Arfert said:
...och det är väl det mest stabila programmen jag använt, det har ALDRIG kraschat, och då har det i princip vart på hela tiden i åtta år här, på många olika datorer.
Jag har kompisar som fortfarande kör windows 98 och hävdar att det aldrig kraschat för dem. Det ser jag mer som statistiska anomalier. Sedan är väl du primärt på Mac? Macversionen kan jag inte uttala mig om. Du har väl helt enkelt haft tur när du varit i windows...
Sen det där med 99% av användarna... 99% av användarna har inget grepp alls om programmen de använder, de använder vad som bjuds. Det är väl omkring en 70-80% av användarna som fortfarande kör IE6?
Se'n tycker jag att iTunes lär ut dåliga vanor (som att man inte ska/behöver tänka på hur ens filsystem ser ut) och har en hel del, öh, "intressanta" UI-val, men det är en annan sak. Jag tycker dock att var 99% av användarna själva anser sig behöva inte alltid är vad de borde använda. Gymnasieelever tycker alltid sig behöva använda datorn för att skriva uppsatser, liksom.
Arfert said:
och man kan visst ha musiken i egna mappar sorterade på skumt sätt om man har sådana böjelser.
Så om jag vill ha mina mappar som [bokstav]\[Artist]\[årtal] - [skiva]\[CD#]\[nummer] - [låtnamn].mp3, och rippar en CD-skiva till mp3, så respekterar iTunes mina önskemål? Då har de förbättrat sedan senast. Apple brukar ju generellt inte vilja att man ska göra på nåt eget sätt, utan mer att man ska göra så som de har bestämt att man borde vilja göra. Senast jag rippade en CD med iTunes så lades mp3:orna i iTunes egna efterblivna katalogstruktur.
Arfert said:
Och sen har programmet tonvis med extrafunktioner om man vill pilla med sånt.
Även känt som "bloat". Hade de gjort det på nåt modulärt vis som t.ex Foobar2000, där man kan välja exakt vilka moduler man vill ladda in (och var de ska placeras i UI't) så hade jag kunnat respektera det, nu blir det bara... Tja. Ett gräsligt interface (den där displayen högst upp är ju
hopplös) och ett stort antal halvundangömda funktioner som oftast inte riktigt fungerar som jag förväntar mig att de ska göra, eller vill.
Lite som Touchen: Visst funkar den, men det är som om någon skjutit benen av den. Den är, på nördiska, "cripplad".
Arfert said:
Jag börjar misstänka att Krank själv är ett slags datorvirus, med tanke på allt strul han brukar ha...
Jag har bara strul med program där någon annan bestämt vad jag behöver, istället för att bara öppna upp och låta mig som användare välja hur mitt arbetsflöde etc ska se ut.
Apple är enligt mig definitivt värre än Microsoft. Det kan vara så att Apples interfaces i grunden funkar bättre för 90% av befolkningen, men å andra sidan sysslar de med en jäkla massa moraliskt tveksam lock-in-skit och vägrar så långt det är möjligt sina användare att faktiskt utnyttja hårdvaran fullt ut eller ta några egentliga beslut om sin upplevelse, arbetsflöde etc.
Bah.