Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 3

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mundo;n112268 said:
Att muren var gjord av is har vi vetat sen avsnitt 2 säsong 1!

Ah. Då är det bara jag som glömt det under tiden =)

Bolongo

Herr Doktor
krank;n112243 said:
Sen kommer röda prästinnan och pratar högvaleriska med Thoros - de känner tydligen varandra, eller lyder iaf under samma högprälle. Hon snackar också med enöga, och chockeras över antal gånger han kommit tillbaks. Vi får lite sobstory kring Thoros, att han tappat tron när han kom till King's Landing och fejkat som präst, men att bönerna plötsligt funkade när enöga låg för döden.
Ja, alltså, de tillhör ju båda sol/ljus/eld gudens prästerskap. Det kommer att poppa upp litet fler sådana i bakgrunden på andra kontinenten.

Men det väsentliga här är ju det underliggande temat som tyvärr sjabblas bort alldeles för ofta i serien: att magi håller på att sippra tillbaks in i världen.
Jag har glömt: nämndes det ens i s2 att alkemisternas formler för att göra wildfire börjat funka mycket bättre? För att bara ta ett exempel.

krank

Bolongo;n112295 said:
Men det väsentliga här är ju det underliggande temat [...]: att magi håller på att sippra tillbaks in i världen.
Mjo, det har jag ju märkt, faktiskt. Och tycker att det lovar gott för framtiden, då magi som jag sagt ett par gånger är en av de där sakerna som kan göra fantasy tolerabelt, så länge det inte bara är eldbollar. Och magin i GoT, i de inkarnationer den varit med hittills, har känts relativt intressant. Ritualer, medfödda märkliga talanger, etc. Inte vancian direkt =)

krank

Jag fortsätter; idag såg jag Game of Thrones säsong 3 avsnitt 7.

Snöjonte och hans gäng går. Sen går de lite till. Sen går de ytterligare en stund. Wargsnubben är svartis, tydligen var han också intresserad av Ygritte. Jonte får sexråd av den rödskäggige. Ygritte blir imponerad av en väderkvarn och vet inte vad "swooning" är. Jonte tror inte att Han Solos armé duger för att vinna mot folk i söder.

Robb försenas av regn, vilket Frey antagligen kommer se som en förolämpning, eftersom han är dum i huvudet precis som alla andra jävla patriarker i den här världen. Robb får veta att frugan har en bulle i ugnen.

Sansa gnäller om sitt kommande giftemål med Tyrion, och visar prov på självinsikt och beskriver sig själv som naiv och dum. Lady Margarin försöker muntra upp henne med att Tyrion åtminstone lär vara erfaren i sängen. Sansa visar att hon fortfarande är både naiv och dum genom att tro att Maggans kunnande vad gäller sex är inlärt av Maggans morsa. Det verkar inte finnas i hennes begreppsvärld att folk knullar runt innan äktenskapet alltså. Suck.

Tyrion gnäller om sin situation inför Bronn, som försöker hitta det positiva i situationen.

Shea gnäller på Tyrion om äktenskapet med Sansa. Tyrion verkar tro att det bara är i King's Landing man kan intrigera och vill inte åka bort med henne.

Rapey gnäller inför Tywin om att det är långt att gå till lillrådets nya mötesplats och om att ingen berättat för honom om Danny och drakarna. Tywin är uppenbart frustrerad.

Osha gnäller för att Bran lyssnar på Jojen. Sen gnäller hon över att de beslutat att åka norr om muren för att följa den treögda korpen. Sen får vi en snyfthistoria om att hon hade en make som blev iszombie.

Röda prästinnan och Lennart åker båt mot King's Landing. Lennart får veta vem hans far är.

Arya säger att hon inte tror på den röda guden, att hennes gud är Döden. Visst var det hennes "danslärare" som satte de grillerna i huvudet på henne? Iallafall, när brödraskapet tänker jaga Lannisters istället för att föra henne till hennes bror flyr hon rakt i armarna på Hunden.

Slimie lovar Brienne att han ska hålla sitt löfte att byta sig mot Starflickorna när han kommer fram. Sen framkommer det att hon kommer utsättas för allt möjligt i hans frånvaro, och att han som är satt att vakta - samma snubbe som högg av Slimie handen - fått erbjudande från Briennes pappa men kommer att avböja pga att han tror att farsan har smaragdgruvor - och vi vet vem som lurat i honom det. Slimie vänder om, upptäcker att Brienne håller på och slåss mot en björn med träsvärd, räddar henne, och rider sen därifrån. Hela tiden använder han sin fars ilska kontra belöningar som leverage.

Greyjoy plockas ner av två kvinnor som tafsar och kåtar upp honom. Sen avbryts de av Simon, som säger att han ska hugga kuken av Greyjoy.

Danny kommer till en stad som har en massa slavar och stora murar. Hon hotar den diplomat de skickar ut. Hon erbjöds en massa skepp men drivs väl nu av något slags messiaskomplex och vill befria slavarna. Jaja, hon är inte mesig iaf, utan agerar principfast men inte direkt korkat. Me like. Also: ännu större drakar, kändes det som. De växer fort.

Kontinuitet:
  • Slimie och Brienne ger sig iväg från Bolton.
  • Arya flyr men plockas upp av Hunden.
  • Röda prästinnan och Lennart kommer till Kings Landing.
  • Greyjoy får eventuellt kuken avskuren.
  • Robb ska bli farsa.
Förväntningar:
  • Otroligt tråkiga miljöer. Ayup.
  • Tuttar och rumpor. Totalt, om jag räknade rätt, två muttor, två tuttvisare, fyra rumpor varav en eller två manliga.
  • Alla är osympatiska. Daenerys börjar arta sig, men i övrigt var det typ lika delar machotrams och gnällighet. Och missriktade lojaliteter och folk som överhuvudtaget tycks helt inkapabla att sätta tanke ovan känsla.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Nä, väl?
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Drakarna har som sagt vuxit. Annars var det rätt lite. Iszombiesarna omnämndes väldigt vagt av Osha.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. GNÄLL GNÄLL GNÄLL GNÄLL sobstory sobstory.
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Ja.

Attachments

krank

Det här med screencaps förresten, hiss eller diss? Jag började fixa såna till de gamla recensionerna när jag lade upp dem på bloggen, för att det kändes lite trist med bara ren text, och sen började jag göra dem direkt här också. Jag tycker att det är lite roligt att jaga lustiga screencaps, men jag är nyfiken på om ni tycker att de tillför något.

Sir Alex

Veteran
Visst, jag kan också hissa det. Fast själva texten är stark nog i sig för min del. Framför allt om det ger dig själv lite mer kreativt utlopp och gör det roligare så är det såklart bara positivt. Kör det som känns bäst.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n112309 said:
Det här med screencaps förresten, hiss eller diss? Jag började fixa såna till de gamla recensionerna när jag lade upp dem på bloggen, för att det kändes lite trist med bara ren text, och sen började jag göra dem direkt här också. Jag tycker att det är lite roligt att jaga lustiga screencaps, men jag är nyfiken på om ni tycker att de tillför något.
Um, jag tycker både hiss och diss låter rätt negativt (hiss är ju något man säger, eller väser, när någon lägger fram någon styggelse framför en. Men jag kan väl tycka att bilderna varken gör till eller från. Jobbigare när man ska läsa på mobilen, men trevliga när man läser på datorn antar jag.

krank

Rymdhamster;n112368 said:
Um, jag tycker både hiss och diss låter rätt negativt (hiss är ju något man säger, eller väser, när någon lägger fram någon styggelse framför en.
Om du gör verb av dem så mejkar de nog mer sense. Man hissar eller dissar, liksom. Då blir ju hissa = nåt som flyttas uppåt. Inte ljudeffekten hiss, utan transportmedlet...

EDIT: Alternativt, tänker jag nu, det man gör med flaggor i en flaggstång. Stämmer ju ännu bättre...

Rhodryn

Hero
Jag är helt ok med lite bilder. Jag gillar iden med att ha en screenshot som förstabild, en bild som på något sätt representera avsnittet... nu behöver det ju inte vara en bild som måste vara viktig från vad storyn är i avsnittet, eller en spcifikt viktig scen i avsnittet... den kan ju bara vara rent rolig/löjligt också, som den du hade senaste avsnittet. :D

Gillar även de där smålänkarna du slänger in här och där till bilder/annat. :)

Jocke

Man med skägg
Hellre länkar än inbäddade bilder, och kanske inte bara länkar till just bilder utan även annat lustigt.
Jag tycker det här forumet blir så otroligt stökigt med inbäddade bilder.

krank

Jag har sett Game of Thrones säsong 3 avsnitt 8.

Arya rider med hunden, som menar att det kunde varit värre och säger att han ska sälja henne till hennes mor och bror.

Daenerys möter ledare för hyrsvärden Second Sons. De leds av en gris som heter Mero. Han är föraktfull och senare bestämmer han att en av dem ska smyga sig in i Dannys läger och lönnmörda henne. Lotten faller på Snyggo, en av hans löjtnanter eller nåt. Sen visar det sig att han istället högg huvudet av sina kompisar och nu vill joina Dannys korståg för att han tycker att hon är snygg. Och nu har hon ännu fler män. Däremot får vi inte se några drakar. Såklart.

Röda prästinnan... Alltså, hon behöver ett namn. Jag kommer aldrig att komma ihåg "Melisandre" och det är drygt att skriva "röda prästinnan" varje gång. Så nu heter hon "Mellistanten", okej? Som på dagis. Mellistanten tar med sig Lennart till Stannis. Stannis befriar Smugglas, som kommit rätt långt med att lära sig läsa, i utbyte mot att han inte lyfter sin hand mot mellistanten framöver. Under tiden förför mellistanten Lennart, men får vi se hans snopp? NEJ DÅ. Eller OK, i typ tre-fyra bildrutor får vi se litegrann, men det är så mycket skugga att jag inte kunde hitta en bra screencap. Iallafall binder hon sen fast honom och lägger blodiglar på honom. Vet ni hur trött jag är på tropen med onda manipulativa kvinnor som använder sin sexualitet? UNGEFÄR SÅHÄR TRÖTT. Stannis och Smugglas kommer in och Stannis kastar blodiglarna i elden medan han säger namnet på Rapey, Robb och pappa Greyjoy.

Det ska till att bli bröllop. Sansa och Tyrions bröllop. Innan det så står Tyrion och stammar och jamsar inför Sansa. På bröllopet tar Club Skeletors ordförande (alltså Rapey McCreepy) och snor Tyrions pall, så att han måste be Sansa ställa sig på knä för att nå henne. Det finns verkligen ingen hejd på hur fjantigt småaktigt kacklar-ond Rapey är.

På själva festen super Tyrion och blir äcklig och dum. Det enda bra han gör är att hota att hugga kuken av McCreepy, men jag hoppades in i det sista att han bara spelade full. Rapey hotar Sansa med att han ska våldta henne under natten. Olenna pratar om hur märkliga släktband det blir nu. Tywin är på fylle-Tyrion om att det måste produceras barnbarn snabbt.

Det framkommer under bröllopsnatten att Sansa bara är 14, och Tyrion lovar att inte ligga med henne förrän hon vill och sen däckar han. Turligt nog var Rapeys hot bara luft; han kommer inte och våldtar Sansa under natten.

Dagen efter blir Shea glad när hon ser att lakanen inte är blodiga. Alltså 1) alla blöder inte första gången och 2) Hennes krav är alltså så jävla helvetes lågt ställda just nu att hon blir glad över att Tyrion inte våldtog en 14-åring? Hejja. Vafan. VAFAN.

Sam och Gilly delar stuga för natten. De pratar om namn och att de har tjaskiga farsor. Sen kommer det en white walker och vill ha barnet (för att...? Äta det?). Sam blir nerslagen, men hugger sen walkern i nacken med de fancy-schmancy spetsar han hittade i snön. Alla blir totalt jättechockade över att de är supereffektiva mot iszombies. För de har ju inte alls hintat om att de skulle vara supervapen mot något speciellt ända sedan de upptäcktes eller så. Skitförvånad blev jag. Verkligen. Iallafall flyr Sam och Gilly.

Kontinuitet:
  • Tyrion och Sansa gifter sig.
  • Smugglas släpps fri.
  • Lennart kommer till stället där Stannis gömmer sig.
  • Sam dödar en iszombie.
  • Daenerys får fler soldater.
Förväntningar:
  • Otroligt tråkiga miljöer. Ja. Men snömiljöerna kring Sam och Gilly är iaf lite snygga. Annars syns ju mest träliga jävla medeltida inomhusmiljöer här.
  • Tuttar och rumpor. Två rumpor, två tuttvisare om jag räknade rätt. Inga muttor, och bara en halv snorre.
  • Alla är osympatiska. Tyrion har tammefan aldrig varit såhär osympatisk. Fy fan vad äckliga fulla människor är.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Jo, alltså, okej, det var ju lite oväntat att Snyggo skulle döda sina chefer, men å andra sidan hade cheferna knappt namn och hela grejen kändes som en rätt ful cop-out deus ex machina-grej som löste Dannys problem.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Magiska vapen är ju lite najs jämfört med de vanliga pinnarna de här jävla barbarerna slår varandra i huvudet med, och jag gillar att vi fick se en iszombie även om det var en som verkade återanvänd från den stora marschen. För visst var det här den som typ ledde white walkers tidigare? Och nu hade den inget bättre för sig än att gå och äta en unge.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Det här jävla bröllopet alltså...
  • Alldeles för mycket Snöjonte. Nej, ganska lagom mängd faktiskt. För mycket Sam dock.
Nä, vet ni? Det här var alldeles för tråkigt. Jag slutar nog kolla nu.

Hah! Jag jäklas bara lite. Jag vet faktiskt vad nästa avsnitt är. Jag vet bara inte vilka det är som går åt. Jag ser faktiskt fram emot att få reda på det.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n112573 said:

Hah! Jag jäklas bara lite. Jag vet faktiskt vad nästa avsnitt är. Jag vet bara inte vilka det är som går åt. Jag ser faktiskt fram emot att få reda på det.
You bastard!

:wink:

Bolongo

Herr Doktor
krank;n112573 said:
jag gillar att vi fick se en iszombie även om det var en som verkade återanvänd från den stora marschen. För visst var det här den som typ ledde white walkers tidigare? Och nu hade den inget bättre för sig än att gå och äta en unge.
Alltså, ledarna, varav Sam dödade en, är de riktiga white walkers. Zombisarna är bara vad som händer när en walker kastar sin Animate Dead.

Serien är inte jättebra på att förklara detta, men jag tycker ändå det framgår hyfsat väl av interaktionerna.

Mundo

Myrmidon
Bolongo;n112662 said:
Alltså, ledarna, varav Sam dödade en, är de riktiga white walkers. Zombisarna är bara vad som händer när en walker kastar sin Animate Dead.

Serien är inte jättebra på att förklara detta, men jag tycker ändå det framgår hyfsat väl av interaktionerna.
Japp. Och utan att spoila JÄTTAMYCKET för det har framgått lite i serien än så länge men...
Craster har lämnat alla sina söner ute i skogen där NÅGOT(tm) kom och hämtade dem.
Nu kom det en white walker som uppenbarligen var mer intresserad i ungen än Sam och Gilly.
Vi kan anta att det inte var för han gillar babyribs över vanliga ribs.

EDIT: För att förtydliga. Wights = Mindless droning fakker.
White walker: Ledare/Smartare/Animate-deading.

Rhodryn

Hero
krank;n112573 said:

*skrockade lite* :)

Troll... XD

Edit: Meh... spoiler tags funkar fortfarande inte med bilder.

krank

Mundo;n112682 said:
Japp. Och utan att spoila JÄTTAMYCKET för det har framgått lite i serien än så länge men...
Craster har lämnat alla sina söner ute i skogen där NÅGOT(tm) kom och hämtade dem.
Nu kom det en white walker som uppenbarligen var mer intresserad i ungen än Sam och Gilly.
Jo, den biten greppade jag.

Däremot har definitivt skillnaden mellan zombies och whities (jag skrev "shities" först av misstag...) gått mig förbi.

Har både iszombies och shite walkers blå ögon?

Mundo

Myrmidon
krank;n112732 said:
Jo, den biten greppade jag.

Däremot har definitivt skillnaden mellan zombies och whities (jag skrev "shities" först av misstag...) gått mig förbi.

Har både iszombies och shite walkers blå ögon?
Japp!

EDIT: Säsong 1, Episode 8: "They were touched by White Walkers. That's why they came back. That's why their eyes turned blue. Only fire will stop them."[SUP] - Samwell Tarly[/SUP]

Vimes

Sillkung
Skillnaden mellan walkers och zombies har jag också missat. Är det kanske så att det är jäkligt svårt att uppmärksamma den om man inte läser böckerna?