"Betänk att man i minsta fall tvingas fördela sina FV mellan Vapen, ev. Sköld och KP. Då finns det väldigt lite kvar till annan utveckling. Riddare blir inte mer än en slaktarmaskin, vad hände med de kultiverade färdigheterna som historia, administration, heraldik etc, Dessa faller i skymundan av naturliga skäl."
Men... Det är väl just eftersom det är så "dåligt" att höja sin KP som man istället kan lägga poängen på just kultiverade färdigheter istället? Ju mindre man tjänar på att bli ett köttberg, ju mer tjänar man på att bli något annat.
I en värld där det är väldigt enkelt och bra att höja sina KP, där skulle det inte finnas några riddare överhuvudtaget, för det viktiga skulle vara att pumpa upp sin uthållighet.
---
Och.. så länge det förändras för alla i världen så spelar det ju inte sås tor roll. Det betyder ju också att du inte behöver hacka så mycket på fienderna innan de trillar av pinn.
Men okej, jag är diskvalificerad att svara, för jag kör inte med traditionella erfarenhetsregler överhuvudtaget, men jag tycker att man lurar sig själv om man spelar med specialregler som gör koboldförmågorna bättre, i avsikten att rollpersonerna inte ska behöva satsa så mycket poäng på dem utan kunna lägga några på sociala färdigheter också.
Jag tycker ju (rent logiskt) att vad man egentligen har gjort då är att ändra naturlagarna så att det blivit mycket bättre att vara en köttskalle till dödsmördarbarbar.
---
Men okej, om man har en intern överenskommelse om att man vill kunna spela krigare som skall kunna ta lite stryk och samtidigt ha lite andra förmågor också, då låter väl ditt förslag jättebra.
/Riz