Kranks arbetsdagbok

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-16
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Idag har jag mest försökt rekrytera folk att korrläsa texten. Det har gått rätt bra; just nu ser det ändå ut att bli minst en 5–6 stycken som läser.
  • Luna City Blues: Nu har jag skrivit "kort" om att centrera kampanjer kring en hemlighet och det råkade också bli lite om hur man kan strukturera en kampanj överlag. Men det betyder i varje fall att jag bara har kampanjtabellerna kvar av den "ordinarie texten"; sedan är det som sagt bara appendix och spelexempel kvar. Just nu klockar jag in på 29 718 ord och 81 sidor. Så jag har (som vanligt) dragit över min tidigare gissning. Vågar man tänka sig kanske 85 sidor inklusive spelexempel (som jag vill hålla till 1 sida helst) och appendix? Vi får se.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-17
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Sådär, sju (tror jag det blev) PM utskickade via Facebook och wrnu, till hugade frivilliga korrläsare. Jag hade en riktigt dryg dag i övrigt, med grejer som gick fel på jobbiga sätt, så det var verkligen nice att känna att jag nu kom vidare med den här boken.
  • Luna City Blues: BAM! Sådärja. Det "sista" av kampanjkapitlet mycket preliminärt "klart". 30 029 ord, 82 sidor. Och med det är… alla kapitel klara. Det enda jag har kvar nu är, tror jag, ett kort spelexempel samt möjligen ett appendix.
Sen får texten vila nån vecka medan jag jobbar med annat och rensat hjärnan, och sen ska jag själv göra en första genomläsning av alltihop från början till slut för att se vad jag hittar som måste justeras etc.​

Men jävlar hörni, det tar sig! Det här betyder alltså att jag nästan är klar med skrivdelen av alla just nu aktiva, pågående projekt:
  • Rotsystem v2.0: I layout
  • Kutulu, reviderad utgåva: Redo för layout
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: under korr
  • Luna City Blues: i sluttampen av skrivandet
Glömmer jag nåt? Det gör jag säkert. Men grejer som Agency etc är ju definitivt i dvala just nu, i väntan på att ovanstående ska bli klara.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-18
  • Luna City Blues: Låt det här bli en läxa, barn: Uppdatera inte Wordpress-teman om ni inte 1) måste och 2) gjort en backup och 3) är helt säkra på att den nya versionen ser likadan ut som den förra. Eller åtminstone är kompatibel med er handknackade CSS som ni gjort för att få temat att se ut som ni vill. Annars kanske ni också får sitta 2–3 timmar en onsdagskväll i panik för att försöka få den officiella hemsidan till spelet ni skriver att inte se ut som bajs.
Så, öh, roligare har man ju haft det. Tur att man har viss vana vid CSS-knackande och kunde få det att funka. Men det är verkligen vilda västern det här med "uppdateringar" till teman. Det är också… intressant, tycker jag, hur himla dåligt skrivna många wordpressteman är. Alltså bakåtkompatibilitet i all ära, men man måste faktiskt inte skriva HTML och CSS som om det vore 2003 längre. De flesta webbläsare folk använder har stöd för grids och flexbox och allehanda fantastiska knep; man måste inte ha divvar i divvar bara för att centrera saker längre. Jag har länge varit sugen på att försöka knacka ihop ett helt eget WP-tema till LCB, men tiden har såklart inte funnits. Men det vore faktiskt lite trevligt att grotta ner sig i hur WP-teman egentligen funkar, vad WP behöver för att de ska vara fina och flexibla och så.​
Men det är ett rejält sidospår. Idag har jag alltså jävlats med temat på den officella hemsidan, och jag tror jag fick till det hyfsat, men jag har också börjat experimentera med att lägga in en "devlog" på sidan. I första hand blir det bakdaterade gamla FB-inlägg där, med tanken att sedan gå över till parallellpostning och ytterst kanske något slags automatisering. Vi får se. Just nu är hela grejen dold för allmänheten medan jag mecklar, kommentarer är avslagna och allt är mycket experimentellt. Jag ska fylla på lite mer, åtminstone bli ikapp, innan jag avtäcker.​
Sen har jag också börjat fila på en mer kortfattad blurb/landing page till sidan, som senare får bli dess startsida. Jag ska nog också stoppa in den FAQ jag påbörjade för ett bra tag sedan.​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-23
  • Luna City Blues: Jag har fipplat lite mer med hemsidan de senaste dagarna och börjar känna mig redo för att eventuellt offentliggöra det jag gjort. Vi får se.
Jag har också nu precis nyss skrivit ett spelexempel. Jag tycker att det blev OK, men jag ska fundera lite tills i morgon. Jag har ett par idéer till förbättringar. Men sen är det faktiskt bara appendix kvar. Där behöver jag göra lite matte (sannolikhetsberäkningar… eller så programmerar jag bara nåt som rullar hundra miljoner slag och ser vad som händer. Eller så får jag nån här att göra anydice-grejer åt mig).​
Och så är jag faktiskt rätt sugen på att göra en kort "vapenlista" som inte innehåller några vapenstats utan bara liksom vad ett vapen säger om dess bärare. Jag har funderat lite på eventuella vapenillustrationer, och undrar om jag det inte skulle passa med några i typ samma stil som @Enstoeringen s Walter i den här tråden. Den var jävla snygg, alltså.​
Jag vågar inte säga att jag kommer att ha ett feature-complete första utkast till helgen, men det vore himla najs alltså.​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-28
  • Luna City Blues: Nackdelen med att vilja skriva den sortens spelexempel som jag gillar är att det betyder att man måste skriva liksom skönlitterär prosatext. I originalspelet, 1e, så fanns vad jag då tyckte och fortfarande tycker är ett lysande och enkelt sätt att visa "vad rollspel är" – helt enkelt en scen beskriven först in-world och sedan som "manus" där man ser vad SL sade och hur spelarna svarade etc. Det blir liksom så otroligt klart vad det är man håller på med och hur det funkar.
Problemet är att jag efter typ 15 böcker fortfarande inte är särskilt bra på icke-rollspelstext. Alltså stämningstexter och såna saker.​
Dessutom är det svårt att få till ett sånt exempel så att det visar rätt saker.​
Så först skrev jag ett där några rollpersoner genomsöker ett rum. Det blev rätt bra, men det var svårt att göra liksom en A- och B-sida av. Så det fick bli en liten in-fiction-inledning och sedan ett manus. Inte lika bra, och eftersom det inte pratas så mycket mellan rollpersonerna så funkade det inte superbra som exempel på vad rollspel är. Så jag flyttade det exemplet till regelkapitlet, där jag tidigare inte ens tänkt ha något exempel.​
Och så skrev jag nytt idag, där jag läste 1es exempel lite närmare och försökte inspireras. Det blev en in-world-scen. Delvis samma karaktärer, eller åtminstone ett par återkommande namn… Jag tror att det blev helt OK ändå. Men vi får se när nån utomstående läser. I morgon ska jag skriva manus-versionen av scenen; det borde vara lättare. Och fixa appendix.​
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-30
  • Luna City Blues: Igår och idag har jag fipplat med sannolikhetsberäkningar. Först gjorde jag en grej i Anydice för raka slag – "med X antal tärningar, vad är sannolikheten för Y successes?"
Sen gjorde jag en grej för tävlingar, som funkade bra så länge jag bara körde raka slag utan någon egentlig mitigering av oavgjorda slag.​
Krank* har ju rätt många oavgjorda slag i grundutförande; Luna City Blues använder "kolla flest sexor, sen flest femmor osv)-metoden när det behövs.​
Men, för att få in den mekaniken fick jag skriva en mer komplex grej som sedan helt enkelt vägrar köras bortåt en 5vs5 eller så. Antagligen är jag bara för dum för att använda AnyDice ordentligt. Men medan jag funderade på ifall jag borde skita i AnyDice och lära mig typ Troll istället så byggde jag en grej i C# som simulerar slagen och ger en hyfsad approximation. Och sen gjorde jag en snygg Google Sheets-grej som tar datan från den första AnyDice-grejen och gör såhär fint via formler:​
1727719251974.png
Sedan tittade jag på den där tabellen och tänkte: Vem fan kommer att kunna läsa den där? Och viktigare? Vem bryr sig? Det finns väl i princip inga spel som har såna där tabeller? Kommer inte de som på riktigt känner att de behöver den här sortens kalenderbitar-stats bara att räkna ut den här infon själva, om de behöver den? Är det inte jävla märkligt att ha en massa sånba här plottriga jävla tabeller i appendix till ett extremt regellätt spel?​
Det bär mig såklart emot att slänga mitt arbete i papperskorgen. Framför allt nu när jag ändå faktiskt lyckades få ihop nånting i AnyDice.​
Men efter några minuters betänketid så inser jag att jo, det är dags att döda älsklingar. Det finns ingen anledning alls att ha sån här skit i Luna City Blues. Kanske en PDF folk kan ladda ner i efterhand, möjligen. Jag sparar min Google Sheets-fil i varje fall, utifall jag skulle få behov av den (det kommer jag inte få).​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-01
  • Luna City Blues: Det är svårt att begränsa sig – det här har jag upplevt i många av mina projekt. "Bara en grej till". Man upptäcker, mot slutet av projektet, att det finns en massa "amenvisstja, det där borde jag ha med också". Så nu ska jag försöka begränsa mig. Jag tänker försöka fixa två saker till appendix: 1) vapenlista, men inte med vapenstats utan med info om vad vapnen innebär. 2) Exempel på vad man kan tänkas få reda på via olika expertiser, typ Weapons eller Medicine. Jag ska verkligen försöka fixa detta den här veckan; JAG VILL BLI KLAR. Jag vill kunna säga att "okej, första utkastet är färdigt nu" och skicka iväg det för påseende.
Så igår och idag har jag först suttit och läst vapenbeskrivningar från 1e samt en del gamla anteckningar jag hade, och sen gjort en översikt över vad jag vill säga. Sedan har jag också skrivit mer än hälften av den faktiska texten. Jag har nu korta stycken om varje megakorps egenheter (de flesta Bauhausvapen är ju trots allt bara "som en typisk X, fast med tysk effektiv design" och de flesta Imperialvapen är "som en typisk X fast större, tyngre och med orimligt mycket skada".​
Och så har jag korta texter om Punisher, Pirahna, "Bolter", "Shogun", CAR-24, Bergdahl Stonecleaver och "Destroyer". Jag vet också ungefär vad jag vill säga om Gehenna Pukers, Southpaws och fem olika svärd. Jag försökte plocka såna som faktiskt har lite egenheter utöver det här med "som en typisk X fast…", antingen i funktion eller i hur jag tänker mig att vapnet funkar i spelvärlden rent socialt. Vi får se. Men jag borde kunna bli klar med vapnen i morgon.​
Det ger mig resten av veckan att skriva om expertiser.​
Sen blir jag klar.​
(Förutom ett introäventyr, men det tänker jag betrakta som skiljt från själva bok-utkastet)​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-02
  • Luna City Blues: Nu är jag (tillfälligt) klar med vapenlistan, och har fyllt på Imperial-sidebar-dokumentet med lite klaner (ett stycke för var och en av de tre stora, ett par stödord om varje större klan, och bara namnet på några mindre klaner/familjer som jag lånar från 3e)
Det betyder att det bara är "fields of expertise"-exemplen kvar, och där ska jag samla tankarna lite ikväll och imorgon, och sen skriva så tangenterna glöder…​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-04
  • Luna City Blues: Jag har fyllt på en del i Fields-appendixet. Skulle kunna bli dugligt "klar" imorgon, tror jag. Även om en del helt säkert kommer att behöva justeras. Ska nog droppa lite fler av de jag redan skrivit i tråden om expertiser, och se om jag kan få folk att vilja rätta mig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-06
  • Luna City Blues: Det är ändå en väldigt speciell, och skön, känsla när något blir klart. Det är därför jag gillar del-deadlines så mycket, då får man känna att man blir klar oftare. Så nu är jag alltså klar med spelets första draft – själva boken då, exklusive introäventyr. Klart en massa grejer kommer justeras, dels genom trådarna om expertiser jag har ute nu, men också genom diverse korrläsare och annat längs vägen. Men det finns inte längre några tomma rubriker. Jag behöver inte längre känna press för att texten inte är klar. För det är den.
Nästa steg nu, för mig, blir att låta texten vila ett par dagar och göra något helt annat, för att sedan komma tillbaka till den och läsa igenom alltihop en gång.​
Kommande veckan ska jag också sno ihop ett rollformulär tänker jag, och förhoppningsvis en översikt över ett introäventyr. Jag har en ide, vi får se om den blir nåt.​
Oavsett vad som händer med det här projektet från och med nu – jag vågar inte helt släppa tanken på att mattan kommer ryckas undan fötterna på mig när som helst, att jag ska fucka upp något eller att något ska gå åt helvete – så kan jag i varje fall i resten av mitt liv säga att jag skrev ett Mutant Chronicles-spel. Och… det är inte kattpiss.​
  • Kutulu: Jag har börjat göra layouten på den reviderade grundboken. Planen är att hinna klart med det jobbet under veckan; det är det "något helt annat" jag hänvisar till ovan. Sedan till helgen har korrläsarna av scenarioskrivar-guiden deadline, så efter det tänker jag börja ge mig på den.
Nu när jag tänker efter så har jag ju glömt kolla med min vanliga redigerare om hon har tid och lust att se över någon (eller båda) av böckerna; det borde jag också styra upp under veckan.​

Det går med andra ord… framåt. Lite är bättre än inget, och gör man bara lite i taget blir man förr eller senare färdig
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-07
  • Kutulu: Grundlayout klar för regelkapitlet. På något sätt lyckades jag få ihop det så den nya texten tar exakt lika många sidor som den gamla, utan uppenbara konstigheter. Innan jag ger mig på nästa kapitel nu så ska jag göra en illustration till regelkapitlet. Och det innebär att det är dags att kolla in hur Illustrators brushes funkar, framför allt pattern brushes, och hur jag kan omvandla lite snygga streck jag fått av min illustratör till fungerande sådana. Lite är bättre än inget, osv.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-08
  • Kutulu: Just nu var det ganska skönt att göra något helt annat än att skriva och redigera text. Idag har jag påbörjat arbetet med att göra snygga streck till Illustrator-brushes som jag kan använda för att skapa illustrationer som ser lite mer handritade ut. I vanlig ordning är Illustrator knövligt och generellt väldigt dåligt, men eftersom de alternativ jag testat är sämre så fortsätter jag.
Varför har inte pattern brushes någon inställning för att klippa av om ens brush-segment är för långt? Så enda alternativet om man har ett långt streck från början är att antingen göra en art brush eller göra en fult stretchande pattern brush? Jaja. Jag har hittat workarounds och det blir nog bra, det här. Jag vet inte om jag blir klar innan helgen, men jag ska göra ett försök.​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-10
  • Kutulu: Nu har jag layoutat fyra av fem kapitel, och skapat de nya illustrationerna jag ville ha. För att komma runt Illustrators dumma penselsystem har jag fått göra ett gäng olika versioner av varje pensel – det är lite fulhack, men det funkar. Korta streck får en "korta-streck-pensel".
Jag fick också mail från Ken; jag misstänker att han börjar bli lite otålig… Gott så, jag vill också att det här ska bli klart. Men jag gav honom den nuvarande tidsplanen – jag hoppas ha den här layouten klar rätt snart ("inom en vecka" skrev jag, men nu har jag ju bara ett kapitel kvar så… under helgen kanske?), och sen har ju korrläsarna för scenarioskrivar-guiden deadline på lördag. Så på söndag hoppas jag kunna börja gå igenom korren. Och sen ska den texten layoutas och ges bilder…​
  • Luna City Blues: …samtidigt som jag jobbar på det här andra projektet. Igår började jag läsa hela texten från början, efter att ha varit borta från den en stund. Idag har jag fortsatt. Jag justerar små formuleringar och stoppar in grejer jag glömt. Inga jättegrejer såhär långt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-11
  • Kutulu: Allt är nu layoutat, inklusive lite uppsnoffsat rollformulär. Jag fick krångla lite; det går tydligen inte att bara kopiera och klistra in vektor-artwork från Illustrator till InDesign, så jag fick separera varenda snyggt handritat streck jag ville använda till egna artboards och place:a in dem manuellt. Allt medan Illustrator betedde sig som om det körde på en 486:a. Min muspekare laggade. Muspekare. Det här är liksom inte ens speciellt avancerade vektorbilder, inte tusentals punkter liksom. Nåväl.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-14
  • Luna City Blues: Jag fortsätter läsa, är nu mitt inne i Luna City-delen där jag skrivit om megakorporationerna. Hittills ser jag själv inga uppenbara märkligheter, men jag börjar definitivt bli svältfödd efter outside opinions. Men jaja, jag ska ta mig igenom den här läsningen och sen får vi se vart vi hamnar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-25
  • Luna City Blues: Jag har fortsatt läsa, är mitt inne i de hemligare kapitlen nu (apostlar och sånt). Mest blir det stavnings-fix och omformuleringar; väldigt lite ordentligt "konstigt" än så länge.
  • Kutulu – Handbok i scenarioskrivande: Jag har nu gått igenom alla korrade kapitel minst en gång. Jag ska ta en vända till i helgen; sedan skickar jag nog dokumenten till Ken så att han kan få igång översättningsarbetet. Jag behöver också fixa ett par illustrationer, innan jag blir redo att göra layout. Jag funderar på hur jag ska göra med omslag till boken – en illustration, som i tidigare böcker? Jag är lite lockad av tanken att ha typ låtsas-läder med låtsas-guldembossad text. Men jag vet inte om jag kan få det att funka. Kanske säkrast att bara höra av sig till en illustratör istället…
Nu har jag en hel veckas höstlov, och jag hoppas på att hinna med en hel del rollspelsmakande under den tiden. Jag ska dubbelkolla Kutulu-grundbokslayouten och sedan få ut den som PDF, layouta Kaskelot, få iväg handboken till Ken och göra illustrationer (och kanske påbörja layouten), samt bli klar med genomläsningen av LCB-grundboken. Tänker jag. VI får se hur mycket jag orkar/hinner, jag ska ju också försöka ta det lite lugnt…
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-29
  • Luna City Blues: Apostlarna färdiglästa.
  • Kutulu – Handbok i scenarioskrivande: Jag har gjort ett gäng illustrationer! Eller ja, en handfull. Det har tagit tid, men min förhoppning är att det ska betala sig i längden. Idag lade jag typ 2-3 timmar på att omvandla ett handritat mönster till ett seamless vektormönster jag kan använda för att göra shading i kommande illustrationer – se t.ex. den här bilden:
Fig-5-Exempel-på-tidsscheman.png
Linjerna i bilden är alltså custom handritade linjer från en av mina illustratörer, som jag digitaliserat och gjort till olika uppsättningar penslar (givetvis med tillåtelse från illustratören). Det jag gjorde idag var mönstret – de snedstreckade områdena. Nu kan jag göra arbiträrt formade områden i valfri storlek, med sånt mönster! Och jag tror inte man ser skarvarna särskilt bra (även om man tyvärr inte kan göra så mycket slump/scatter/variation i Illustrator så med stort nog objekt så gör skavankerna det tydligt att det är ett mönster).​
Vet ni hur lång tid det tar att manuellt gå igenom ett handritat mönster av vektoriserade diagonala linjer och se till så varje linje sömlöst går in i linjen på motsatt sida? Ganska lång tid. Tur att jag är ledig.​
Jag har två illustrationer kvar att göra, och under tiden får vi se om jag får in nya svar från mina korrläsare. Annars skickar jag nog ett stort fint paket till Ken på fredag, tror jag.​
  • Kutulu – Kaskelot: Jag har nog inte nämnt det här tidigare, men en kamrat hörde plötsligt av sig för ett tag sedan och berättade om ett äventyrslandskap till Kutulu som han och andra ur Rollspelskollektivet jobbade på. Vi pratade vidare, och nu gör vi det till en officiell Kutuluprodukt. Jag sitter och gör en första grundlayout nu. För tydligen behöver jag fler järn i elden, menar jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-10-31
  • Luna City Blues: Jag har läst regelkapitlen en vända, och upptäckt att jag lovat att det på sida "XX" ska finnas exempel på saker som faller under respektive priskategori som jag hittat på. Någon sådan lista med exempel finns inte, så nu har jag börjat skissa på en. Jag misstänker att det blir ännu ett sånt där fall där jag gör långa listor och en massa efterforskningar men där resultatet sedan kokar ner till något ganska litet… Men det får vara OK. Jag vill ju göra saker ordentligt.
Så steg 1 fick bli att gå igenom listorna med utrustning i 1e och 2e, och sammanställa ett Google Sheets-ark med alla grejers priser. Jag tog bara med saker som inte är vapen. Jag upptäckte några intressanta grejer, t.ex:​
  • I 1e-grundboken finns inga priser angivna för kläder. Det finns det fina klassiska uppslaget om olika megaföretags kostymer – men inga priser. Däremot såklart för vapen och rustningar. Vad jag kan se är också näranog 100% av all "ny utrustning" i olika splatböcker enbart nya vapen, nya rustningar och nya fordon. Brum-brum och pang-pang!
  • Alla grejers pris slutar på en nolla (alltså jämna tiotal, ofta jämna hundra- eller tusental för dyra grejer) utom två saker: Billiga solglasögon för 48 kardinalsmarker och en batong för 312.
  • I andra utgåvan av grundboken finns priser på kläder. Man beskriver "skräddarsydda", "fina", "normala" och "billiga" kläder. I varje kategori anges priser för fyra plagg: Kostym, trenchcoat, hatt, skor. Nånstans säger det en del om förväntningar och känsla i spelet, tänker jag.
Jag kommer nog kanske inte gå igenom alla böcker till 3e, men grundboken ska jag iaf kolla i.​
Sedan ska jag sortera min lista på billigast-till-dyrast och välja ut vilka grejer jag ska skriva in. Jag vill inte ha jättelånga listor, helst skulle jag vilja att alltihop får plats på en sida. Även om jag egentligen tycker att det är charmigt med plottrigt utrustnings-pillande så tänker jag att det nog inte ska med i grundboken åtminstone. Man kan ju alltid göra en expansionsmodul med fjorton sorters hattar liksom…​
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag vaknade imorse av att jag fått mail från Ken igen. Den nya översättningen av grundboken sägs bli klar nu i mitten av november, vilket såklart är askul. Jag passade på att skicka honom hela Handboken – en länk till googledokumenten och en zipfil med illustrationerna jag gjort. Det finns säkert korr kvar att göra, men jag är ganska nöjd nu och tänker att det ju ändå ska översättas till japanska. Finns det några korrfel eller märkliga meningsuppbyggnader så försvinner de nog ändå i processen.
Jag har fortfarande en eller kanske två illustrationer jag vill göra; sedan borde jag definitivt börja fundera på omslags-illustration om jag nu vill trycka upp den här boken fysiskt (och det vill jag nog). Jag borde också fundera ut nån liten handfull konstnärliga illustrationer, så att bokens bildelement inte bara består av mina flödesscheman…​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-11-06

Den här veckan är jag lite upptagen med sånt som händer i den fysiska världen, så det blir mindre gjort än jag är helt bekväm med…

  • Kutulu – Kaskelot: Layouten är typ… ett steg från klar. Sidhänvisningar och en allra sista typografikoll, sedan omslag, sedan är vi klara. Och sedan något slags distribution, då.
  • Luna City Blues: Jag känner mig ganska klar med exempel-på-utrustningslistan, vilket betyder att grundboken återigen är i "feature complete"-läge. Jag har därför återupptagit mitt läsande – vi får se om jag hittar nå't mer.
På företagsfronten händer det en del bakom kulisserna, vilket är lite spännande och nervöst. Överlag är ju det här med att "ha företag" helt nytt för mig, men jag känner mig relativt bekväm med att utmana mina bekvämlighetsgränser numera. Fixade jag Japanresan så ska jag väl fixa det här tänker jag =)​
Jag har också börjat göra ordentligt förarbete för introäventyret, som jag eventuellt kan ha halv-lovat att ha redo hyfsat snart. Nu finns det en grundstruktur. Jag ritade alltså ett gäng tomma rektanglar med pilar mellan – jag vet ännu inte vilka platser rektanglarna motsvarar eller vilka ledtrådar pilarna utgör, men jag testar att börja i den änden den här gången. Sen har jag också en ganska hyfsad grundplot om jag får säga det själv. En forumit som fick läsa pitchen kallade den "LinkedIn Noir"… Vilket väl inte känns helt fel utifrån vad jag siktade på. Men vi får se; får jag nån tid alls över i helgen ska jag försöka börja mappa plotten till strukturen.​
What else… Inte mycket jag kan säga så mycket om offentligt, tror jag. Men vi tar oss med ganska raska steg mot den punkt där jag kan börja beställa illustrationer, vilket ju är en himla trevlig tanke faktiskt.​
  • Sagospelet RYMD / Universums Öde / Andromeda: Det här var ett projekt jag nästan glömt bort om jag ska vara ärlig. Men jag och Daniel har börjat prata om att faktiskt göra något av mitt gamla Andromedamanus… Vi får se. Spännande är det iaf.
 
Top