Nekromanti Korrekturläsning

entomophobiac

Low Prep High Play
Vet inte om detta tagits upp i någon större utsträckning förr, men jag har funderat lite kring korrekturläsning och exakt hur mycket det ger, beroende på vem som egentligen korrekturläser.

De större projekt jag jobbar med just nu korrekturläses flitigt av umgängeskretsen, men jag har börjat konstatera faror med detta.

Till att börja med gillar jag och flera av de som korrekturläser ungefär samma saker, vilket borde kunna göra att materialet kanske blir tråkigt - upprepande av samma sak.

Fortsättningsvis är alla som korrekturläser erfarna rollspelare som kan förstå precis hur förkortningar används, vad regelbeskrivningarna innebär och förväntar sig en viss typ av texter. De är redan vana, så att säga - man behöver inte tala om för dem hur materialet kommer att användas, för det vet de redan.

Och en annan sak. Efter att ha korrekturläst sida upp och sida ned från samma person - borde man inte bli en aning ordblind? Repeterade fel blir naturliga, återkommande grammatiska misstag upptäcks inte etc?

Anledningen till att jag undrar är att jag kom på mig själv med att mitt stundande "nybörjarprojekt" skickades till samma korrekturläsare. Men hur smart är egentligen det? Ett spel som vänder sig till nybörjare bör väl knappast korrekturläsas av någon med tio eller fler års erfarenhet av rollspel? Det är väl bättre att ge det till min elvaårige kusin eller någon slumpmässig kollega på jobbet?

Hur löser ni er korrekturläsning, gott folk?

Finns det fler saker man behöver tänka på än de jag tar upp?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Elvaåringar går bort ...

Möjligen kan man använda elvaåringar för att kolla om texten är lättbegriplig men korrekturläsning bör överlåtas åt någon med god språkkänsla och erfarenhet av att skriva.

Rising

Vila i frid
Jag skiljer nog på korrekturläsning (som för mig mest handlar om att hitta fel) och redigering (som snarare handlar om att granska innehållet). Korrekturläsning kräver bara goda språkkunskaper, medan redigering kräver att man har en djupare förståelse för innehållet och vilka som i slutändan ska läsa materialet.

Jag är rätt bra korrläsare själv (vilket man inte kan tro när man ser mig stava härpå forumet), men jag måste få läsa texten på papper för att kunna göra ett bra jobb. Alla dessa ord som jag ständigt stavar fel på här på forumet hittar jag då med en gång. Ett bra tips är dock att aldrig korrekturläsa direkt efter att man har skrivit texten. Då vet man ju vad som står i texten och hoppar över felen eftersom de ju är rätt i ens huvud. Ta ett brejk och korrekturläs morgonen därpå istället.

Man kan låta vem som helst få korrekturläsa. Bara de kan stava så kommer de att göra ett nyttigt arbete. Det spelar ingen roll om de fattar själva texten eller inte.

Redigering är lite annorlunda. Först; ska man redigera sitt eget material så gäller det återigen att ta en paus. Sitter man för länge framför en och samma text så låter den aldrig bra till slut. Eller så överarbetar man den så att den blir sanslöst svårtillgänglig när man försöker läsa den dagen därpå. Ta många pauser och fila inte för länge på formuleringarna.

Att låta kompisar hjälpa en med redigerandet är inte dumt, men man ska se upp också; för många åsikter gör lätt att man tappar skärpan i texten. Det är bättre att jobba med några få personer och vara säkra på att alla delar ett och samma mål. Jag skulle inte tänka som så att ett nybörjarkapitel ska redigeras av någon som själv är nybörjare. Den bästa pedagogen är sällan den som själv behöver lära sig något. Däremot kan det vara bra att låta din elvaåriga kusin läsa kapitlet och sedan fråga honom om vad han eventuellt hade svårt att förstå. Men gör ändringarna själv.

Personligen jobbar jag helst med en enda redigerare, och uppmuntrar denna att verkligen göra alla de ändringar som hon finner nödvändiga. Då förstår hon att hennes arbete inte enbart handlar om att rätta "fel", utan att i alla lägen göra det så "rätt" som möjligt. Man kan inte ha många sådana redigerare när det gäller stämningstexter och de prosaiska delarna av världsbeskrivningen, utan då är det är bättre att ha några få som får vara med att sätta sin egen konstnärliga prägel på texten. När det gäller regelkoll så kan man dock ha hur många som helst, för där handlar det ju mer om att leta "fel" som vilken korrekturläsare som helst, även om det krävs ett helt annat mått av engagemang från redigerarens sida.

/Riz

Ett bra tips är dock att aldrig korrekturläsa direkt efter att man har skrivit texten. Då vet man ju vad som står i texten och hoppar över felen eftersom de ju är rätt i ens huvud. Ta ett brejk och korrekturläs morgonen därpå istället.

Ett annat tips är att läsa texten baklänges ord för ord. För då sätts inte orden in i sammanhang på samma sätt.
Viktigt att tänka på är att man ofta ser ord som ordbilder och inte läser bokstav för bokstav.
Exempel
och
coh
De ovanstående är ganska lika till formen vilket gör att man lätta kan missa dem.

Willie

Robban

Hero
det har faktiskt gjorts en undersökning i det här med felstavningar, och den visade att:

braa den bkotsav som är i brjaön och i stelut är krroket så går badskuept fram.

Anledningen till detta är att man oftast inte läser hela ordet, utan bara börjar på det, ungefär.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Värre ändå! Generella tips och ordbildskuriosa. OT

Problemet är faktiskt ännu värre.

Allra enklast är att läsa fel på långa ord. Så länge som första
och sista bokstaven är på rätt ställe, och ordet innehåller rätt
bokstäver så är det i stort sett samma ordbild, vilket är farligt.

Det är mykect eknlare och sbnabrae att lsäa en txet där
bosktvärnea är omksatdae än en txet som är skirevn rjeält
sprräad.

D e t ä r m y c k e t e n k l a r e o c h s n a b b a r e a t t
l ä s a e n t e x t d ä r b o k s t ä v e r n a ä r o m k a s t a d e
ä n e n t e x t s o m ä r s k r i v e n r e j ä l t s p ä r r a d .

Detta blir ännu tydligare om textmassorna är lite större samt
texten är skriven i ett antikvatypsnitt på ett riktigt papper.
Prova själva.
(Medger dock att spärrningen blev satt i överdrivet dålig
dager här, då man endast har ett helt ordmellanrum att
använda för spärrning, så det blev väldigt stor spärrning.
Hoppas dock att ni förstår principen.)

Så, två tips till alla layoutare och korrläsare:
1. Korrläs inte för fort, för då missar man ord där bokstäverna
är omkastade.
2. Använd aldrig spärrning för att markera. Det gör läsprocessen
långsammare och bryter läsarens koncentration.

En textsnutt som ska ha en markering, en betoning av
något slag, blir mycket bättre om markeringen består av
kursivering än om det består av spärrning.

En textsnutt som ska ha en markering, en b e t o n i n g av
något slag, blir mycket bättre om markeringen består av
k u r s i v e r i n g än om det består av spärrning.

Well, det här börjar bli rätt off topic. Jag anser dock att det
inte är off forum, då typografiska tips kan vara till stor nytta
för många av detta forums besökare.

Zaphod

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Värre ändå! Generella tips och ordbildskuriosa. OT

Korrläs inte för fort, för då missar man ord där bokstäverna är omkastade.

Det är såna fel som stavningsprogrammet är till för att rätta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur löser ni er korrekturläsning, gott folk?
1. Jag försöker att inte göra så många fel till att börja med (det går lite sisådär).

2. Jag läser igenom texten själv, i alla fall en gång, om jag orkar. :gremwink:

3. Jag låter andra läsa texten och läser den själv lite då och då. Vartefter fel uppenbarar sig rättar jag dem. I teorin så blir de färre och färre och går förhoppningsvis mot noll.

Den där beskrivningen gav naturligtvis ingenting, men det är så det går till. När man inte tillverkar en professionell produkt så får man nöja sig med sig själv, kompisar som offrar sig (eller ställer upp frivilligt, förhoppningsvis) och eventuellt snälla människor på forumet som har tid över.

Finns det fler saker man behöver tänka på än de jag tar upp?
Om vi talar om rollspelstexter (och det gör vi väl eftersom vi är på det här forumet) så är det en typ av fel som är otroligt mycket lättare att göra än andra fel. Det är inte stavfel eller grammatikfel, det är konsekvensfel. Alltså att se till att en regelterm heter samma sak i hela spelet, att den är markerad på samma sätt (stor bokstav, kursiv eller hur man nu vill ha den), att Simma är baserat på Smidighet både i texten och i tabellen, att svärd gör 2T6 i skada både i tabellen och i exemplet, att grundchansen i Hoppa är Smidighet*2 på alla ställen där det står förklarat och så vidare. Det krävs lite mer jobb att korrekturläsa sådant.

/tobias

Zaphod_UBBT

Swordsman
Sanning.

Sanning.
Det är faktiskt något som jag knappt har tänkt på. Själv håller jag mig så långt borta från Word som möjligt, men nu kanske jag ska börja köra mina texter genom Word, eller något annat program med ordlista, efter att texten är skriven, men innan jag gör korrläsutskriften.

Tack!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Word

Själv håller jag mig så långt borta från Word som möjligt, men nu kanske jag ska börja köra mina texter genom Word, eller något annat program med ordlista, efter att texten är skriven, men innan jag gör korrläsutskriften.
Ibland förvånas jag över ordlistan i Word. Den version jag har installerad hemma underkände orden "trädörr" och "källartrappa", men godkände "paljettanga"!

(Ja, det fanns en anledning till att jag skrev ordet "paljettanga"! :gremwink: )

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Word [OT]

Får man fråga vad det egentligen är som alla har så mycket emot hos Word? Jag använder det rätt mycket och har inte haft några problem med det up to date. Men sedan har jag å andra sidan inte så bra koll på alternativen.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Word

Lustigt, min Word 2000 godkände alla tre. (Och jag undrar fortfarande över anledningen till "paljettanga")

/Mikael

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Word (OT)

Lustigt, min Word 2000 godkände alla tre. (Och jag undrar fortfarande över anledningen till "paljettanga")
Andra versioner av Word har godkänt andra delmängder av orden, eller allihopa.
Paljettangan sitter på assistenten till en magiker, som beskrivs i det scenario till Millennium som snart är färdigt.

/tobias

Vindhand

Myrmidon
Spara på oskulder

Som du säger blir man blind för texten efter ett tag. Man läser vad man tror skall stå snarare än det som faktiskt står. Man har också en tendens att ta de värsta felen först.

Mitt tips här (som ren amatör) är att man skall fundera på vilka man lura att korra texten och använda dem en i taget, den slarvigaste först. Först skall man naturligtvis försöka rätta den själv. Därefter kan man arbeta sig igenom sina korrekturläsare och rätta felen efter varje genomläsning. Sist ger man den (i princip färdiga) texten till den petigaste och duktigaste av sina korrläsare. Helst skall detta vara första gången denne kommer i kontakt med texten ifråga så att inga förutfattade meningar finns.

Eller så kan du bara dela texten i X delar och skicka den till lika många fans för en snabbkoll innan du trycker det hela. Det är inte som om ens de riktigt stora och lönsamma rollspelen konkurrerar med god korrektur. :gremfrown:

Zire

Swashbuckler
sklule det inte vara de båda två fösrta och sinta botvkäserna som måete vara rätt. Det stod i en Illuskrorad Velanstap om jag inte mimns fel. Fast det hägkde på hur väntade orfen var i teyfen.

- Zire, det gällde nog inte alla ord heller :gremsmile:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Word [OT]

Det är långsamt, buggigt, kraschar med jämna mellanrum, gör otympliga och otrevliga .doc-dokument och... Tja, jag ser inte så många poänger att använda det.

Textarbete gör jag i ett program som heter NoteTab. Layoutarbete gör jag i InDesign.

Vad Word försöker vara, ett halvting mellan ordbehandlare och layoutprogram, det fungerar inte med mig, men kanske med andra. Tydligen fungerar det med andra.

Rasmus

Troberg

Sinister eater
Hitta en...

...elak jävel till pettimeter som blir sexuellt upphetsad av att hitta saker att nitpicka på. De är de bästa korrekturläsarna.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag känner till problemet. Jag lever med problemet. Jag har ångest av problemet. Jag läser mitt matreal själv väl medveten om att det innebär att fel kommer kvarstå. Vilket kan bli rätt skämmigt då jag säljer det. MEN. Jag väljer att göra så här för att det ska komma ut nån gång. Folk har itn tid att läsa lkängre spel. 10 A4 tar ca en timme. 1600 sidor tar 160 timmar. Med en timme om dagen är det nästan ett halvår. Du har svårare att läsa då du är trött (på kvä'llar) vilket jag ändå tvingas göra. Du kan inte läsa en längre tid istreck för du blir blind (vilket jag tvingas göra).

Rättstavningen i Word är bra, den hjälper med felstavdade ord. garmmatikhjälpen är väl så där men rätt coolt att den funkar (har själv ignen). Däremot. Syftngingsfel. Ord man lägger till i ordlistan som är felstavade fast man missar det som ger en ringar på vattnet effekt. Krångliga meningar och mitt största hatobjekt. Inkosekvens. Heter Genetsika förändringar eller genetiska förändringar. Tja.. Ni kan ju ha en tävling om vem som hittar flest fel i Starchallenge gällande sånt. Ibland får jag bilder i huvudet där SC förbannas pga dålig läslighet etc. Så illa tror jag dock inte det är. Kan ni läsa mina inlägg borde ni klara reglerna. Men det kommer finnas brister.

Anyway. Entomophobiac: Är ditt spel av mindre omfång och du vill ha ut det snart. Låt folk läsa det. Är det större och din umgängeskrest kommer ta superlång tid på sig; never mind. Du verkar skriva skapligt så jag tror itne det blir några problem. Haa på min "låt gå och huka dig för kulregnet sen" attityd. Då är vi iaf 2.

Lycka till!!!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Word [OT]

Får man fråga vad det egentligen är som alla har så mycket emot hos Word?

Det är nog mest att Word har massor av funktioner som fungerar alldeles för dåligt och är alldeles för otympliga. Till exempel spaltning och bara en sådan sak som att lägga in en bild i en text. Sådant klarar sättningsprogrammen elva miljoner gånger bättre (oavsett om man förderar Quark, PageMaker eller InDesign).

Så kvar är egentligen bara ordbehandling och rättstavning, men dessa är också funktioner som jag använder ganska flitigt när jag bryr mig om att mickla med Word.

Och förresten så tror jag mycket av folks Word-ogillan härstammar från det väl utspridda principiella Microsoft föraktet, precis som att många som egentligen aldrig haft problem med Windows säger att de "hatar" det.

Som jag brukar säga emellanåt; det är ok att vinna tio miljoner på lotto - då får du respekt; men sliter du från damm till guldkorn och tjänar tio miljoner på att jobba för ett företag, då är du en utsugare, arbetsutnyttjare och lägre stående varelse... trots att du till skillnad från lottovinnaren betalar skatt. Men... det är en sidnot :gremwink: