Nekromanti Krank kollar Game of Thrones

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Minimoni;n107946 said:
En fråga Krank. Vad menar du med tråkiga miljöer? Personligen tycker jag Kings Landing rockar fett. Kan du ge ett exempel på miljöer du söker efter så jag mer förstår vad du menar.

Alltså, såhär är det: Jag gillar städer. Vad mera är, jag gillar teknologi. Jag gillar stål och glas och plast, jag gillar tunnelbanor och smog och kloaker. Jag gillar internetcaféer och betong, hårdrock och punk. Jag är väldigt rotad i nutiden, och finner dåtida miljöer oinspirerande, primitiva och tråkiga. Jag deltar därför inte i fantasylajv, jag åker inte på medeltidsveckor, jag besöker inte medeltidsmarknader, trots att jag är från hälsingland besöker jag bara hälsingegårdar om någon jag känner ska till en och jag vill umgås med den personen.

Ickeasfalterade vägar och trähus och kojor och borgar klarar jag mig ganska bra utan. Jag finger inget intresse i dem. Det gäller såväl Kings Landing som de andra miljöerna i serien. Medeltida eller pseudomedeltida estetik har ingen lockelse.

Jag kan gilla kulturproduktion från äldre tider, men helst då kontrasterad eller kombinerad med modernitet.

krank

Alltså, jag har ett intresse för historia, framför allt idéhistoria. Jag gillar att läsa om hur olika idéer formats av olika omständigheter, hur idéer och kulturer samverkar och utvecklas. Men just det här med att grotta ner sig i "hur det faktiskt var"... Det ger mig ingenting.

Minimoni

Homelander
Krank: Du skulle älska Tokyo! Skärmar som lyste in genom mitt fönster genom gardiner och allt jag försökte skydda min sovplats med. Reklam för vodka riktad till hemmafruar och annan reklam om allt som bombarderar dig via alla medium och sinnen nonstop.

Folk överallt som beter sig som robotar och alla i just den stadsdelen har exakt samma kostym. Byt stadsdel och gatumodet härskar och folk klär upp sig in absurdum. Skrapor som reser sig mot himmelen och får dig att känna dig som en jävligt liten kugge i den mänskliga köttkvarnen.

Nu bor jag inte i Tokyo längre men eftersom min fru är japanska och våra möjligheter till välbetalda jobb har visat sig så kanske jag, frun och barnen flyttar tillbaka, och det är i så fall med glädjeblandad skräck.

Förlåt för OT

Mundo

Myrmidon
krank;n107923 said:
Jag har sett avsnitt 6 av Game of Thrones. Weee, mer än hälften avklarat!

Men okej. Sammanfattning; som vanligt med ett spår i taget snarare än kronologiskt:

Ned vaknar upp med Kung Gris och Cersei vid sängen (hur länge stog kungen och drottningen och väntade?). Kungen skiter i varför Lannisters och Starks bråkar men tvingar på Ned handskapet igen. Gris slår sin fru när hon försöker hetsa honom, sen åker han och jagar. Ned får sitta på tronen i Gris' frånvaro. Där får han höra en bonde fabulera om att en stor lång karl och en del andra varit och bråkat i hans by. Han visar en säck fisk som "bevis". Av någon anledning tas det här på största allvar, och Ned hittar på att bonden nog kanske talar om riddaren the mountain. Sen utfärdar Ned en dödsdom mot the mountain och utfärdar en order till Tywin Lannister, som vi inte sett än men som tydligen är skitrik och kronan är skyldig en massa stålars. Verkar ju skitsmart och helt rimligt och proportionerligt som reaktion på en inavlad bondes hittepå.
Jag anar en hel del klassförakt här från Krank. Ogillar han hårt arbetande bönder eller vad är det frågan om?

krank;n107923 said:
På tal om inavel hittar Ned i en bok att alla i Kungens släkt nånsin varit svarthåriga utom Rapey McCreepy. Jag antar att det betyder att Rapey är son till Cersei och Slimie och att det också är slutsatsen Ned dragit, men vafan - är det verkligen HELT orimligt att EN jävla unge tar efter sin morsa i hårfärg?
Boken talar om äktenskap mellan Baratheon och Lannisters i upp till trehundra år tillbaka, och barnen har ALLTID varit svarthåriga. The seed is strong.

krank;n107923 said:
Ned vill skicka hem sina döttrar. Det vill inte de. Sansa har just blivit så smörad av Rapey McCreepy att det är ett under att hon inte åker smör-skridskor på golvet och hon är nu helt nerkärad, vilket Arye helt rimligt finner osmakligt.
Jag älskar att Arya öppet garvar åt att Sansa faktiskt kan "älska" honom, speciellt när hon säger "I don't want someone who is brave or kind, I want Joffrey".

krank;n107923 said:
På tal om oerhört lösa anklagelser och taffliga rättssystem lyckas Tyrion ta sig ur sin knipa genom att hävda sin rätt till envig för att bevisa sin oskuld. Se, det är sånt här som gör att jag inte riktigt kan tycka annat än jävligt illa om medeltidsfantasy. Allt är så EXTREMT jävla barbariskt. Och så är det tänkt att hästfolket ska vara något slags kontrast? Nejdå, ALLA folkslag i medeltidsfantasy är vildar och barbarer. Men hursomhelst väljer Tyrion en champion som slåss fult och därmed vinner. Tyrion går fri. Tyvärr kastar ingen ner den äckliga bröstmjölksdrickande tioåringen för något stup.
Krank... All I say is trial by cake.

krank;n107923 said:
Okej, sen kommer vi till det spåret jag faktiskt gillade: Danaerys kan tydligen inte skadas av hetta. Det borde jag tänkt på tidigare då hon går ner i ett alldeles för varmt bad, men nu värmer hon drakägg och tar på dem utan att bli bränd. Sen äter hon ett hästhjärta som del av en fest, och hästfolket behandlar henne som en drottning. Hennes bror hindras från att fly med drakäggen, och dyker istället upp full och dryg - eller kanske bara dryg - på en fest där han hotar Danaerys och hennes barn. Det går sådär, för Khal Drogo häller flytande guld på honom så att han dör. Och Danaerys ba' "han var ingen riktig drake. Riktiga drakar skadas inte av eld". Hon är jävligt bra, Danaerys. Hade serien bara handlat om henne, Tyrion och Arya hade jag varit frestad att se vidare efter säsong 1.
He will get a golden crown...! Så jävla glorious! Burn maddafakkah burn!

krank;n107923 said:
Alla är osympatiska. Ja, jo, det kan man väl säga. Robert blir INTE mer sympatisk med tiden. Var inte det här en serie där folk man inte väntade sig det, eller inte förtjänade det, skulle dö? Jag är rätt säker på att Robert dör, och han är ju så jävla obehaglig att hälften vore nog. Om de på riktigt menar att "den man minst anar" dör så lär de ju döda Danaerys, Tyrion, Cersei, Slimie, Ned, Arya, Bran typ. Det är väl de som känns som mest osannolika.
Vad tycker du om den här scenen då, Krank? Du pratar ju inte om karaktärerna som INTE är osympatiska. Renly slår mig som en rätt sympatisk person i den här scenen.

krank

Mundo;n107959 said:
Jag anar en hel del klassförakt här från Krank. Ogillar han hårt arbetande bönder eller vad är det frågan om?
Han hatar alla samhällen som är så primitiva att det behövs eller skapas en obildad bondeklass; bönderna i sig har han inget emot som personer.

Sedan blir han oerhört frustrerad över hur jävla lösa boliner all rättviseskipning sköts på innan brottsplatsundersökning och annan kriminalteknik uppfinns. Innan fingeravtryck, kameror eller idén att man kanske ska undersöka hur saker faktiskt gick till innan man bara utdelar straff hipp som happ.

Mundo;n107959 said:
Jag älskar att Arya öppet garvar åt att Sansa faktiskt kan "älska" honom, speciellt när hon säger "I don't want someone who is brave or kind, I want Joffrey".
Ja, jag också.

Mundo;n107959 said:
Vad tycker du om den här scenen då, Krank? Du pratar ju inte om karaktärerna som INTE är osympatiska. Renly slår mig som en rätt sympatisk person i den här scenen.
Ja, det håller jag ju med om. Glömde hans inblandning i scenen, han är ju så anonym och trist att han lätt försvinner om han står mot en mönstrad bakgrund. Men ja, i den scenen kände jag att han definitivt kanaliserade mitt förakt mot allt tal om "the good old days" och folk som Robert. Det var lite förlösande.

Mundo

Myrmidon
krank;n107963 said:
Sedan blir han oerhört frustrerad över hur jävla lösa boliner all rättviseskipning sköts på innan brottsplatsundersökning och annan kriminalteknik uppfinns. Innan fingeravtryck, kameror eller idén att man kanske ska undersöka hur saker faktiskt gick till innan man bara utdelar straff hipp som happ.
Krank. It is the law.
It is justice.

krank

Jag har sett 65% av dagens avsnitt. Sedan fick jag tekniska bekymmer. Det verkar som att en del av avsnitten i den säsongtorrent jag tankade ner är trasiga. Synd, för de är annars i bra kvalitet och så.

Nu har jag suttit i c:a en timme och testat olika spelare (Plex, VLC, Gom). Det enda verktyg som verkar finnas för att reparera MKV-filer jobbar så långsamt att Windows 8 tror att programmet krashar.

Jag ska se om jag kan hitta något sätt att se vidare ikväll, annars får ni vänta till en annan dag.

För ni trodde väl inte på riktigt att jag gick och köpte en dvd- eller bluraybox för det här projektet, hoppas jag. Och HBO Nordic knullade mig lite för hårt i röven senast jag hade med dem att göra, så jag är extremt osugen på att betala någon månadskostnad till dem igen. Framför allt inte när det faktiskt bara är GoT jag har anledning att se av deras kackiga utbud.

Jocke

Man med skägg
Jag trodde att du lånat en bluraybox av en bekant, efter som det känns som att du gillar film och tv i fysiskt format.

Edit: Det vara så otroligt lite innehåll i min kommentar att jag länkar till ett youtubeklipp där Emma Stone kallar GoT för "a joke show" (det är spoilerfritt) https://www.youtube.com/watch?v=M5BmiUlT788

krank

OK, jag lyckades få ner en ny kopia lite snabbt och har därmed lyckats kolla klart på GoTS01E07. Nej, jag ids inte skriva ut det.

Pappa Lannister skäller ut Slimie och ger honom en vedervärdig utläggning om hur viktigt det är att ens namn lever vidare. Slimie får 30 000 män som ska användas för att befria Tyrion tydligen.

Ned får drottningen att erkänna att hon och Slimie knullat som kaniner och att hennes barn är Slimies allihop. Tydligen avgudade hon Kung Gris innan grisen nöffade sin döda f.d älskarinnas namn i hennes öra på bröllopsnatten. Classy dude.

Robert kommer tillbaks jaktskadad och får Ned att skriva ett dokument som gör honom till agerande knug tills Rapey McCreepy blivit myndig.

Spindeln försöker kasta skuld för Gris' jaktolycka på hans Lannisterska squire. Jag kan ärligt säga att jag skiter i vilket. Renly (bögen) försöker få Stark att fängsla Rapey McCreepy, och flyr sen när det visar sig att Stark inte spelar med. Littlefinger försöker få Stark att backa Rapey McCreepys claim till tronen trots att Ned vet att han inte har nåt claim pga att han är en inavlad liten bastard.

(Förresten: Anledningen till att Ned inte fått något smeknamn är att jag tänker på en annan Ned varje gång jag skriver hans namn)

När kung Gris äntligen dör så tar Rape McCreepy tronen. Cersei river sönder Gris' papper och så blir det en massa tumult när Ned nekar till Rapeys claim. I tumultet lägger Littlefinger kniv mot Neds hals. Jag hoppas att han dödar Ned i nästa avsnitt, men så jävla roligt ska vi väl inte ha det antar jag.

Om det här är tänkt att vara en dekonstruktion av fantasygenren, hur kommer det sig att det finns i princip helt odekonstruerade karaktärer? Varför tillåts till exempel Ned målas upp som något slags good guy, när han är i princip är lika mycket en jävla gris som resten av dem?

Hursomhelst, Spindeln ser till att en snubbe försöker förgifta Daenerys. Vad-han-nu-hette-vem-bryr-sig kliver mellan och hindrar det, Khal Drogo blir jättearg och bestämmer sig för att åka över havet och placera sin son på järntronen. Daenerysgillar jag ju, men Khal Drogo är verkligen bara en vidrig karaktär. Jag fattar att Daenerys gör det bästa av sin situation, men det måste verkligen vara ett LEVANDE HELVETE att behöva umgås med de här jävla machovildarna 24/7.

Jon Snow får inte bli ranger, och det tjurar han såklart över. Han är så jävla menlös. Han går runt där med sina puppy eyes och kan inte ta ett enda riktigt initiativ själv. Jon och Sam drar iväg ut norr om muren för att ge sina löften vid ett konstigt träd. Jons varg (vit är dem såklart. Jon är helt klart en sån där special snowflake-rollperson) kommer med en vit hand i käften. Sen får vi såklart inte se mer av det för GUD FÖRBJUDE att något intressant skulle hända med metaplotten.

Nu ska vi se, vad har jag glömt... han GrayWhatever, han som blev av med sin prostituerade i förra avsnittet, jävlas med den wildling de tog tillfånga.

Kontinuitet:
  • Khal Drogo drar i krig efter att Daenerys undgått att förgiftas.
  • Kung Gris dör, äntligen.
  • Rapey McCreepy blir kung.
  • Ned mordhotas av Littlefinger.
  • Slimie ska komma med 30 000 man.
  • Renly flyr fältet.
  • Jon Snow tar sina löften.
Och så den vanliga analysen:
  • Otroligt tråkiga miljöer Tråkigare än någonsin, ja.
  • Tuttar. Två tuttvisare, två muttvisare. Jag tror vi får se en naken rumpa också. Och vet ni vad vi mer får se? EN SNOPP! That's right, en alldeles livs levande snorre. Som jag har längtat! Jag hade såklart föredragit en hård eller en som satt på en inte fullt lika ful figur som snubben som försökte förgifta Danaerys, men jag tar vad jag kan få.
  • Syskon som knullar. Nej. Men det pratas om.
  • Våldtäktscen. Nej.
  • Alla är osympatiska. Robert är äntligen död. I övrigt har det inte skett några större förändringar här. Tyvärr ingen Arya alls den här gången vad jag kunde se, ingen Tyrion heller. Bara Danaerys. Och det betyder att man mest fick se obehagliga, osympatiska typer som Ned, Cersei, Slimie, Tywin, Littlefinger, Khal Drogo etc etc. Jag kan verkligen inte bry mig mindre om vem som hamnar på järntronen i slutänden. Jag hoppas att de alla dör i en eld. Eller att White Walkers kommer och tar dem allihop, vilket väl känns mer troligt. Eller ja, inte i den här takten.
  • Folk dör hopp som happ. Kungen dör ganska hipp-som-happ, faktiskt.
  • En rätt intressant metaplott. En hand. Yay.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om vem som hamnar på den här tronen. Försöker de på riktigt få mig att tycka att det gör superstor skillnad om det är Rapey McCreepy, Ned Flanders eller Renly eller nån annan av de här satans vildarna som regerar? Jag kan inte ens uppmana energi nog för att vilja sätta Danaerys på tronen.
  • Nånting nånting drakar. Cersei kan få sina drakar istället, och så kan hon använda dem för att elda upp resten av casten.
Jag funderade en stund på om jag skulle vilja se Tyrion på tronen. Han är åtminstone lite intellektuell. Men nä, han är för mycket av en äcklig gris han också. Smält ner den förbannade tronen.

Och min möjligen lätt överdrivna lesshet ovan har INGENTING att göra med att jag fick spendera över en timme med att krångla för att få se klart avsnittet.

Inför S02 - om det blir nåt sånt - kommer jag nog att behöva hjälp; antingen får någon sponsra med HBO Nordic eller så får nån peka mig i riktning mot en garanterat fungerande torrent. Eller om nån i S-holmsområdet har en bluraybox att låna ut. För jag fixar inte såna här skitproblem.

krank

Tydligen finns möjlighet att ta en gratismånad på hbo nordic. Jag överväger att aktivera en sådan, och försöka komma ihåg att avaktivera kontot innan månaden tar slut. Hmmm...

Mundo

Myrmidon
krank;n108216 said:
Hursomhelst, Spindeln ser till att en snubbe försöker förgifta Daenerys. Vad-han-nu-hette-vem-bryr-sig kliver mellan och hindrar det, Khal Drogo blir jättearg och bestämmer sig för att åka över havet och placera sin son på järntronen. Daenerysgillar jag ju, men Khal Drogo är verkligen bara en vidrig karaktär. Jag fattar att Daenerys gör det bästa av sin situation, men det måste verkligen vara ett LEVANDE HELVETE att behöva umgås med de här jävla machovildarna 24/7.
"Could you please try and not destroy the world?"
"NO WE NEED TO DESTROY THE WORLD!!!"
"I see, but what if we...."
"DESTROY THE WORLD!!!"

krank;n108216 said:
Jon Snow får inte bli ranger, och det tjurar han såklart över. Han är så jävla menlös. Han går runt där med sina puppy eyes och kan inte ta ett enda riktigt initiativ själv. Jon och Sam drar iväg ut norr om muren för att ge sina löften vid ett konstigt träd. Jons varg (vit är dem såklart. Jon är helt klart en sån där special snowflake-rollperson) kommer med en vit hand i käften. Sen får vi såklart inte se mer av det för GUD FÖRBJUDE att något intressant skulle hända med metaplotten.
Jon Snow i Game of Thrones.

krank;n108216 said:
Nu ska vi se, vad har jag glömt...
Benjen Stark, Jon Snows farbror... Hans häst kommer tillbaka till muren utan ryttare. Det är väl typ det enda.
Kan vara värt att tillägga också att Kung Gris har (hade?) två bröder. En är Renly som erbjöd sig att hjälpa Ned att ta tronen, den andra är Stannis, som dock är den äldre av de två bröderna och därmed har "rätten" till tronen över Stannis. Vi har inte sett Stannis i serien än, men de har nämt honom vid namn.

Also, om du får tillgång till HBO Nordic så har du ju i princip ingen ursäkt för att INTE titta på säsong 2... <.<

Krank of house Krank.

Übereil

Swashbuckler
För övrigt så är orsaken till att Ned målas upp som någon slags good guy att han inte är egoist. Ta t ex när knugen erbjöd honom att bli sin hand - knugen gjorde det för sin egen skull, inte för Neds. Ned å sin sida accepterade för kungens skull, inte för sin egen. Det mesta han gör gör han dessutom för att det är rätt (i alla fall om man utgår ifrån den uppfuckade hederskulturen där han bor), inte för att han själv tjänar på det. Det finns inga adlingar som är så benevolent i hela serien som jag hittils stött på (bortsett från ledaren för murvakterna, men han är å andra sidan i praktiken inte adlig längre, samt en eller kanske två karaktärer till som inte varit i spel än som jag därför inte tänker nämna vid namn).

Sen ändrar inte det att han för det mesta beter sig som en idiot för att han är någon slags primitiv vilde, men han försöker i alla fall.

Übereil

krank

Jag har sett GoT S01E08.

Vet ni vad som är hemskt gott? Tacos! Det är dessutom en maträtt som uppmuntrar till små pauser i ätandet, då nya portioner tar en liten stund att fixa med. Det här gör att tacos är perfekt när man försöker hålla sig från att klättra på väggarna över hur tråkigt Game of Thrones är.

Under tumultet som påbörjades under förra avsnittet lyckas Arya fly, delvis genom att döda sin första person med hjälp av Needle. Way to go!

Ned fängslas. Spindeln kommer förbi och gloatar lite. Sansa hotas till att skicka brev till Robb om att han ska komma till King's Landing och svära trohet. Dumma jävla Sansa går på alla lögner, fattar inte vad som pågår alls, och skickar brevet. Jag blir så trött på henne. Kan inte hon få vara nästa dödsoffer? Hursomhelst, lite senare tvingar Rapey McCreepy ser Barristan att pensioneras till förmån för Slimie, som tar hans plats som chef över... nånting, vem bryr sig. Tywin utses till kungshand. Sansa håller världens mest patetiska och förvirrade "försvarstal" för sin far. Rapey antyder, men lovar inte, att han kan tänkas vara lite snäll mot Ned om han erkänner sitt "förräderi" och går med på att Rapey är rättmätig knug.

Uppe i norr hittas två lik, som inte luktar. Jon Snow får reda på kungens död och anklagelserna mot Ned. Han blir sur och när hans överordnade trollar honom så blir han arg och får rumsarrest som han skiter i. Liken visar sig vara zombies, som Jon räddar sin chef från. Sen bränns de. Sam visar sig ha lite koll på mytologin och på white walkers.

Tyrion och Bronn eller vad han heter träffar lite barbarer på vägen, och lovar dem att bli härskare över Vale om de hjälper honom. Sen möter han upp med sin farsa Tywin, som utökar löftet för han vill att barbarerna ska slåss för honom. Han har noll problem att låta barbarerna hålla Tyrion gisslan.

Wildlingen som är fångad i winterfell snackar med Bran om jättar och gudar. Vi får se Hodors jättesnopp.

Robb samlar en armé av "banners" - nåtslags småstammar som har nåtslags ed svuren mot Starks. Han möter upp med Cat, som gett upp om sin vansinniga syster och hennes äckliga barn. Robb släpper en av Tywins spioner lös.

Daenerys hindrar några av hästbarbarerna från att plocka kvinnliga slavar att våldta. När en av hästbarbarerna klagar, dödas han av Drogo.

Kontinuitet:
  • Arya flyr
  • Ned fängslas
  • Tywin blir kungahand, Slimie nånting annat, vem bryr sig.
  • Jon Snow får veta om fadern och kungen.
  • Två snözombies uppe vid muren.
  • Tyrion samlar på sig barbarer och möter upp med sin far.
  • Robb kallas till King's Landing och samlar en armé att ta med sig.
  • Cat möter upp med Robb.
Och så, ja, den vanliga genomgången:
  • Otroligt tråkiga miljöer Det finns verkligen ingen gräns för de tråkiga slotten eller de gråtråkiga utomhusmiljöerna. INGEN GRÄNS.
  • Tuttar. Nope. Jag tror att det enda nakna vi får se i avsnittet är Hodors stora slaka snorre.
  • Syskon som knullar. Nej.
  • Våldtäktscen. Nej.
  • Alla är osympatiska. Ja, fy fan. Tyrion visar ingenting av sin intellektuella sida, bara den slemmiga. Arya är med i en halv scen. Daenerys är mesig. Och alla andra är vedervärdiga eller som bäst tråkiga.
  • Folk dör hopp som happ. Nä.
  • En rätt intressant metaplott. Jag hade faktiskt inte förväntat mig det, men här fick vi faktiskt se två snözombies. Yay!
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Tjafs, tjafs, tjafs om vem som ska sitta på tronen, vilken familj som är skyldig vem vad, hederskultur, tjafs mellan allierade... Suck.
  • Nånting nånting drakar. Nej, knappt ett omnämnande.
*gäsp*

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ÄR full av beundran för att du håller ut så här. Jäklar alltså, jag skulle aldrig palla att lägga typ sju timmar på en serie jag tycker är aptråkig. Även om det finns någon enstaka ljusglimt då och då.

krank

Rymdhamster;n108295 said:
Jag ÄR full av beundran för att du håller ut så här. Jäklar alltså, jag skulle aldrig palla att lägga typ sju timmar på en serie jag tycker är aptråkig. Även om det finns någon enstaka ljusglimt då och då.

Visa det gärna genom att like:a mina episodsammanfattningar. Ju fler som like:ar och skriver snälla saker, desto större chans att jag ger mig på S02 sen...

Mundo

Myrmidon
krank;n108294 said:
Under tumultet som påbörjades under förra avsnittet lyckas Arya fly, delvis genom att döda sin första person med hjälp av Needle. Way to go!
Jag gillar hur du säger "döda sin första". Inte dödar XX eller YY, utan dödar "the first one. More to come!"

krank;n108294 said:
Ned fängslas. Spindeln kommer förbi och gloatar lite. Sansa hotas till att skicka brev till Robb om att han ska komma till King's Landing och svära trohet. Dumma jävla Sansa går på alla lögner, fattar inte vad som pågår alls, och skickar brevet. Jag blir så trött på henne. Kan inte hon få vara nästa dödsoffer? Hursomhelst, lite senare tvingar Rapey McCreepy ser Barristan att pensioneras till förmån för Slimie, som tar hans plats som chef över... nånting, vem bryr sig. Tywin utses till kungshand. Sansa håller världens mest patetiska och förvirrade "försvarstal" för sin far. Rapey antyder, men lovar inte, att han kan tänkas vara lite snäll mot Ned om han erkänner sitt "förräderi" och går med på att Rapey är rättmätig knug.
Hata Sansa, hata Sansa, hata Sansa!
Och han vill bli chef över Kingsguard, konungens personliga livvakt. De svär, lite som the Nights watch, att inte ha något land, inte ta någon fru, inte skaffa några barn. Det anses vara en stor ära att vara med.

krank;n108294 said:
Uppe i norr hittas två lik, som inte luktar. Jon Snow får reda på kungens död och anklagelserna mot Ned. Han blir sur och när hans överordnade trollar honom så blir han arg och får rumsarrest som han skiter i. Liken visar sig vara zombies, som Jon räddar sin chef från. Sen bränns de. Sam visar sig ha lite koll på mytologin och på white walkers.
Snözombies motherfucker!

krank;n108294 said:
Tyrion och Bronn eller vad han heter träffar lite barbarer på vägen, och lovar dem att bli härskare över Vale om de hjälper honom. Sen möter han upp med sin farsa Tywin, som utökar löftet för han vill att barbarerna ska slåss för honom. Han har noll problem att låta barbarerna hålla Tyrion gisslan.
Tyrion och Bronn. Stämmer! Mer arga, manliga barbarer! Jag riktigt hör hur du tjuter av glädje... Där är iofs med en tös också vill jag minnas.

krank;n108294 said:
Robb samlar en armé av "banners" - nåtslags småstammar som har nåtslags ed svuren mot Starks. Han möter upp med Cat, som gett upp om sin vansinniga syster och hennes äckliga barn. Robb släpper en av Tywins spioner lös.
"Banners" är hans vassaler, från ordet Banner/Bannermen.

krank;n108294 said:
Daenerys hindrar några av hästbarbarerna från att plocka kvinnliga slavar att våldta. När en av hästbarbarerna klagar, dödas han av Drogo.
DÖDAS HAN MED BARA HÄNDERNA TROTS ATT SNUBBEN SLÅSS MED ETT SVÄRD! DROGO DROGO DROGO DROGO!

DROGO DROGO DROGO DROGO!

Tänk om alla konflikter kunde lösas så smidigt Krank of house Krank?

krank;n108294 said:
Hur kunde du glömma bort att Aryas danslärare slåss med några Lannister-soldater och prylar dem med ett träsvärd?

krank

Mundo;n108298 said:
Hur kunde du glömma bort att Aryas danslärare slåss med några Lannister-soldater och prylar dem med ett träsvärd?
Det står i mina anteckningar, men jag brydde mig inte helt enkelt.

(Och ja, jag för anteckningar. Dels gör det att jag har nåt att göra medan jag tittar och hjälper mig fokusera, dels gör det att jag kommer ihåg även saker jag egentligen skiter i. Annars skulle ju alla mina sammanfattningar bara handla om Arya och Daenerys och kanske lite Tyrion.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n108296 said:
Visa det gärna genom att like:a mina episodsammanfattningar. Ju fler som like:ar och skriver snälla saker, desto större chans att jag ger mig på S02 sen...
Du har rätt, jag har slarvat med detta och lovar härmed bot och bättring. Om du bestämmer dig för att plöja vidare med säsong 2 så utlovar jag en uppriktig hejaramsa eller en haiku efter varje avsnitt i den säsongen.

krank

Rymdhamster;n108307 said:
Om du bestämmer dig för att plöja vidare med säsong 2 så utlovar jag en uppriktig hejaramsa eller en haiku efter varje avsnitt i den säsongen.
Om S02 blir av så kommer det sannolikt bli i mycket lägre takt - snart börjar jag jobba igen och då kommer det att finnas betydligt mindre tid. Kanske en gång i veckan. Eller ja, början kanske blir i samma takt, men när jag börjar jobba kommer takten att minska betänkligt.

Bara en liten förvarning.

Inte för att ovanstående betyder att det blir av. Jag lovar inget.

Två avsnitt kvar innan jag behöver ta beslut i frågan...