Har du läst artikeln eller?
För er som tycker att jag är en konservativ gubbstrutt så uppmanar jag er att verkligen läsa artikeln så som den är skriven. Där framstår det verkligen inte som om det är två unga stabila flickor som gör ett kvalificerat val på goda grunder och är evigt lyckliga. Nu är kanske artikeln aningen vinklad eftersom reportern verkar dela min oro.
Jag ser inte några problem med att de har valt just islam, vad jag försökte framföra är att jag tycker att de har gått upp alldeles för mycket i sitt val. Religionen har blivit deras livboj och får inte ifrågasättas. Låt mig citera några exempel för att understryka vad jag menar:
Elin Andersson, 25 år:
"Jag stack hemifrån vid 13 och började festa. Var lite av en värsting. Fick flytta tillbaka till pappa i Leksand. Jag drack ganska kraftigt för att passa in och våga träffa killar. Köpte Koranen i Leksand när jag var 17-18 efter att ha pratat med en killkompis om islam"
"Några timmar senare skulle Zeinab promenera hem i natten. Då började Elin berätta att hon en gång tror sig ha sett jinner, alltså demoner, andar."
"- Jinner är min största rädsla!"
"- Jag har dåligt självförtroende när det gäller mitt utseende."
"Vill du ha sharialagar i ditt samhälle?"
"- Självklart."
"Och en kvinna ska kunna stenas till döds om hon är otrogen?"
"- En kvinna eller en man. Men i praktiken sker det nästan aldrig, eftersom det krävs fyra vittnen. Jag skulle önska att det fanns en muslimsk stat på jorden där man dömde efter sharialagarna, en av Gud instiftad lag, men det gör det inte. "
"Hon grät när hon var på väg till SCB. Hon hade kämpat så länge för att ta på sig nikaben, och nu kändes det som om hon kompromissade med sig själv. De kvällar hon arbetade på SCB bar hon nämligen ingen nikab."
"Ing-Marie [Elins mor] säger att i mångas ögon är Elin fanatisk. Själv menar hon att Elin har lätt för att bli beroende, att islam för henne kan vara en tröst på samma sätt som mat eller spel kan vara det."
Terése Burell, 20 år:
"När jag var 13 år dog min bror. Han var 26. Mamma blev deprimerad och mamma och pappa flyttade isär."
"- Mina föräldrar bråkade, min bror dog i cancer, min bror som betydde jättemycket för mig. Han var så glad över att ha en lillasyster, och tog med mig överallt."
"- När han dog blev allt struligt. Jag hade varit duktig i skolan, men nu gick det dåligt. Jag var så förvirrad och förstod inte varför jag var här på jorden."
"- När min bror hade dött och mina föräldrar skildes, då flyttade min pappa och min andra bror. Mamma och jag blev kvar i lägenheten och mamma blev psykiskt sjuk. Barndomen var så ljus och fin tills jag var 13 år. När min bror dog blev det tomt och tråkigt."
"Terése har slutat på sjuksköterskeskolan. Hon tyckte det var för svårt."
Jag tycker att det här är osäkra, trasiga människor och sådana finns det gott om i många religösa samfund. Att de fastnade för just islam tror jag mest är en slump, och uppenbarligen tar de sin tro till extremer som inte många andra troende gör, även de som är uppvuxna med religionen. När en tjej funderar på att i praktiken bära burkha när hon är 17-18, har en strulig bakgrund och hennes mor säger att hon har lätt att bli beroende av saker då blinkar i alla fall mina varningslampor.