Woop! Alley släppte den redigerade versionen av sin reaktionsvideo till
Buffy S04E06 – Wild at Heart, så nu har jag sett det avsittet också.
Det här är ett sånt där avsnitt där jag sitter och skäller ut TVn medan jag tittar. Eller ja, personerna i TVn. Jag vet att de inte kan höra mig men det skiter jag i.
Anyway. Buffy har verkligen landat på fötterna nu – hon jagar vampyrer och drar oneliners och är överlag rätt stabil. Hon klarar dessutom skolan bra, får rentav högre betyg än Willow på en uppsats och extra beröm av sin psykologiprofessor. Så allt är lugnt där. Hon har också anledning att interagera mer med Finn, även om det ännu så länge är ganska långt från något djupare.
Men, givetvis betyder att det går bra för Buffy att en massa saker alldeles precis nu är på väg att krascha fullständigt på andra håll. Innan dess dock, så – Spike är tillbaka! Yay! Han spejar på Buffy och håller en liten onding-monolog som tyvärr avbryts av att han blir tasrad av soldater som kidnappar honom. Det här är ju bra, för det betyder att hela The Initiative-storylinen är på väg att kicka off, och dessutom är det början på Spikes redemption arc vilket ju är skitbra.
Anyways: Nu har ju Oz och Willow varit ett ganska snälle-gulligt par ett tag utan att något hemskt hänt, så det är lite dags. I det här fallet så visar det sig att Veruca (ew, vilket namn) som etablerats som nån Oz tycker är snygg faktiskt är en hemlig varulv. Inte bara det – hon minns vad som händer när hon ulvar sig. När Oz i varulvsform rymmer från sin bur slutar det med att han vaknar naken bredvid Veruca ute i skogen. De har tydligen haft vild varulvssex.
Och då går Oz direkt till Willow och berättar vad som hänt. De gör en plan för hur han inte ska slippa lös igen, och så pratar de med Buffy, Xander och Giles om hur de ska hantera "problemet Veruca" – hon är trots allt en varulv som inte skäms för sig, utan som högst medvetet hoppar runt och mördar folk.
Eller nej, det är inte vad som händer. Oz går istället runt och är tyst och vägrar prata med Willow om vad som händer, och gaslightar henne när hon försöker fråga vad som är fel. Sen när Buffy får veta att det springer runt minst en varulv för mycket så berättar han inte för Buffy att han vet vem det är, utan istället stänger han in sig i sin bur tillsammans med Veruca. De har vilt varulvssex hela natten och på morgonen hittar Willow dem. Oz "försöker förklara", men Willow drar (förståeligt).
Efter att ha hindrats från att skada sig av snälle Finn så bestämmer sig Willow för att kasta en förbannelse på Veruca och Oz, men hon fegar ut i sista sekund. Sedan kommer Veruca och tänker döda henne. Men Oz kommer dit och hindrar henne – och i slutänden sliter Oz-varulven strupen av Veruca-varulven innan Buffy skjuter Oz med en bedövningspil.
I slutänden flyr Oz fältet eftersom han är en feg usling som inte klarar av att ta emot hjälp eller prata om sina problem.
Det fanns en gång i tiden då jag sympatiserade med Oz i det här avsnittet. Såhär i efterhand får det mig att skämmas som en hund. Det här handlar verkligen 100% om skadlig manlighet och skadligt manligt beteende – Oz kan inte prata känslor. Han är "stoisk", vilket inte är något positivt. Om han hade kunnat öppna käften så hade nästan allt dåligt som händer i det här avsnittet kunnat undvikas. Givetvis handlar det om hur han uppfostrats, och givetvis är det till exempel lätt för
Xander, som ju inte är insyltad i det hela, att säga till Willow att "you two should talk it out" (det vettigaste nån säger i hela avsnittet tror jag). Svårare att göra när man är en "snäll kille" som oavsett hur snäll man känner sig när allt går bra ändå är uppfostrad av ett samhälle som gör män till rövhål (framför allt så snart det blir lite svårt).
Anyways. Boo till Oz.
Kontinuitet:
- Spike plockas in av Initiativet.
- Buffy springer in i en av Initiativets soldater, och vet därmed nu att det finns något slags militär organisation i faggorna.
- Oz och Willow är inte ett par längre.
- Oz har flytt fältet
- Willow har gått på orienteringsmöte med den lokala Wicca-klubben. Vilket ju kommer att leda i intressanta riktningar.
- Upprörd Willow gör mer mörk magi, även om den inte slutförs.
- Veruca är död.
Det är nog allt jag kommer på sådär spontant. Jag tycker att det här är ett bra avsnitt, och ett exempel på hur Buffy-tvserien gör intressant personligt drama av sina övernaturliga premisser, och knyter an till ganska allmänmänskliga och relevanta teman.