Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,996
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-16
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Idag har jag mest försökt rekrytera folk att korrläsa texten. Det har gått rätt bra; just nu ser det ändå ut att bli minst en 5–6 stycken som läser.
  • Luna City Blues: Nu har jag skrivit "kort" om att centrera kampanjer kring en hemlighet och det råkade också bli lite om hur man kan strukturera en kampanj överlag. Men det betyder i varje fall att jag bara har kampanjtabellerna kvar av den "ordinarie texten"; sedan är det som sagt bara appendix och spelexempel kvar. Just nu klockar jag in på 29 718 ord och 81 sidor. Så jag har (som vanligt) dragit över min tidigare gissning. Vågar man tänka sig kanske 85 sidor inklusive spelexempel (som jag vill hålla till 1 sida helst) och appendix? Vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,996
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-17
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Sådär, sju (tror jag det blev) PM utskickade via Facebook och wrnu, till hugade frivilliga korrläsare. Jag hade en riktigt dryg dag i övrigt, med grejer som gick fel på jobbiga sätt, så det var verkligen nice att känna att jag nu kom vidare med den här boken.
  • Luna City Blues: BAM! Sådärja. Det "sista" av kampanjkapitlet mycket preliminärt "klart". 30 029 ord, 82 sidor. Och med det är… alla kapitel klara. Det enda jag har kvar nu är, tror jag, ett kort spelexempel samt möjligen ett appendix.
Sen får texten vila nån vecka medan jag jobbar med annat och rensat hjärnan, och sen ska jag själv göra en första genomläsning av alltihop från början till slut för att se vad jag hittar som måste justeras etc.​

Men jävlar hörni, det tar sig! Det här betyder alltså att jag nästan är klar med skrivdelen av alla just nu aktiva, pågående projekt:
  • Rotsystem v2.0: I layout
  • Kutulu, reviderad utgåva: Redo för layout
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: under korr
  • Luna City Blues: i sluttampen av skrivandet
Glömmer jag nåt? Det gör jag säkert. Men grejer som Agency etc är ju definitivt i dvala just nu, i väntan på att ovanstående ska bli klara.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,996
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-18
  • Luna City Blues: Låt det här bli en läxa, barn: Uppdatera inte Wordpress-teman om ni inte 1) måste och 2) gjort en backup och 3) är helt säkra på att den nya versionen ser likadan ut som den förra. Eller åtminstone är kompatibel med er handknackade CSS som ni gjort för att få temat att se ut som ni vill. Annars kanske ni också får sitta 2–3 timmar en onsdagskväll i panik för att försöka få den officiella hemsidan till spelet ni skriver att inte se ut som bajs.
Så, öh, roligare har man ju haft det. Tur att man har viss vana vid CSS-knackande och kunde få det att funka. Men det är verkligen vilda västern det här med "uppdateringar" till teman. Det är också… intressant, tycker jag, hur himla dåligt skrivna många wordpressteman är. Alltså bakåtkompatibilitet i all ära, men man måste faktiskt inte skriva HTML och CSS som om det vore 2003 längre. De flesta webbläsare folk använder har stöd för grids och flexbox och allehanda fantastiska knep; man måste inte ha divvar i divvar bara för att centrera saker längre. Jag har länge varit sugen på att försöka knacka ihop ett helt eget WP-tema till LCB, men tiden har såklart inte funnits. Men det vore faktiskt lite trevligt att grotta ner sig i hur WP-teman egentligen funkar, vad WP behöver för att de ska vara fina och flexibla och så.​
Men det är ett rejält sidospår. Idag har jag alltså jävlats med temat på den officella hemsidan, och jag tror jag fick till det hyfsat, men jag har också börjat experimentera med att lägga in en "devlog" på sidan. I första hand blir det bakdaterade gamla FB-inlägg där, med tanken att sedan gå över till parallellpostning och ytterst kanske något slags automatisering. Vi får se. Just nu är hela grejen dold för allmänheten medan jag mecklar, kommentarer är avslagna och allt är mycket experimentellt. Jag ska fylla på lite mer, åtminstone bli ikapp, innan jag avtäcker.​
Sen har jag också börjat fila på en mer kortfattad blurb/landing page till sidan, som senare får bli dess startsida. Jag ska nog också stoppa in den FAQ jag påbörjade för ett bra tag sedan.​
 
Top