Kranks arbetsdagbok

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-16
  • Luna City Blues: Well, som ni såg så är nu arbetet med omslaget inte bara igång, utan det är numera också offentligt vem som gör det. Och jag är verkligen så, så glad över det.
Det går ganska snabbt att skriva ned äventyret; just nu tänker jag att jag ska försöka ha en hyfsat duglig text i slutet av veckan. Och får jag det så är spelet nog rent textuellt 100% klart, och nästa steg blir eventuellt att hitta läsare. Vi… får se. Jag är försiktigt optimistisk just nu, överlag.​
Det pågår också en massa andra saker parallellt, med företaget och så, som jag väl pratar mer om när det börjar närma sig mer klart.​
  • Rotsystem 2.0: Jag kollade faktiskt på layouten igår – och kom igång igen. Är det görbart att få den ut genom dörren i år? Troligen inte, men jag kör på så får vi se vad som händer. Jag fick ändå iväg en bok i år (Kaskelot), det är ändå en mer än 2023. Och 2025 borde det bli ett ganska finfint år då, med både Rotsystem 2.0 och (förhoppningsvis) LCB… No promises!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-18
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag fortsätter med layouten… Jag fortsätter också fundera på illustrationer, men väntar nog med att fatta beslut tills layouten är "klar" och jag kan räkna lite på hur många jag skulle behöva.
  • Rotsystem 2.0: Jag layoutar vidare litegrann, enligt principen "lite är bättre än mycket". Gör också lite redigering – medan jag sitter och finjusterar avstavningar ser jag också meningar som får mig att undra vad fan jag tänkte på egentligen. Men jag antar att det är något positivt att se ens gamla texter som kassa – det betyder ju att man utvecklats som skribent! Förhoppningsvis. Nåja, det gör ju att det går lite långsammare. Även här funderar jag på illustrationer – men jag har en enklare idé som innefattar att gå igenom lite Blender-tutorials för hur man genererar rötter (och kablar) procedurellt… Lite sånt som flödar hit och dit på sidorna tänker jag skulle kunna funka rätt bra som utfyllnad/utsmyckning här. Framför allt om jag också lyckas hitta eller bygga en bra shader för det hela; men jag tänker att det ju lär finnas en del färdigt man kan använda där. Vad jag vill ha är nog något slags högkontrast-shader bara, som gör allt skarpt i svart och vitt. Och sen leka med ljussättning för att få dramatisk känsla. Och kanske något som mjukar till kanter och hörn lite, för lite handritad känsla? Vi får se.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-23

Så; 23/12. Julklappsinslagning, julförberedelser, och… rollspelsmakande.
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Layoutat ännu ett kapitel. Det blir verkligen ruff layout nu, men det är ju som vanligt – första layoutpasset blir alltid rufft. Men det gör ändå framåt.
  • Rotsystem 2.0: Idag fastnade jag lite i textredigering, vilket ledde till en del dödade älsklingar. Men ja, layouten gick väl framåt typ… fyra sidor, kanske? =) Jag ska vara helt ärlig, jag visade Rotsystemboken för en elev som var nyfiken, och fick en properly horrified reaktion på sidantalet. Det kan, eventuellt, ha påverkar hur aggressiv jag just nu är mot texten. Mend et behöver den; Rotsystem är väldigt ordigt.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Skrev klart de två sista, tror jag, platserna till äventyret. Kvar är nu persongalleri, översikten och texten om tänkbara slut. Jag hade tänkt höra av mig till en illustratör eller två, men väntar nog till mellandagarna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-26
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Ännu ett par kapitel fixade. Lite är bättre än inget.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag skrev ihop juläventyret lite snabbt och lade in det i WRNUs kalender, och även på Chronicles-discordservern jag hänger på. Inte så mycket feedback ännu utöver ett par upptummar, but I'll take it. Har påbörjat en översättning till engelska. Jag har också fortsatt skriva klart introäventyret…
  • Rotsystem 2.0: Förutom att snigelsnabbt röra mig framåt i layouten så har jag också börjat sjösätta en plan för att kunna generera lite dugliga dekorativa element till bokens layout. Mer exakt har jag kollat in lite tutorials till Blender för att skapa rötter procedurellt. Målbilden jag har är att kunna ta typ ett screenshot av ett uppslag, slänga in i Blender, och så rita lite bezier-linjer i utrymmet jag vill fylla med rötter – och så skapas det rötter där, som jag kan rendera ut och lägga in. Jag siktar framför allt på svartvit rendering, kanske bara silhuetter rentav. Möjligen med inslag av kablar? Nån blandning? Jag kollar på lite såna Blendergrejer också.
En sorts rötter:
1735257204701.png

En annan sorts rötter:
1735257400205.png

Vi får se. Vårt att testa, tänker jag.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-12-27



  • Rotsystem 2.0: En sida i taget… Det får ta den tid det tar. Arkologikapitlet är nu 400 ord kortare än i originalboken… (Synd att jag lade till typ 5k ord till spelledardelen. Just nu är det fortfarande totalt 7200 ord mer i 2.0 än 1.0)
  • Kutulu – reviderade grundboken: Har jag just lagt ut på hemsidan så folk kan ladda ner den.
  • Kutulu – Handbok i scenarionkonstruktion: Layoutat ett kapitel till.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-01-05

Årets första uppdatering.
  • Rotsystem 2.0: Jag fortsätter med en sida i taget, och att definitivt hugga och döda en massa älsklingar. Det är rätt skönt, faktiskt. Och tillfredsställande, att tillåta sig själv jobba långsamt och detaljorienterat. Jag tänker ju att det här är en produkt inte så många bryr sig så mycket om, så jag har egentligen inte bråttom. Om du är en sån som faktiskt bryr dig om Rotsystem, ge dig gärna till känna så jag vet att du finns! =)
  • Kutulu – reviderade grundboken: Reviderades lite till, och fick en ny PDF. Tur att folk faktiskt läser det här spelet och är villiga att säga till när nåt är fel! =)
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Alla kapitel är nu preliminär-layoutade och jag har också gjort en kort lista med vilka illustrationer jag ska försöka köpa in till projektet. 75 sidor klockar boken in på just nu, exklusive ifall kan kommer på något som borde vara med i ett appendix.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Introäventyret är nu nästan klart. I princip behöver jag bara skriva om möjliga slutpunkter/avslut. Och motarbeta min egen drift att fylla på med text – målet här är ju att skriva kort och koncist. Sånt som en rimlig människa kan extrapolera utan min hjälp ska inte behöva skrivas ut. Jag har också fyllt på med lite sidenotes kring tänkbar mekanik, stats för SLP:er man kanske vill slåss mot, etc.
Sidenote: Det är synd att InDesign inte har stöd för sidenotes/margin notes, åtminstone inte automatiskt via stilmallar. Man kan ju för all del typ förankra textrutor till text och få dem att följa med osv, men i vanlig ordning skulle jag vilja ha mer automatisering. Och inte för vare sig första eller sista gången önskar jag mig något i stil med CSS fast för InDesigns stilmallar.

Det verkar som att Affinity Publisher har sidenotes. Vilket varit jättebra, om Publisher också haft DocsFlow och vettig lagerhantering. Oh well.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-01-14
  • Rotsystem 2.0: Vet ni vad? Jag tänker ta en paus i det här nu. Det här är det av mina nuvarande projekt som har allra minst impact om det dröjer, och även om det är genuint roligt att göra layout och jobba med Rotsystem så känner jag att jag verkligen behöver skala ner just nu. Så från och med nu idag: Paus för Rotsystem. Allt mitt makarfokus ligger nu på i första hand Luna City Blues. En sak mindre att oroa sig för / tänka på.
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: En preliminär tidsplan: Pausa även detta projekt de närmaste 2-3 veckorna för att kunna fokusera på jobbgrejer. I början av februari ska jag börja höra mig för till lite illustratörer om de bilder jag skulle vilja ha. Se hurdan budget jag behöver fixa till boken för att det ska funka.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Äventyret är klart sånär på att jag nog vill justera titeln. Har också kommit igång och fått skisser från en till illustratör nu; dock inte riktigt redo att visa upp dem ännu.
Allt går frustrerande långsamt just nu och det beror delvis på att jag inte förmår göra saker i den takt jag skulle vilja. Inte helt dock – det finns andra saker som gör att saker tar tid också. Det är som vanligt – alla delar som inte är typ skrivande, layoutande och att fica illustrationer är verkligen skitjobbiga. Nödvändiga, men jobbiga. Inte fysiskt, men mentalt. Skapar ångest. Men det är bra för mig att tvinga mig att göra dem ändå. Jag Blir Bättre™ av det.​
Och hey, vad är det värsta som kan hända? Luna City Blues kraschar och brinner, jag går i personlig konkurs och blir skuldsatt resten av livet, bränner broar till viktiga aktörer på både den nationella och internationella rollspelsscenen och får aldrig jobba med en licens eller med några av mina favorit-illustratörer igen. Det är väl det katastrofierande min hjärna gör just nu. Men… skulle det verkligen vara en sån total katastrof? Jag har ju sannolikt ändå mitt lärarjobb att falla tillbaka på, och rollspelsmakande är en av världens billigaste hobbies. Jag kommer nog att klara mig även om mitt katastrofierande slår in. (Och det känns ganska förlösande att faktiskt skriva ner det så andra ser det, ifall ni nu undrar varför jag gör det)​
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-02-15
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: För nån dag sedan såg jag en av mina tidigare illustratörer lägga ut en Kutulubild på facebook, och jag tog det som ett tecken på att det var dags att get off my ass och göra nånting åt det här projektet. Det blev inte mycket gjort, men jag har i varje fall förberett listan med illustrationer så den är redo att visa för folk. Jag har en illustration kvar som jag inte riktigt vet vad den ska föreställa, men jag funderar tills i morgon. Egentligen klarar sig ju den här boken utan illustrationer, så det här är ganska mycket en kombination av att typ… folk hellre köper böcker med bilder, att jag gillar att betala illustratörer för att göra bilder, och att layouten just nu har några tomma sidor som jag inte riktigt kan göra så mycket åt utan att tumma på att kapitel ska börja på högersidor.
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Nya tag! Jag har skelettet till ett nytt äventyr som jag är ganska nöjd med, och ska lägga sportlovet på att skriva klart det samt pilla ihop ett "officiellt speltest-paket". Jag har skickat PM till min egen speltest-grupp som kör om en månad. Jag har tagit beslut om saker bakom kulisserna som kommer låta mig röra mig framåt igen efter lite stiltje, och jag har kollat läget med illustratörer.
Idag gjorde jag också ett nytt försök att komma igång med layouten. Mest lade jag tid på att göra en del tekniska grejer – jag har ju sen tidigare skapat marginal-bilder inspirerade av samma Metropolis-affish som loggan; nu lärde jag mig om Affinity Designers funktion "Global Colors". Det är alltså ett sätt att deklarera färger, som man sedan kan använda i en bild – och sen om man ändrar på färgerna så ändras automatiskt överallt där de använts i bilden. Det gillar jag! Det gör att jag snabbt kan göra justeringar i färgerna och så. Så jag satt i typ en timme eller två och gjorde om alla de där fina byggnaderna till att använda global colors. Bilden ser exakt ut som den gjorde från början, men den kommer att vara mer lättarbetad framöver =)​
Jag testade också en enkel och snabb metod jag kommit på för att göra variationer av bilden, stoppa in lite olika detaljer och så. Det funkade bra, så jag ska absolut fortsätta jobba med de här bilderna framöver…​
Jag uppdaterade också min layoutmall lite, framför allt till att använda de nya bilderna. Nästa steg blir att göra en faktisk layout av något kapitel; stoppa in lite placeholder-art och känna på hur det känns.​
Kanske det viktigaste beslutet jag tog, är att jag ska börja hämta in korr snart. Så… keep your eyes out, jag ska försöka utannonsera nå't om det typ närmaste veckan eller så.​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-02-27
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Alltså tanken var att skriva ett kort, enkelt scenario att speltesta, men jag är kanske halvvägs klar och bara outlinen är nu uppe i fem sidor. Det här med att skriva korta, små äventyr är helt klart något jag måste öva mig i. Och självklart har det tagit mer tid än jag hoppats; jag kommer nog inte hinna med allt jag tänkt göra nu under lovet. Men jag har i varje fall gjort en preliminär layout av Imperialkapitlet för att testa min layoutmall och det börjar kännas dugligt. Och jag har sett lite fler skisser till illustrationer. Och jag har då som sagt kommit en rätt duglig bit på vägen när det gäller äventyret.
Överlag har jag svårt att bara klumpskriva, framför allt äventyr. Det är inte så att jag inte kan, eller att det inte blir bra när jag tvingar mig själv att bara sitta och skriva kontinuerligt. Men det är jobbigt. Uttömmande, liksom. Ju längre jag sitter desto mer får jag gjort, men jag blir också alltmer lättdistraherad. Kombinera detta med att min hjärna tenderar att komma på en massa bra idéer när jag minst anar det (under förutsättning att jag "beställt" idéer genom att tänka på äventyret eller vad jag nu jobbar på) så är det svårt att hitta en balans mellan skriva och att göra annat. Men jag ska försöka bli klar med outlinen till äventyret i morgon.​
Jag funderar också på speltest-paketet. Jag börjar bli lite sugen på att låta det bestå av typ karaktärsskapar-systemet (utan krusiduller) plus det äventyr som redan är färdigskrivet. På det viset kan jag få ut speltestet snabbare än om jag försöker skriva rent outlinen till det nya äventyret.​
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-02-28
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Idag lyckades jag lite bättre med att tvinga mig själv att fortsätta skriva även när hjärnan började protestera. Resultatet är ett äventyr som nog nånstans börjar närma sig spelbart. Jag har också ritat en översiktlig karta över platsen äventyret utspelar sig på (Excalidraw <3).
En sak som jag upptäcker, eller återupptäcker, är hur svårt det här med att organisera information. Och det tänkte jag skriva mer om här, men det får nog bli en egen tråd.​
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,583
Location
Rissne
UPPDATERING 2025-03-11
  • Mutant Chronicles – Luna City Blues: Jag har organiserat upp äventyret i Obsidian och blev idag… jag ska inte säga "klar" med äventyret för det blir man väl egentligen aldrig. Men jag känner att det typ hänger ihop åtminstone. Och givet hur mycket jag har att göra med jobbet just nu så får spelgruppen som ska köra det här stå ut med "typ hänger ihop" =) Om inte annat får jag se det här som ett fälttest. Förhoppningsvis löser de inte hela grejen på en timme åtminstone =)
När det gäller själva spelet så har det inte hänt supermycket senaste två veckorna, mycket pga att jag fokuserat på det här äventyret och pga ovan nämnda jobbsituation. Men jag har sett lite nya illustrations-skisser av den nye illustratören, och känner att den biten nu definitivt är rullande.​
 
Top