IT-småpåvar jag skrev i ett annat inlägg... känner INGEN som har IE som huvud-browser i en dator de betalat för själva... majoriteten av alla PC som säljs är faktiskt till företag och institutioner, inte privatpersoner, fortfarande. Speciellt globalt sett.Jarl said:Knappast, snarare <15% and dropping. Vilket iofs är galet mycket, men ändå. Firefox är faktiskt större än någon enskild IE numera!krank said:Det är väl omkring en 70-80% av användarna som fortfarande kör IE6?
Ja det tror jag absolut. Jag bara säger att det inte finns så många inställningsmöjligheter som mer avancerade program, t.ex. vad gäller rippning, uppspelning etc.Arfert said:Vilka viktiga funktioner saknar du? Tror Apple har råkoll på hur folk vill använda programmet, och har anpassat det efter det.
Ja, Apple är klart större på konsumentmarknaden (ca 15% mot 4-5% av marknaden), och ännu större inom utbildning (ca 23%). Men det är nog fortfarande långt fler som använder iTunes på PC. Så de borde fortfarande göra en vettigare pc-version...Arfert said:Bland datorer folk köper själva är Apple superstora i USA, speciellt i kvalitetsegmentet bärbara över 1000 dollar. Där är de dominerande. Går man in på ett amerikanskt universitet blir man förvånad om man ser nån som har en bärbar som INTE är en Mac.
Man skall absolut inte underskatta den "organisatoriska stelbentheten" i större organisationer. På mitt jobb (ett globalt företag med ett femsiffrigt antal användare, och självfallet outsourcad dataavdelning/drift/support) så migrerade vi under senhösten från IE5 -> IE6 och inte helt utan problem. (Vissa viktiga hjälpprogram/funktioner vi använde i våra adminstrativa "verktyg" visade sig inte vara kompatibla med IE6.)Arfert said:Andelen IE har nog med att göra med det jag skrev om kontors-PC på företag och IT-småpåvar jag skrev i ett annat inlägg... känner INGEN som har IE som huvud-browser i en dator de betalat för själva... majoriteten av alla PC som säljs är faktiskt till företag och institutioner, inte privatpersoner, fortfarande. Speciellt globalt sett.Jarl said:Knappast, snarare <15% and dropping. Vilket iofs är galet mycket, men ändå. Firefox är faktiskt större än någon enskild IE numera!krank said:Det är väl omkring en 70-80% av användarna som fortfarande kör IE6?