Kranks arbetsdagbok

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,320
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-16
  • Luna City Blues: Well, som ni såg så är nu arbetet med omslaget inte bara igång, utan det är numera också offentligt vem som gör det. Och jag är verkligen så, så glad över det.
Det går ganska snabbt att skriva ned äventyret; just nu tänker jag att jag ska försöka ha en hyfsat duglig text i slutet av veckan. Och får jag det så är spelet nog rent textuellt 100% klart, och nästa steg blir eventuellt att hitta läsare. Vi… får se. Jag är försiktigt optimistisk just nu, överlag.​
Det pågår också en massa andra saker parallellt, med företaget och så, som jag väl pratar mer om när det börjar närma sig mer klart.​
  • Rotsystem 2.0: Jag kollade faktiskt på layouten igår – och kom igång igen. Är det görbart att få den ut genom dörren i år? Troligen inte, men jag kör på så får vi se vad som händer. Jag fick ändå iväg en bok i år (Kaskelot), det är ändå en mer än 2023. Och 2025 borde det bli ett ganska finfint år då, med både Rotsystem 2.0 och (förhoppningsvis) LCB… No promises!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,320
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-18
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag fortsätter med layouten… Jag fortsätter också fundera på illustrationer, men väntar nog med att fatta beslut tills layouten är "klar" och jag kan räkna lite på hur många jag skulle behöva.
  • Rotsystem 2.0: Jag layoutar vidare litegrann, enligt principen "lite är bättre än mycket". Gör också lite redigering – medan jag sitter och finjusterar avstavningar ser jag också meningar som får mig att undra vad fan jag tänkte på egentligen. Men jag antar att det är något positivt att se ens gamla texter som kassa – det betyder ju att man utvecklats som skribent! Förhoppningsvis. Nåja, det gör ju att det går lite långsammare. Även här funderar jag på illustrationer – men jag har en enklare idé som innefattar att gå igenom lite Blender-tutorials för hur man genererar rötter (och kablar) procedurellt… Lite sånt som flödar hit och dit på sidorna tänker jag skulle kunna funka rätt bra som utfyllnad/utsmyckning här. Framför allt om jag också lyckas hitta eller bygga en bra shader för det hela; men jag tänker att det ju lär finnas en del färdigt man kan använda där. Vad jag vill ha är nog något slags högkontrast-shader bara, som gör allt skarpt i svart och vitt. Och sen leka med ljussättning för att få dramatisk känsla. Och kanske något som mjukar till kanter och hörn lite, för lite handritad känsla? Vi får se.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,320
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-23

Så; 23/12. Julklappsinslagning, julförberedelser, och… rollspelsmakande.
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Layoutat ännu ett kapitel. Det blir verkligen ruff layout nu, men det är ju som vanligt – första layoutpasset blir alltid rufft. Men det gör ändå framåt.
  • Rotsystem 2.0: Idag fastnade jag lite i textredigering, vilket ledde till en del dödade älsklingar. Men ja, layouten gick väl framåt typ… fyra sidor, kanske? =) Jag ska vara helt ärlig, jag visade Rotsystemboken för en elev som var nyfiken, och fick en properly horrified reaktion på sidantalet. Det kan, eventuellt, ha påverkar hur aggressiv jag just nu är mot texten. Mend et behöver den; Rotsystem är väldigt ordigt.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Skrev klart de två sista, tror jag, platserna till äventyret. Kvar är nu persongalleri, översikten och texten om tänkbara slut. Jag hade tänkt höra av mig till en illustratör eller två, men väntar nog till mellandagarna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,320
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-26
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Ännu ett par kapitel fixade. Lite är bättre än inget.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag skrev ihop juläventyret lite snabbt och lade in det i WRNUs kalender, och även på Chronicles-discordservern jag hänger på. Inte så mycket feedback ännu utöver ett par upptummar, but I'll take it. Har påbörjat en översättning till engelska. Jag har också fortsatt skriva klart introäventyret…
  • Rotsystem 2.0: Förutom att snigelsnabbt röra mig framåt i layouten så har jag också börjat sjösätta en plan för att kunna generera lite dugliga dekorativa element till bokens layout. Mer exakt har jag kollat in lite tutorials till Blender för att skapa rötter procedurellt. Målbilden jag har är att kunna ta typ ett screenshot av ett uppslag, slänga in i Blender, och så rita lite bezier-linjer i utrymmet jag vill fylla med rötter – och så skapas det rötter där, som jag kan rendera ut och lägga in. Jag siktar framför allt på svartvit rendering, kanske bara silhuetter rentav. Möjligen med inslag av kablar? Nån blandning? Jag kollar på lite såna Blendergrejer också.
En sorts rötter:
1735257204701.png

En annan sorts rötter:
1735257400205.png

Vi får se. Vårt att testa, tänker jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,320
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-27



  • Rotsystem 2.0: En sida i taget… Det får ta den tid det tar. Arkologikapitlet är nu 400 ord kortare än i originalboken… (Synd att jag lade till typ 5k ord till spelledardelen. Just nu är det fortfarande totalt 7200 ord mer i 2.0 än 1.0)
  • Kutulu – reviderade grundboken: Har jag just lagt ut på hemsidan så folk kan ladda ner den.
  • Kutulu – Handbok i scenarionkonstruktion: Layoutat ett kapitel till.
 
Top