Nekromanti Konvertera till Islam?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Läste den här artikeln på DN nyss. Jag tycker att det är oerhört tragisk när unga osäkra flickor så helhjärtat ger sig i kast med något som egentligen är dem fullständigt främmande. Särskilt konstigt blir det när de rentav framstår som extrema i andra muslimers ögon. Som förälder hade jag varit mycket oroad. Speciellt när kvinnor självmant ger upp massor med rättigheter som tidigare generationer har kämpat stenhårt för. Det beror kanske på att jag själv är man, men jag upplever att kvinnor kan råka mer illa ut än män i många situationer. Jag önskar att jag vågade lita på att de gjorde de av andra skäl än en ängslig sökan efter en plats där de hör hemma. Hur skulle ni bemöta sådant här extremt beteende hos en släkting, ett syskon eller ert eget barn? Och då tänker jag inte bara på att anamma till någon extrem form av religion utan det kan lika gärna handla om att bli medlem av ett främligsfientligt parti eller helt hänge sig åt något som antagligen inte är bra för dem.

Rävnos

Warrior
Läste den här artikeln på DN nyss.
det är mer än jag orkar, svarar bara på ditt istället ^^

Jag tycker att det är oerhört tragisk när unga osäkra flickor så helhjärtat ger sig i kast med något som egentligen är dem fullständigt främmande. Särskilt konstigt blir det när de rentav framstår som extrema i andra muslimers ögon.
tyvärr ett väldigt vanligt fenomen inom de flesta religioner, konvertister tar ofta till sig religioner väldigt mkt mer helhjärtat och utan att ha en nyanserad syn på skrifter och budskap än vad infödda medlemmar har. skulle misstänka att det beror på att man är starkare i tron när man valt att tro på det själv. Jämför svenskar födda in i kristendomen och sådana som har konverterat till diverse frikyrkor och sekter.

Som förälder hade jag varit mycket oroad. Speciellt när kvinnor självmant ger upp massor med rättigheter som tidigare generationer har kämpat stenhårt för.
jag håller med dig, men för att ha ett nyanserat resonemang så måste du komma ihåg att de inte ser det som en uppoffring, de ser det som sin räddning, vi måste alltid se det ur deras perspektiv också, annars är vi lika fundamentalistiska.

Det beror kanske på att jag själv är man, men jag upplever att kvinnor kan råka mer illa ut än män i många situationer.
därom tvistar de lärde skulle jag vilja säga, vissa säger att islam har sina lagar för att skydda kvinnan mot mannen och visste straffar män hårdare för många brott, andra hävdar att det är tvärtom att Islam är en förtryckande religion som håller kvinnor på plats med hårda levnadsregler.

önskar att jag vågade lita på att de gjorde de av andra skäl än en ängslig sökan efter en plats där de hör hemma.
Är inte all religion ett oroligt sökande efter någonstanns där man hör hemma om man bryter ner tro till sina beståndsdelar? Oroar det dig för att de söker sig till Islam? eller bara faktumet att unga människor är lättleda och söker sig till grupper som kan vara farliga för dem? Eller för att de är kvinnor och söker sig till en religion som ses som kvinnoförtryckande på vissa håll i världen?

Hur skulle ni bemöta sådant här extremt beteende hos en släkting, ett syskon eller ert eget barn? Och då tänker jag inte bara på att anamma till någon extrem form av religion utan det kan lika gärna handla om att bli medlem av ett främligsfientligt parti eller helt hänge sig åt något som antagligen inte är bra för dem.
För mig är det väldigt olika situationer. Hade mitt barn/elev/släkting/vän/whatevah gått med i en religösrörelse hade jag först och främst försökt ta reda så mkt jag kunde om de, sedan hade jag pratat med min vän om detta verkligen var något som den stod för, jag hade tagit upp det som oroade mig, förklarat varför och bett denna förklara hur den tänkte. Jag tror förståelse är väldigt viktigt i relationer. Vad jag inte hade gjort var att försöka förbjuda det, tror bara det hade avskärmat personen från mig, och då kan jag defintivt inte hjälpa den. Ibland tror jag att det enda man kan göra som närastående är att stå som motpool, vara ett fast ankare i den riktiga världen, och se till att finnas i närheten så man kan fånga dem om(inte när) de faller.

Hade däremot en anhörig till mig gått med i en främlingsfientlig gruppering så hade jag inte klarat av att vara lika ödmjuk, finns inget jag ogillar så hett som främlingsfientlighet, hade mitt barn gett utryck för sådana åsikter hade jag blivit väldigt väldigt besviken vilket jag också hade förklarat för det. Hade en vän eller släktning gjort det hade jag brutit med den personen.

Rickard

Urverk speldesign
För att bygga krävs en stadig grund

"Jag tycker att det är oerhört tragisk när unga osäkra flickor..."
Unga? Hur gaggig är du egentligen? De var ju 20 respektive 25 år. Jag tycker det är tragiskt på ett sätt att människor måste söka sig till någon fast punkt i sitt liv. Vi har "alla" kändisar som blir scientologer. Varför det egentligen? Vi har Claes Malmberg som blev buddhist för några år sedan.

Dra inte till med ett ramaskri, bara för att en artikel visar några som <strike>söker sig till religion</strike> vill bära slöja. De mår bra av det, så varför inte glädjas med dem? De har fått en fast grund att börja bygga upp sitt liv kring. Alla gör inte rätt val direkt i livet men de kan i regel alltid få hjälp att ta en vettigare väg, vilket tydligen de här ansett sig fått. Och angående att de vill bära slöja. Läs deras åsikter och se det från en annan sida. Det är deras barriär mot vad det vrickade samhället har satt upp för krav.

/Han som inte kunde somna och söker tröst hos forumet

Ymir

Liten kantbaron
'Unga osäkra flickor'...jag tycker de verkar allt annat än osäkra, av berättelserna i artikeln att döma. Så jag ser följaktligen inte problemet; de är vuxna, de måste väl ändå anses mogna att göra sina egna val i livet? Ungefär så skulle jag väl reagera om något liknande hände i min bekantskapskrets; ha respekt för deras val, och lita på deras omdöme. Det finns ju gränser förstås; uppfattningar jag skulle ha svårt att förlika mig med hos en vän eller bekant, men det är ju rena extremfall som rasism, furrie-fetisch och folkpartism; det mesta går an annars. Islam är ju rentav lite småcoolt.

Speciellt när kvinnor självmant ger upp massor med rättigheter som tidigare generationer har kämpat stenhårt för.
Vilka rättigheter, mer specifikt, är det då de två flickorna i artikeln ger upp, menar du? Vad menar du med att islam egentligen är dem fullständigt främmande? Jag får lite intrycket av, att om det var två grabbar som helhjärtat konverterade till islam, hade du inte reagerat alls lika starkt, och det finner jag en smula fördomsfullt och slentrianmacho. Jag menar, jag är i samma ålder som de här tjejerna, och om någon reagerade på mitt beslut att konvertera till islam i de ordalag du gör - 'tragisk', 'unga', 'osäkra', 'är dem fullständigt främmande', hade jag känt mig direkt förolämpad. Du uppfattar islam som kvinnoförtryckande, alright, och reagerar därmed på att dessa tjejer väljer att konvertera till den religionen; men samtidigt dissar du då deras självinsikt på grundval av att de är just tjejer; vilket tycks mig en smula paradoxalt. De lär ju ha tiofalt bättre koll på vad islam verkligen är än vad mer eller mindre oinsatta typer som du och jag har, dessutom. Om tjejerna hade konverterat eftersom de hade pojkvänner som var muslimer hade jag kunnat gå med på att det fanns legitima skäl till oro; men när de som i det här fallet uppenbart har konverterat på helt eget bevåg, finner jag verkligen inget fog för att ifrågasätta dem. Eller snarare; att ifrågasätta deras övertygelse i syfte att höra dem argumentera för sin sak ser jag inget fel i; men att ifrågasätta deras myndighet att rå över sina egna liv innan man har gett dem en chans att försvara denna övertygelse, finner jag kort sagt väldigt märkligt. På samma sätt är det förstås läge att börja oroa sig om man verkligen märker att en människa i ens närhet far illla av något den hänger sig åt; men jag kan verkligen inte se hur tjejerna i den aktuella artikeln far illa av sitt religionsval.

- Ymir, pömsig

Storuggla

Champion
Ymir och Han har redan sagt vad jag skulle säga (damn, beaten to it by a skåning and a... ... östgöte?). Var och en blir salig på sin religion. Så sluta upp att förminska de där kvinnorna med dina patriarkala maktmedel. Fi på dig!

Storuggla, såg tunnelbanereklam för fi igår

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
De har konverterat till islam och täcker sina kroppar helt, även sina ansikten. De gör det för att människor inte ska kunna se dem och för att vara närmare Allah.
Orly?

Psykfall imho. Spärra in och vårda.

- V

Arfert

Facit
Svår sak det här, jag är motståndare till all religion som tar extremare uttryck och styr folks liv, spelar ingen roll om det är hardcore islam-sekter, scientologer, livets ord eller whatever. Samtidigt har vi religionsfrihet och folk får leva sina liv hur fan dom vill utan att jag har rätt att styra upp dom.

Till skillnad från en del andra här på tråden tycker jag verkligen att man visst kan läsa om att de har varit typiska sökar-personer, med klassisk "taskig ungdom"-historia ("stack hemifrån när jag var 13", "När jag var 13 år dog min bror. Han var 26. Mamma blev deprimerad och mamma och pappa flyttade isär."). Alltså folk som sökt trygghet och svar. Och hittat enkla svar i en religion. Ingen ny sak, på 70-talet var det österländska sekter som gällde, nu är islam mer "inne".

Jag tycker problemet med islam (eller för att förtydliga: vissa mer hardcore-muslimer) inte är att enstaka svenska tjejer konvertera... det tycker jag iofs är konstigt, men inte konstigare att en del går med i Hare Krishna. Det är när det är tvärtom, när tjejer som är svenska, kanske är födda här osv INTE får välja vilket liv DE vill leva, utan ska underkasta sig patriakatets vilja. Jag har en väninna med rötterna i mellanöstern som lever under ständigt dödshot för hon hade fräckheten att flytta hemifrån ogift, börja på juristlinjen och dejta en svensk kille. ..sen kan man ju hävda att det inte har med islam att göra utan hederskulturen i mellanöstern, men jag konstaterar bara att det ofta görs i religionens namn.

Men sammanfattningsvis: är det ett frivilligt val för tjejerna att dra en säck över sig, så klart de ska få göra det. "Freedom of choice", osv... även om jag personligen tycker det är monumenatalt korkat, allmänt reaktionärt och en kvarleva från en medeltida värld (även i europa) där kvinnor var släktens egendom och en valuta.

Rising

Vila i frid
Det finns många fuglies ute på stan som jag vill sätta slöja på, så den delen är bra. Synd bara att de slutar att dricka, eftersom jag har så svårt att få dem i säng när de är nyktra.

Arabiska kvinnor har konstiga näsor, förresten.

Arfert

Facit
Re: För att bygga krävs en stadig grund

fast det är med att slöja skulle ju vara ett skydd mot objektfiering av kvinnor som många nykonvertiter gärna hävdar är snicksnack. Läste häromveckan en krönika skriven av en svensk-iransk kvinnlig journalist; och enligt henne så är både prostitution och våldtäkter betydligt vanligare i Iran än Sverige, och iranska tonårstjejer totalfixerade vid plastikoperationer...fast inte av tuttarna utan av NÄSAN och runt ögonen... så kvinnor skyddas inte bättre av en svart säck utan av ändrade värderingar hos männen i samhället (som i mer jämlika länder).

Rosen

Myrmidon
Re: Konvertera till Islam? (ANT)

folk som sökt trygghet och svar. Och hittat enkla svar i en religion. Ingen ny sak, på 70-talet var det österländska sekter som gällde, nu är islam mer "inne".

Och på 80-talet var det diverse kufiska offshoots från Pingstkyrkan.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Har du läst artikeln eller?

För er som tycker att jag är en konservativ gubbstrutt så uppmanar jag er att verkligen läsa artikeln så som den är skriven. Där framstår det verkligen inte som om det är två unga stabila flickor som gör ett kvalificerat val på goda grunder och är evigt lyckliga. Nu är kanske artikeln aningen vinklad eftersom reportern verkar dela min oro.

Jag ser inte några problem med att de har valt just islam, vad jag försökte framföra är att jag tycker att de har gått upp alldeles för mycket i sitt val. Religionen har blivit deras livboj och får inte ifrågasättas. Låt mig citera några exempel för att understryka vad jag menar:

Elin Andersson, 25 år:

"Jag stack hemifrån vid 13 och började festa. Var lite av en värsting. Fick flytta tillbaka till pappa i Leksand. Jag drack ganska kraftigt för att passa in och våga träffa killar. Köpte Koranen i Leksand när jag var 17-18 efter att ha pratat med en killkompis om islam"

"Några timmar senare skulle Zeinab promenera hem i natten. Då började Elin berätta att hon en gång tror sig ha sett jinner, alltså demoner, andar."

"- Jinner är min största rädsla!"

"- Jag har dåligt självförtroende när det gäller mitt utseende."

"Vill du ha sharialagar i ditt samhälle?"
"- Självklart."

"Och en kvinna ska kunna stenas till döds om hon är otrogen?"
"- En kvinna eller en man. Men i praktiken sker det nästan aldrig, eftersom det krävs fyra vittnen. Jag skulle önska att det fanns en muslimsk stat på jorden där man dömde efter sharialagarna, en av Gud instiftad lag, men det gör det inte. "

"Hon grät när hon var på väg till SCB. Hon hade kämpat så länge för att ta på sig nikaben, och nu kändes det som om hon kompromissade med sig själv. De kvällar hon arbetade på SCB bar hon nämligen ingen nikab."

"Ing-Marie [Elins mor] säger att i mångas ögon är Elin fanatisk. Själv menar hon att Elin har lätt för att bli beroende, att islam för henne kan vara en tröst på samma sätt som mat eller spel kan vara det."

Terése Burell, 20 år:

"När jag var 13 år dog min bror. Han var 26. Mamma blev deprimerad och mamma och pappa flyttade isär."

"- Mina föräldrar bråkade, min bror dog i cancer, min bror som betydde jättemycket för mig. Han var så glad över att ha en lillasyster, och tog med mig överallt."

"- När han dog blev allt struligt. Jag hade varit duktig i skolan, men nu gick det dåligt. Jag var så förvirrad och förstod inte varför jag var här på jorden."

"- När min bror hade dött och mina föräldrar skildes, då flyttade min pappa och min andra bror. Mamma och jag blev kvar i lägenheten och mamma blev psykiskt sjuk. Barndomen var så ljus och fin tills jag var 13 år. När min bror dog blev det tomt och tråkigt."

"Terése har slutat på sjuksköterskeskolan. Hon tyckte det var för svårt."

Jag tycker att det här är osäkra, trasiga människor och sådana finns det gott om i många religösa samfund. Att de fastnade för just islam tror jag mest är en slump, och uppenbarligen tar de sin tro till extremer som inte många andra troende gör, även de som är uppvuxna med religionen. När en tjej funderar på att i praktiken bära burkha när hon är 17-18, har en strulig bakgrund och hennes mor säger att hon har lätt att bli beroende av saker då blinkar i alla fall mina varningslampor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Du uppfattar islam som kvinnoförtryckande, alright, och reagerar därmed på att dessa tjejer väljer att konvertera till den religionen; men samtidigt dissar du då deras självinsikt på grundval av att de är just tjejer; vilket tycks mig en smula paradoxalt."

Det finns kvinnoförtryck inom det flesta religioner, vare sig det sedan handlar om religionen i sig eller en selektiv tolkning av den.

Jag har aldrig ifrågsatt deras rätt att styra över sina egna liv. Däremot har jag ifrågasatt om de fattade sina val på goda grunder och frågat er andra om inte ni hade blivit oroliga ifall någon av era kvinnliga släktingar eller bekanta hade gått ifrån att vara osäkra tjejer till att bli extrema muslimer inom loppet av några få år. Jag hade blivit illa till mods av folk som pratade om att införa sharialagar, vallfärda till Mecka (där folk som blir ihjältrampade där med ett leende på läpparna) eller hade egna konspirationsteorier om den 11/9 oavsett deras kön. Vilket betyder att ja Ymir, jag hade blivit orolig för dig om du dök upp på nästa GothCon med långt skägg, koranen i din hand och ville samla ihop pengar till Al Qiada. Det handlar inte bara om att anamma islam utan att gå så långt som om man blev lyckligare ju mer av sin tankefrihet som man gav upp.

Arfert

Facit
Re: Har du läst artikeln eller?

håller helt med dig, jag uppfattade om som rätt trasiga personer som söker nåt att hänga upp tillvaron på... och det råkade bli islam

thark

Hero
Jag tycker mest det är allmänt deprimerande att människor i vad man skulle kunna ha misstagit för ett rationellt, civiliserat tidevarv, fortfarande självmant anammar tron på Osynliga Gubbar™, utan att ens ha föräldrars indoktrinering som ursäkt.

I övrigt—stackars vilseledda små liv.

Saxifrage

Hero

Buddhismen kommer starkt också, tror jag. Har iofs alltid varit inne bland kändisar, men nu verkar den få ett nytt uppsving.

Arfert

Facit

tja, den är inte fullt lika dogmatisk i alla fall.. och de tror inte på en enda SUPERGUD...

Saxifrage

Hero

SVT sände en ganska initierad kortdokumentär om Buddhismen för ett tag sedan. Man uppmärksammade då en del av buddhismens mer dogmatiska drag (annars är det ju mest myspys-aspekten som brukar komma fram). Även buddhismen innehåller en del drag av underkastelse som är värda att diskutera, tex lydnad mot de religiösa ledarna (lamorna) och accepterandet av vissa ideal. Dock vet jag alldeles för lite för att kunna diskutera det.

Statistiskt sett borde dock buddhismen ha ett betydligt bättre track record än tex kristendom och islam, vad gäller heliga krig, kvinnomord och annat...

Själv tror jag på Robert Lind i Kramfors!

Arfert

Facit

llamaismen är ju en rätt hård del av buddhismen... och inte den störstapå långa vägar, även om den verkar vara den kändaste i väst