Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Staffan

Myrmidon
krank;n185057 said:
Walder Frey skäller ut sina... söner? ...för att de blivit av med Riverrun. Han har blivit helt koko i bollen och "hör" hur "alla skrattar" åt honom. Sen visar det sig att han har... nån? ...som hans söner ska använda för att få svartfisken borta i Riverrun att ge sig. De lägger upp det cinematiskt som om man skulle känna igen snubben, men jag har faktiskt inte den blekaste aning om vem "Lord Edmure" kan tänkas vara. Något helt anonymt brölmacho från tidigare i serien? Jag vet inte, jag tycker att alla skäggiga män i den här serien ser likadana ut ändå.
Edmure Tully är lord Tully, Catelyn Starks bror och den som hade varit lord av Riverlands om han inte blivit avsatt av Freys och Lannisters. Vi såg honom senast på det Röda Bröllopet - det var han som gifte sig, med en av Walder Freys döttrar, och sedan blev tillfångatagen efter att ha sett sin syster, sin systerson, och många av sina mannar bli mördade.

Han är relativt dåligt brölmacho i jämförelse med andra. När de skulle vikingbegrava hans far och han skulle skjuta en eldpil på båten missade han en 2-3 gånger innan hans farbror Brynden "Blackfish" Tully tar bågen från honom och visar var skåpet ska stå.

Tuttar, rumpor och muffar. Inte ett någe, faktiskt. Den här säsongen lever serien verkligen inte upp till sitt rykte.
Får vi inte se den unga snygga skådespelerskans behag inne i omklädningsrummet? Eller var det avsnittet innan?

Cybot

Mest spelbar
Det är en ganska udda definition av "osympatisk" då man tydligen kvalificerar sig för det genom att vägra att lönnmörda människor som definitivt inte förtjänar att bli lönnmördade.
Det kallar jag inte att "fega ur", det är att "ha ett samvete".

krank

Går ondskans ärenden
Cybot;n185067 said:
Det är en ganska udda definition av "osympatisk" då man tydligen kvalificerar sig för det genom att vägra att lönnmörda människor som definitivt inte förtjänar att bli lönnmördade.
Det kallar jag inte att "fega ur", det är att "ha ett samvete".
Fast just nu är ju ett av mina mål att Arya ska bli en samvetslös mördare som mördar precis alla i hela Västerås... Men för all del, okej, det var väl lite sympatiskt även om jag helst sett att hon kört på.

krank

Går ondskans ärenden
Staffan;n185061 said:
Får vi inte se den unga snygga skådespelerskans behag inne i omklädningsrummet? Eller var det avsnittet innan?
Jag är c:a 60% säker på att det var i förra avsnittet, men jag tänker nog inte dubbelkolla om jag inte råkar fixa det i samband med att jag letar rätt på en schysst bild.

Björn den gode

Swashbuckler
krank;n185057 said:
Trots att jag har sommarlov och egentligen bara ska göra saker jag tycker om så har jag sett Game of Thrones S06E06.

Arya ser på teater. Hon smiter in bakom scenen, droppar gift i rätt flaska, men fegar ur i sista sekund eftersom hon är blödig. Därmed har hon kastat sin andra chans hos En man hos fanders. Den andra lärjungen ser vad hon gör, skvallrar för En man, och får tillåtelse att döda Arya. Arya plockar fram sitt svärd, som jag glömt vad hon döpte till och därmed bestämmer att det heter Snoppbane.
Men det här är väl jättebra? Jag tänker att hon gör en batman (ok jag har bara vaga minnen av batman) åker iväg till en superninjamördarkloster, lär sig deras hemligheter och färdigheter men skiter sen i dom för att dra hem och fortsätta med sin egen agenda. Och ja, rimligtvis borde den väl innehålla att ninjamörda en hel bunt västeråsare annars kommer jag bli besviken, men inte behöver hon ha en mans hjälp för det, hon är ju Arya!

krank

Går ondskans ärenden
Björn den gode;n185072 said:
Men det här är väl jättebra? Jag tänker att hon gör en batman (ok jag har bara vaga minnen av batman) åker iväg till en superninjamördarkloster, lär sig deras hemligheter och färdigheter men skiter sen i dom för att dra hem och fortsätta med sin egen agenda.
Det var ungefär det som var min tanke också, men jag tycker att hon avviker för tidigt. Hon ger sig ju vad jag kan se av långt innan hon till exempel kan skaffa ansikten själv. Jag kan inte se att hon verkar lärt sig speciellt mycket färdigheter eller hemligheter.

Hon sticker ju inte därifrån för att hon är färdiglärd utan för att hon inte var villig att betala priset för att påbörja sin träning på riktigt.

Björn den gode

Swashbuckler
krank;n185073 said:
Det var ungefär det som var min tanke också, men jag tycker att hon avviker för tidigt. Hon ger sig ju vad jag kan se av långt innan hon till exempel kan skaffa ansikten själv. Jag kan inte se att hon verkar lärt sig speciellt mycket färdigheter eller hemligheter.

Hon sticker ju inte därifrån för att hon är färdiglärd utan för att hon inte var villig att betala priset för att påbörja sin träning på riktigt.
Hm ok, du har en poäng där. När hon drack det där vattnet för ett tag sen förresten och inte dog, lurade hon bara den ansiktslösa guden då eller vad det nu är för gud det där klostret tillber? För uppenbarligen var hon ju inte en av dom.

Men ok, jag köper att hon verkar ha skitmycket kvar att lära sig och sticker för tidigt, å andra sidan är jag väldigt nöjd att det faktiskt händer något med hennes story, hon har ju liksom hållit på och tränat i typ 2,5 säsong nu..

Jocke

Man med skägg
krank;n185073 said:
Det var ungefär det som var min tanke också, men jag tycker att hon avviker för tidigt.
Hon har ju tränat i sexhundra avsnitt lite drygt! Eller sen s5e2 om man räknar efter noga. Mer än en hel säsong.
OM man jämför med att det tar Batman ca två scener och ett montage att lära sig allt en ninjaklan kan lära ut så måste hon ju vara total mästare på lönmörderi vid det här laget.

Mundo

Myrmidon
Aryas svärd = Needle
Lord Edmure = Lustigt nog icke-skäggig. Han var killen som blev gift på the red wedding och bars iväg innan de började döda alla. På pappret är han Lord av Riverrun.
Tilly = Gilly

Bra som fan. Din analys av Dany är spot on. Till GRRM:s försvar så kommer inte Benjen hoppande från ingenstans. Han ska ha varit i serien sen säsong 3 typ, men de följer inte böckerna så hårt på det.

Måste dra till jobbet nu, kommer mer sen, min hjälte-Krank!

Bolongo

Herr Doktor
Jocke;n185092 said:
Hon har ju tränat i sexhundra avsnitt lite drygt! Eller sen s5e2 om man räknar efter noga. Mer än en hel säsong.
OM man jämför med att det tar Batman ca två scener och ett montage att lära sig allt en ninjaklan kan lära ut så måste hon ju vara total mästare på lönmörderi vid det här laget.
Mja, om man tittar på de följande avsnitten verkar hon inte ha lärt sig någonting. Stå på en bro och glo som nån jävla turist, va fan tänker hon med?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode;n185074 said:
När hon drack det där vattnet för ett tag sen förresten och inte dog, lurade hon bara den ansiktslösa guden då eller vad det nu är för gud det där klostret tillber? För uppenbarligen var hon ju inte en av dom.
Lite för svartvit syn här, tänker jag. Hon var en av dem DÅ.

Mordet på skådesspelaren var knappast bara ett slumpvis utvalt offer, vilket som helst, för att se om hon var beredd att döda. Som en del i förberedelserna inför mordet ingår ju att spana på offret och hitta en svaghet att uttnyttja. Och det här offret råkar bara vara med i en teaterföreställning som iscensätter Aryas fars död?

Att driva ur Arya ur templet till att bo på gatan, och ständigt plåga henne, var ett sätt att driva henne till punkten där hon faktiskt var redo att ge upp sitt namn och bli ingen. Något hon enligt mig gjorde och bevisar genom att överleva vattnet.

Mordet på skådesspelaren (och att sålunda se skådesspelet) var sedan ett test för att se om hon hade den beslutsamhet som krävs för att förbli ingen. Men denna påminnelse och hån mot hennes familj och förflutna drar henne tillbaka till att vara någon.

Hon lyckades med första testet, misslyckades med det andra.

Personligen är jag rätt glad att hon verkar vara "back on track". och jublade när hon drog fram sitt svärd igen. Jag älskar ansiktsbytargrejen, men hela templet och den ansiktslöse guden tycker jag har varit rätt tråkigt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n185057 said:
Trots att jag har sommarlov och egentligen bara ska göra saker jag tycker om så har jag sett Game of Thrones S06E06

För övrigt tycker jag att den här recensionen var extra fantastiskt bra! Det kanske är för att du just har sommarlov, men jag ser här den fantastiska glöd du hade i recensionerna av de första säsongerna.

Dessutom (och kanske för ovanlighetens skull) håller jag med dig i nästan allt du säger här (den enda är att jag gillar vad Arya gör).

Mundo

Myrmidon
Om du verkligen vill klaga på Martin-writing så kan du istället beklaga dig på pappa Tarly... För han är värre i böckerna. MYCKET värre i böckerna. Han träffar Brienne två gånger och båda gångerna pratar om är hur mycket våldtagen hon kommer bli hela tiden för hon är en kvinna som är ute och ränner. Hans konversation känns nästan lite som om han bara står och tjatar "Rape, rape, rape, rape".

Jocke

Man med skägg
Också: är inte Arya så pass mycket större att hon borde fixa ett nytt svärd nu?

Rhodryn

Hero
Mundo;n185175 said:
Man tycker det. Den är ju bevisligen ineffektivt mot rustning...

Hon behöver "armor and a big fucking sword."
Det är ju mer en effekt utav att hon är rätt liten och inte särskilt stark... eller särskilt skicklig heller för den delen. Jag menar... rakt i rustningen?

Så nä... vapnet är det inget fel på... i rätt persons händer kan den där lilla stoppnålen vara förödande, oavsätt vad för rustning motståndaren må ha.

krank

Går ondskans ärenden
Vad hon behöver, är en drake eller tolv. För att kunna bränna upp hela världen, alltså.

Mundo

Myrmidon
Rhodryn;n185181 said:
Så nä... vapnet är det inget fel på... i rätt persons händer kan den där lilla stoppnålen vara förödande, oavsätt vad för rustning motståndaren må ha.
Säg det till Meryn Fucking Trant!