Nekromanti Krank of Cthulhu - Rollpersonsskapande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Big Marco;n107112 said:
Om du hade en designfilosofi kring termer så hade det varit skillnad på "Karisma" och "Vältalighet".

Ah, du tänker så!

Jag lutar nog isåfall mer åt "vältalighet" eftersom det känns mer som "slutresultatet", men jag måste nog fundera mer. Jag vill ju åt både skådespeleri, lögner och vältalighet. Och allt annat som innebär att man är duktig på att manipulera eller övertala eller skaffa sig fördelar socialt...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Här är listan med yrken jag skrapat ihop:
  • Antikvariatägare
  • Dilettant
  • Författare
  • Läkare/Psykolog
  • Journalist
  • Kriminalare
  • Professor
  • Konstnär
  • Präst
  • Ingenjör
  • Advokat/Domare
  • Officer
Min tanke här är, som tidigare nämnt, att jag vill att rollpersonerna ska vara hyfsat bemedlade typer, såna som faktiskt har möjlighet att genomföra längre resor och sådant. Jag vill ju lägga fokus på Mysteriet i första hand, Vansinnet i andra. Privatlivet och sådant är jag inte riktigt lika intresserad av utan lägger gärna lite i bakgrunden även om det absolut får finnas där ifall spelaren så vill.

Jag skapade listan genom att helt enkelt kolla igenom yrken i Call of och Trail of Cthulhu, sortera bort dubletter och yrken jag inte tyckte passade ovanstående idé. Rollpersonerna ska ju också vara medlemmar i Angelicasällskapet, en organisation för upptäcktsresande, mysterielösande och amatörmässig ockultism. Alltså utforskandet av Det Okända, i stort och smått.

Det är givetvis inte en komplett lista och om en spelare hittar på ett yrke som funkar och inte finns i listan så är det ofc bara att köra.

Finns det något yrke eller någon yrkesgrupp som saknas, tycker ni?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
krank;n107071 said:
Sen spenderar man (separata) poäng på Egenskaper och Expertiser. De kanske behöver byta namn.
Jag funderar på det här. Kommer inte slag mot egenskaper ändå ganska snabbt att bli "färdighetsslag"? Jag funderar alltså på att av retroanledningar döpa om Egenskaper till Färdigheter.

Jag funderar också på att försöka plita ihop lite listor med exempel på uppväxt- och yrkeshändelser. Inte för att det kanske behövs för just den spelgrupp jag ska spela med i höst, men jag har ju faktiskt nåt slags idé om att göra en PDF eller nåt av de här reglerna också. Nån gång.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
krank;n107071 said:
Expertiser är det jag funderar mest på just nu.


Det här är de expertiser jag tänkt mig just nu:

Jag funderar på om något saknas eller kan slå ihop.

Hur ofta kommer fysik med i bilden i Cthulhuäventyr?
Nämen såhär:

Varför ha "expertiser" i Call of Cthulhu? Vad används de till?

Jo:

1) att beskriva karaktären - dess "day job". Professor Mackabee jovisst, men professor i vadå?

Detta är - iallafall i 100% av de CoC-äventyr jag spelat - window dressing, precis som att bära på en liten hund eller ha en tuff slokhatt.

2) Library Use (och i bakgrunden, "Credit Rating")

Eftersom Prof. Mackabee är akademiker och upper class tillåts hon a) besöka bibliotek och museum och privata samlingar och antas b) få något ut av besöket (dvs hitta äventyrsledtråden bland biljarder papper).

That's it. Really.

Men viktigast av allt. De används ALDRIG till
3) att skilja en akademiker från en annan
(iallafall borde de inte det... iallafall inte när det har någon verklig betydelse för äventyret)

Det är aldrig aldrig någonsin roligt att få höra "du är expert i paleontologi men det står att du ska slå arkeologi här så du misslyckas automatiskt"

Så.

Jag föreslår därför att du skippar listan. Låt spelaren välja osteopati eller frenologi eller vad som helst. (Du kan behålla en kort lista på exempel sålänge det framgår att man inte begränsas till den)

Det är egentligen "röra sig i fina salonger" (eller mer exakt "bli insläppt i fina salonger") och "hitta äventyrsledtrådar i dammiga arkiv" som är de handlingar som man regelbundet utför i CoC och det är att aktivera/förklara dessa som är expertisens egentliga syfte.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Zadrith;n107076 said:
Jag skulle kalla Bokföring för Ekonomi i stället så får du lite mer bredd på den vilket stämmer bättre med många av de andra.
Jag skulle buntat in det i Credit Rating.

Visst, många upperclasstwitsoftheyear har ingen aning vad siffror och utgifter är, men då har de istället en revisor som kommer springande närhelst de knäpper med fingrarna...

Helt orelaterat måste jag säga att varje rollspelssession där en rollpersons färdighet i Bokföring/Ekonomi åberopas eller slås är en katastrofal rollspelssession.... ;-)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
krank;n107148 said:
Här är listan med yrken jag skrapat ihop:
  • Antikvariatägare
  • Dilettant
  • Författare
  • Läkare/Psykolog
  • Journalist
  • Kriminalare
  • Professor
  • Konstnär
  • Präst
  • Ingenjör
  • Advokat/Domare
  • Officer
Min tanke här är, som tidigare nämnt, att jag vill att rollpersonerna ska vara hyfsat bemedlade typer, såna som faktiskt har möjlighet att genomföra längre resor och sådant. Jag vill ju lägga fokus på Mysteriet i första hand, Vansinnet i andra. Privatlivet och sådant är jag inte riktigt lika intresserad av utan lägger gärna lite i bakgrunden även om det absolut får finnas där ifall spelaren så vill.

Jag skapade listan genom att helt enkelt kolla igenom yrken i Call of och Trail of Cthulhu, sortera bort dubletter och yrken jag inte tyckte passade ovanstående idé. Rollpersonerna ska ju också vara medlemmar i Angelicasällskapet, en organisation för upptäcktsresande, mysterielösande och amatörmässig ockultism. Alltså utforskandet av Det Okända, i stort och smått.

Det är givetvis inte en komplett lista och om en spelare hittar på ett yrke som funkar och inte finns i listan så är det ofc bara att köra.

Finns det något yrke eller någon yrkesgrupp som saknas, tycker ni?
Det finns ju en faslig massa yrken. Lokförare, bibliotekarie, urmakare... "Tidstypiskt" och lite originellt brukar underlätta för driva fram intressanta karaktärer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Efterlyser mer än bara en social egenskap.

Klassiskt skiljer man på meritocracy & aristocracy och separerar "charisma" från "money" ;-)

Credit Rating passar perfekt som egenskap man inte slår för. Det är ju mer en beskrivning som "tjock" eller "muskulös" än en verklig färdighet.

Är man inte riktigt redo påminnas om 1920-talets klassamhälle föreslår jag ändå mer än en social egenskap, typ "looks" vs "talks".
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
CapnZapp;n107151 said:
Varför ha "expertiser" i Call of Cthulhu? Vad används de till?
I CoC: Ingen aning, jag tänker inte röra det systemet med en tiofotspåle.
I Trail of Cthulhu: för att avgöra vilken rollperson som får vilka ledtrådar.
I Krank of Cthulhu: för att avgöra vilken rollperson som får mest information om olika ledtrådar samt för att avgöra i vilka fall gruppens kompetens inte räcker och de måste uppsöka en expert.

CapnZapp;n107151 said:
Detta är - iallafall i 100% av de CoC-äventyr jag spelat - window dressing, precis som att bära på en liten hund eller ha en tuff slokhatt.
Det är nog för att du spelat CoC - som är skitdåligt på att hantera ledtrådsletande - och inte ToC - som sätter ledtrådsletandet i centrum.

CapnZapp;n107151 said:
Det är aldrig aldrig någonsin roligt att få höra "du är expert i paleontologi men det står att du ska slå arkeologi här så du misslyckas automatiskt"
Om det står "slå för X" där X är en kunskapsfärdighet så menar jag att äventyret är felkonstruerat, eller iaf en del av ett gammeldags rollspelspradaigm jag tycker illa om och att äventyret därmed behöver patchas.

Det blir alltså snarare "Okej, ni hittar vad som ser ut som ett gammalt ben. Nån som har biologi, historia eller arkeologi? Inte? Okej, då måste ni nog uppsöka en expert som får ta en närmare titt..."

CapnZapp;n107151 said:
Det är egentligen "röra sig i fina salonger" (eller mer exakt "bli insläppt i fina salonger") och "hitta äventyrsledtrådar i dammiga arkiv" som är de handlingar som man regelbundet utför i CoC och det är att aktivera/förklara dessa som är expertisens egentliga syfte.
Det är dock handlingar jag inte är det minsta intresserad av att lösa regelmekaniskt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
CapnZapp;n107152 said:
Helt orelaterat måste jag säga att varje rollspelssession där en rollpersons färdighet i Bokföring/Ekonomi åberopas eller slås är en katastrofal rollspelssession.... ;-)
"Ni hittar en bunt papper som ser ut som den misstänktes räkenskaper. De är dock rätt röriga, och ingen av er är yrkesmänniska på området så ni behöver uppsöka en revisor som får gå igenom det här ordentligt om ni vill ha ut mer."

Alt.

"Ni hittar en bunt papper som ser ut som den misstänktes räkenskaper. De är dock rätt röriga, men Charles, du är ju yrkesmässigt kompetent inom ekonomi så du ser direkt att det finns mycket skumt här. Varje månad har den misstänkte fått en inbetalning från en 'J.D'. Något som låter bekant, kanske? *ler elakt*"

Jag ser inte riktigt varför det skulle vara mer katastrofalt än någon annan kunskapsfärdighet som kommer i spel i ett detektiv/mysterielösaräventyr faktiskt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med Credit Rating för övrigt. Mest för att jag inte bestämt mig för hur mycket vikt jag vill lägga vid bokföring och ekonomi. Jag vill dessutom gärna undvika att man rullar tärning för precis allting. Jag tänker mig att alla rollpersoner har ungefär samma CR och att utrustning mycket väl kan skötas på en "vad verkar rimligt"-basis. Det är trots allt inte dynamit-och-skjutvapen-pulp-chtulhu jag vill åt här.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
micke_p;n107154 said:
Det finns ju en faslig massa yrken. Lokförare, bibliotekarie, urmakare... "Tidstypiskt" och lite originellt brukar underlätta för driva fram intressanta karaktärer.
Absolut, så länge de kan passa in på mallen "hyfsat välbemedlad person som är medlem i ett sällskap vars syfte är att undersöka mystiska saker" så är jag nöjd.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
CapnZapp;n107156 said:
Efterlyser mer än bara en social egenskap.
Jag som redan egentligen bara lagt in det för att balansera upp de fysiska så att inte alla blir superbäst på att slåss. Jag hatar sociala färdigheter.

CapnZapp;n107156 said:
Credit Rating passar perfekt som egenskap man inte slår för. Det är ju mer en beskrivning som "tjock" eller "muskulös" än en verklig färdighet.
Nu ingår det i och för sig i systemet att egenskaper specifikt är de där grejerna man slår för, men jag kan å andra sidan inte tänka mig att det blir många slag mot vad som just nu heter "socialisera" heller. Kanske man kan tänkas ha 2-3 sociala "egenskaper" som liksom ligger lite mitt mellan Egenskaper och Expertiser - man köper dem för samma poäng som Egenskaper, men i princip slår man aldrig mot dem utan låter bara deras värden påverka hur man blir sedd i spelvärlden.

Kredit och Övertalning (eller vad jag nu kallar den i slutänden) kan absolut funka. Jag funderar på om "Blod" skulle kunna vara en grej; en återkommande grej i Agatha Christies böcker (som visserligen mestadels utspelar sig lite senare) är ju skillnaden mellan att ha pengar och att ha "gott blod", komma från en "god familj". Både kreditvärdighet och att komma från rätt familj kan öppna dörrar, så att säga.

EDIT: Visserligen får jag för mig att familjegrejen är mer relevant i t.ex. England än i Amerikatt, men den kampanj jag tänker köra börjar i London, så that works out...
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
"Blod" kan heta härkomst.

Saknat Yrke kan vara playboy, dvs någon som här för mycket pengar och gör vad som faller henne in.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Peter;n107171 said:
Had du funderat på ORE Nemesis

Jag läste det för många år sedan. ORE är alldeles för mycket regelpill och tärningspill för mig. Och jag har för mig att jag inte gillade hur de hanterade vansinne.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Rymdhamster;n107170 said:
Eller börd.


Börd och Härkomst är båda jättebra förslag. Just nu lutar jag åt Börd.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,289
Location
Rissne
Snow;n107169 said:
Saknat Yrke kan vara playboy, dvs någon som här för mycket pengar och gör vad som faller henne in.
Är det inte lite så CoC brukar beskriva dilettanter?
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Ballistik...1925 kommer Calvin Goddard fram till att kulor kan kopplas till ett vapens pipa (unikta spår efter räfflingen). När det kom i system att användas vet jag inte, men 1923 började man tydligen anända mikroskop för att undersöka kulor kriminaltekniskt. Frågan är hur utbrett det var innan 30-talet.
 
Top