Nekromanti Krank of Cthulhu - Rollpersonsskapande?

Basenanji

Postd20modernist
Jag gillar det också. Jag skulle gärna köpa en enkel arbets-kopia-pdf med KUTULU-loggan. Skulle det kunna gå att ordna?

Mogger

Hipsteranka
krank;n107148 said:
  • Antikvariatägare
Förr var en antikvarie någon som arbetade med antikviteter. Omfattar bla det lite trubbiga ordet "Antikvariatägare". Känns betydligt mer 20-tal även om jag inte har koll på när betydelsen gled över till typ museitjänsteman.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns;n110217 said:
Förr var en antikvarie någon som arbetade med antikviteter. Omfattar bla det lite trubbiga ordet "Antikvariatägare". Känns betydligt mer 20-tal även om jag inte har koll på när betydelsen gled över till typ museitjänsteman.

Hm... Bra poäng. Ska övervägas - 20-taligheten måste ju vägas mot begripligheten för folk år 2015, men samtidigt tror jag "antikvarie" ger rätt associationer ändå...

krank

Skarpskytten;n110183 said:
Med risk för att ge dig hybris (?)
Försent. Som en kollega uttryckte det idag: "Vi blir alltså fyra i det här arbetsrummet, eller fem om vi räknar med ditt ego..." =)

krank

Basenanji;n110216 said:
Jag gillar det också. Jag skulle gärna köpa en enkel arbets-kopia-pdf med KUTULU-loggan. Skulle det kunna gå att ordna?

Så snart det är i läsbar form, dvs begripligt för folk som inte skrivit det, så tänker jag mig en anspråkslös liten skrift som just bara innehåller regelsystemet (rollpersonen - regler - vansinne). Inga utbroderade förklaringar av vad rollspel är eller hur man skriver äventyr eller så alltså, mer en komplettering av CoC/ToC än en helt separat produkt.

Sedan funderar jag på att släppa små "companions", t.ex "Kutulu: Tatters of the King" som innehåller lösa anteckningar om hur man kan spelleda äventyret/kampanjen ifråga med Kutulu (konverteringar av värden, hur systemet används i olika scener, etc).

Men jag kommer nog inte att släppa det innan det blivit läsbart. Då blir det å andra sidan gratis. Kanske kommer det att komma som print-on-demand? Jag vet inte.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank;n110228 said:
Sedan funderar jag på att släppa små "companions", t.ex "Kutulu: Tatters of the King" som innehåller lösa anteckningar om hur man kan spelleda äventyret/kampanjen ifråga med Kutulu (konverteringar av värden, hur systemet används i olika scener, etc).
Jag kan bara applådera ett sådant initiativ. Smart sätt att få fler att spela spelet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Måns;n110217 said:
Enligt SAOB är "antikvarie" ett ord som går tillbaka i alla fall till tidigt 1700-tal i svenska språket. Betydelsen "handlare i gamla böcker" tycks kunna beläggas första gången i svenska språket 1891. (Antikvariat verkar ha dykt upp i början av 1870-talet).

(Detta enligt SAOB på nätet; de handskrivna excerpterna ger ibland en något annan bild, men då måste man ju masa sig till deras arkiv i Lund, vilket verkar lite överdrivet i det här fallet).