Kranks arbetsdagbok

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
UPPDATERING 2024-12-16
  • Luna City Blues: Well, som ni såg så är nu arbetet med omslaget inte bara igång, utan det är numera också offentligt vem som gör det. Och jag är verkligen så, så glad över det.
Det går ganska snabbt att skriva ned äventyret; just nu tänker jag att jag ska försöka ha en hyfsat duglig text i slutet av veckan. Och får jag det så är spelet nog rent textuellt 100% klart, och nästa steg blir eventuellt att hitta läsare. Vi… får se. Jag är försiktigt optimistisk just nu, överlag.​
Det pågår också en massa andra saker parallellt, med företaget och så, som jag väl pratar mer om när det börjar närma sig mer klart.​
  • Rotsystem 2.0: Jag kollade faktiskt på layouten igår – och kom igång igen. Är det görbart att få den ut genom dörren i år? Troligen inte, men jag kör på så får vi se vad som händer. Jag fick ändå iväg en bok i år (Kaskelot), det är ändå en mer än 2023. Och 2025 borde det bli ett ganska finfint år då, med både Rotsystem 2.0 och (förhoppningsvis) LCB… No promises!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
UPPDATERING 2024-12-18
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag fortsätter med layouten… Jag fortsätter också fundera på illustrationer, men väntar nog med att fatta beslut tills layouten är "klar" och jag kan räkna lite på hur många jag skulle behöva.
  • Rotsystem 2.0: Jag layoutar vidare litegrann, enligt principen "lite är bättre än mycket". Gör också lite redigering – medan jag sitter och finjusterar avstavningar ser jag också meningar som får mig att undra vad fan jag tänkte på egentligen. Men jag antar att det är något positivt att se ens gamla texter som kassa – det betyder ju att man utvecklats som skribent! Förhoppningsvis. Nåja, det gör ju att det går lite långsammare. Även här funderar jag på illustrationer – men jag har en enklare idé som innefattar att gå igenom lite Blender-tutorials för hur man genererar rötter (och kablar) procedurellt… Lite sånt som flödar hit och dit på sidorna tänker jag skulle kunna funka rätt bra som utfyllnad/utsmyckning här. Framför allt om jag också lyckas hitta eller bygga en bra shader för det hela; men jag tänker att det ju lär finnas en del färdigt man kan använda där. Vad jag vill ha är nog något slags högkontrast-shader bara, som gör allt skarpt i svart och vitt. Och sen leka med ljussättning för att få dramatisk känsla. Och kanske något som mjukar till kanter och hörn lite, för lite handritad känsla? Vi får se.