Kranks arbetsdagbok

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-05
  • Luna City Blues: Jag har skrivit in de där småexemplen som saknades i regelkapitlet och påbörjat det om att skapa rollperson (medan diskussionen om ekonomi fortgår). Idag var en typisk sån dag där det fick bli fokus på att skriva något snarare än att skriva något bra. Jag blev inte alls nöjd med formuleringarna och det känns som att strukturen inte riktigt sitter. I texten alltså; mekaniken tror jag är sund. Men; jag skrev bara för att få det ur mig; det brukar vara ett bra sätt att undvika att köra fast – lite är bättre än inget, dåligt är också bättre än inget.
Nästa gång jag sätter mig och skriver… kommer antingen min hjärna att ha löst de problem och funderingar jag har just nu, eller så får jag väl helt enkelt fortsätta mangla på bara för att få ur mig något tekniskt-sett-fungerande.​
Utmaningen här är dubbel: dels är jag visserligen duglig på engelska men det är inte mitt modersmål. Dels har jag ju föresatt mig att skriva ganska kort och kompakt här. Medan min instinkt alltid är att överförklara. Behövs t.ex. verkligen en lista med alla expertiser i karaktärsskaparkapitlet? Behövs en förklaring av vad de är? Kan man inte bara ha dem på rollformuläret, och ett appendix där man ger exempel på grejer de kan användas till? Jag behöver fundera lite. Helst skulle jag ju vilja att det här kapitlet var väldigt renodlat och att man i princip bara kunde öppna det och köra igång processen. Inget lullull, liksom. Pang på, nu kör vi.​
(Ni ser nog vartåt det lutar med de där listorna. Men vi får se; hjärnan får bearbeta tills i morgon)​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-08
  • Luna City Blues: Arbetet med karaktärsskaparkapitlet fortgår… De två huvudprocedurerna (barn/ungdom och vuxen-lifepathen) är nu typ-klara. Jag fortsätter pendla mellan att förklara allt in i minsta detalj och att förklara "för lite"… Nånstans tänker jag ju att läsare räknat ut hur sånt här funkar i årtionden. Inte behöver man väl skriva varje procedur på näsan med övertydliga exempel? Så ja, jag bråkar med mig själv.
  • Kutulu: Jag har fått in ett gäng kommentarer på Kutulus reviderade grundbok. De flesta kommentarer rör inte de delar jag faktiskt ändrat, så jag antar att de ändrade grejerna är tydliga nog. Vi får se; idag har jag bara läst kommentarerna, nu ska de få gro lite tills i morgon, då jag tänkt börja göra eventuella ändringar. Målet är att kunna skicka dokument till Ken på typ fredag kanske?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-08
  • Luna City Blues: Karaktärsskaparkapitlet är väldigt preliminärt "klart" sånär som på 1) eventuellt nytt namn på Areas of expertise, 2) eventuell annan formatering av uppväxt- och bakgrundstabeller och 3) utrustningsreglerna.
Just nu klockar kapitlet in på 10 sidor och 3610 ord, vilket inkluderar 7 sidor och 2624 ord som bara är tabellerna, men det inkluderar inte det separata dokument jag har med occupations (9 sidor, 380 ord). Både tabeller och sysselsättningar tror jag att jag kommer kunna få ner i storlek i layouten, så jag är egentligen inte orolig.​
Så… både grundregler och karaktärsskapande klart. Allt som saknas är att jag tar tag i ekonomi/utrustningsdelarna, sen är jag alltså redo att ta tag i skapa-scenario-"boken". Sen är mitt första draft klart!​

Jag tänkte egentligen fixa med Kutulu idag också, men tyvärr slocknade jag och tog en eftermiddagslur trots att jag väl egentligen inte jobbade så mycket på jobbet nu första dagen efter sommarlovet. Och jag ska nog försöka prioritera sömn litegrann i varje fall, så Kutuluskrivande blir i morgon istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-12
  • Luna City Blues: Jag har inte gjort något mer kreativt här än typ… att börja fippla med exempellistorna till expertiserna och lägga ut en liten lägesuppdatering på Facebook. Jag ska ta tag i ekonomi/utrustningsgrejen under veckan har jag tänkt, döpa om Areas of expertise och kanske skapa en eller två trådar om expertiser överlag. Vi får se.
  • Kutulu: Jag skickade dokumenten till Ken, som svarade och var glad. Planen nu är att skriva klart scenariokonstruktions-guiden, och sen ta in korr på den och sen göra layout för båda böckerna.
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag tror att det är så den får heta; "Handbok i scenariokonstruktion". Eller något ditåt. Inget är bestämt än. Jag skallade mig hur som helst igenom varelsedelen nu, så den är klar. Det betyder att extremt preliminärt så är det bara delen om lovecraftska mytvärldsplatser kvar. Typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-17
  • Luna City Blues: Den senaste tiden har jag döpt om Areas of expertise till "Fields" och skrivit texter om ekonomi och utrustning (mer eller mindre exakt det system jag skissade på i trådarna här). Jag har också skickat viktiga mail och bett några personer ta en titt på det jag skrivit hittills för att se ifall jag är helt ute och cyklar.
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Mytvärldsplatserna är nu 2/3 klara; jag har kategoriserat (med exempel) och jag har skapat en lista med exempel på funktioner platserna kan fylla i scenariot. Igår insåg jag att det fanns lite att skriva om hur man kan tänka kring mytvärldsplatser och vansinne, så jag gjorde en punktlista för det. Och nu är det enda jag har kvar på den här bokens första utkast att göra text av just den punktlistan. Om allt går vägen har jag alltså en färdig text att försöka lura folk att titta på ganska jäkla snart nu; säg inom några dagar. Imorgon, om jag verkligen får feeling.
EDIT: Här är en… intressant grej: Handboken är just nu 38 sidor lång. Den reviderade regelboken är 35. Så den "lilla handboken" om att konstruera scenarier, som jag tänkte skulle bli typ ett häfte, har växt okontrollerat till ett monster =) Eller ja, om man nu betraktar 40 sidor som monstruöst. Det betyder iaf att handboken blir ungefär lika tjock som grundboken.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-18
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Första utkastet färdigt, eller åtminstone feature-complete. All text är skriven, med andra ord. Nästa steg är att jag själv ska göra en genomläsning av det jag skrivit, får att se vad jag plockar direkt. Sedan kommer jag att försöka lura in folk härifrån och från facebook etc att läsa och kommentera. Kanske också kolla med Kathrin om hon har möjlighet att ta en titt… och sen ska det till Japan och sen till layout.
Men från och med nu, precis det här ögonblicket, har jag bara ett aktivt skrivprojekt. Ett par aktiva redigering/layoutprojekt, men det är bara Luna City Blues jag behöver skriva på.​
Lustigt nog är det jag ska skriva till LCB härnäst ganska precis det som den här boken är. Fast anpassat för Luna City och Chronicles, då.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-23
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag har läst igenom de första kapitlen och justerat lite. Jag hoppas hinna igenom resten i helgen. Jag ska också göra preliminära illustrationer så texten blir begriplig för utomstående. Sen ska jag försöka locka folk att läsa…
  • Luna City Blues – Att hinna skriva saker under en sån här arbetsvecka är klurigt, men under veckan har jag i varje fall påbörjat scenarioskrivar-kapitlet. Jag började med att kolla igenom punktlistan och fylla ut den, justera strukturen lite. Sedan har jag gjort rubriker i dokumentet, och nu idag börjat skriva saker under rubrikerna. Idag skrev jag den mer generella texten högst upp i kapitlet, med en generell kronologisk struktur för undersökningar och en allmän introduktion till ämnet. Jag hoppas få mer skrivet i morgon.
  • Andra projekt – God damnit. Alltid är det något som pockar på. Jag har inte tid att jobba med Portalvandrarna just nu, eller med nya grejer till Ödesväktarna. Jag har inte tid att jobba med Agency just nu, eller med någon av de planerade världsmodulerna (Infiltrators, Fearful Symmetry, den där grejen med uploading och tidsresor) och jag har definitivt inte tid att skriva på något helt nytt som t.ex. Breach. Så nu försöker jag dels se ifall Breach redan finns, och dels skriva av mig de idéer som ploppar upp, så jag kan släppa det ett tag.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-24
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag har inventerat vilka bilder jag behöver skapa (och två illustrationer jag eventuellt ska beställa). Just det senare får vi se; jag är inte helt övertygad om att den här boken behöver illustrationer bortom de jag skapar för att tydliggöra spelledartekniker. Men jag har också läst igenom tre kapitel och gjort lite kosmetiska ändringar i dem. Tre kvar; jag hoppas kunna klämma dem i morgon.
  • Luna City Blues: Jag hinner alltid mindre på mina lediga dagar än jag vill, men sånt är väl livet antar jag. Jag har skrivit lite drygt 300 ord om scenariernas centrala mysterier. Två rubriker klara, nio kvar i "Scenarios"-kapitlet. Borde försöka accelerera det här. Inte som att jag inte skrivit de här texterna förut, så egentligen borde det gå lätt.
  • Andra projekt: Jag har fortsatt inte-skriva och inte-fundera lite på inte-projektet Breach. Än har jag kanske inte lyckats släppa det helt, men det kommer nog. Idéer till spel/kampanjer av det slaget brukar hålla på och envisas några dagar, men sedan lugna ner sig och mest komma med enstaka nya tankar lite sporadiskt då och då.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-26
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Well, jag läste ett kapitel igår och ett idag, så nu har jag bara ett kvar. Det långa, som jag nyss skrev om mytvärlden och vansinne. Det bör jag väl ändå hinna läsa i morgon eller i övermorgon tänker jag. Kanske är det ett rimligt mål att hinna göra åtminstone några av bilderna den här veckan också?
  • Luna City Blues: Alltså allting blir för långt! Det är svårt att skriva kort. Men om jag ska ta mig framåt måste jag nog acceptera att jag skriver för långt nu; jag får hugga och kapa och formulera om i nästa svep genom texten. Men nu har jag skrivit en till rubrik iaf, den om uppdragsgivare och belöningar. Härnäst: min eviga käpphäst – scenariotopologi. Jag borde här i princip bara kunna översätta det jag har i Kutuluboken, men vi får se =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-28
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag hade fel, jag hade två kapitel kvar. Jag har läst det ena, så… nu har jag fortfarande ett kvar =)
  • Luna City Blues: I Kutulus scenarioskrivar-guide använde jag 700 ord för att beskriva min grund-idé om hur man bygger upp en bra topologi för sina mysterier. I senaste versionen av Rotsystem använder jag 780. I Luna City Blues använder jag som det ser ut nu 200. Vi får se om folk som testläser det greppar hur det funkar utan de extra förklaringarna och motiveringarna, men just nu är jag ganska nöjd över att ha lyckats lägga band på mig. Det är ju såhär jag vill ha det. Det ska vara korta, kärnfulla meningar utan en massa onödigt lull.
Jag hade nåtslags idé om att bli klar med det här sista kapitlet innan september. Vi får väl se. Sju rubriker kvar. Och i morgon lär jag komma hem slutkörd…​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-29
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Nu är jag klar med min genomläsning! Rätt nöjd på det hela taget. Nästa steg blir som sagt lite preliminära bilder – skisser, troligen ihopslarvade i Google Drawings. Jag har börjat fundera på ifall jag ska testa att göra de riktiga bilderna i Affinity Designer sedan, istället för Illustrator. Det vore nog nyttigt att börja testa i den riktningen.
I alla fall känns det inte helt orimligt att få ihop nio bildskisser till helgen. Eller en majoritet av dem iaf.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-30
  • Luna City Blues: Idag skrev jag kort om vad man kan tänka på när man förbereder platser. Som vanligt känns det mest som att jag skriver självklarheter, men vi får väl se. Det blev 172 ord inklusive ett kort exempel, jämfört med Kutulus 1480. I dunno, kanske blev det för kort den här gången? Jag får fundera lite. En tanke är att ta mig igenom alla de här rubrikerna och sedan se vad som egentligen verkar saknas. Istället för att redan nu försöka täcka upp "allt". Jag slits mellan att å ena sidan vilka presentera liksom en "komplett, ultimat" version av mina tekniker, men att å andra sidan vilja ge en minimalistisk, funktionell bok som inte ödslar läsarens tid.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-08-31
  • Luna City Blues: "Lite är bättre än inget" är ett personligt motto, och för det här projektet har det definitivt varit så. Jag kommer inte att nå mitt "klart innan september"-mål. Jag fick ihop en enda rubrik idag; fem kvar. Å andra sidan hade jag sex kvar i morse, så… lite är bättre än inget, och riktningen är fortfarande framåt. Jag har en massa jobb-jobb att göra i morgon men hoppas ändå kunna få in 1–2 rubriker. Vi får se hur det blir.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-03
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag har gjort lite mer än hälften av de illustrations-skisser jag tänkt mig. Blir nog klar den här veckan iaf.
  • Luna City Blues: Idag och i förrgår skrev jag om ledtrådar (idag föll exemplen på plats). Fyra rubriker kvar. Sedan… Appendix? Och så ett spelexempel. Men sen är det nog typ klart. "Klart".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-04
  • Luna City Blues: To do it, do it. Just do it. Jag är så himla nära nu, bara en liten handfull rubriker. Så just nu försöker jag nog helt enkelt bara sätta mig ner och riva av dem. Bryta prokrastineringsmönstren, bara skriva nåt. Lite är bättre än inget, nu är bättre än sen. Idag skrev jag kort om händelser som kan komma under scenariot, om tidslinjer och om att keep accurate time-records. Kvar i kapitlet är "Endings", den mer överblickande "Campaigns" och så "Challenges" som eventuellt blir lång nog att dela upp i flera delar, vi får se. 6 sidor just nu, för det här kapitlet – jag fortsätter att vara nöjd med hur komprimerat det blir, även om jag fuskar lite och avlastar de flesta exempel till marginalanteckningar.
Kanske blir det så många marginalanteckningar att jag får göra något slags rutor istället. Det funkar det också. Det känns som ett problem för framtida-Krank.​
Jag har också börjat fundera på illustrationer igen. Blev inspirerad av snack om AI – i måndags genomled jag ju ett väckelsemöte på jobbet med AI i fokus, och sen såg jag Bergting i SVT när han pratade om att de bytt ut hans omslag i en nyutgåva av några böcker han ritat till. Så jag blev sugen, och tänker att så snart utkastet är klart så börjar jag skriva lite illustrationsidéer igen och skickar lite mail. Då kommer ju ändå utkastet att behöva vila och andas lite innan jag läser igenom det.​
 

Enstoeringen

Anonyma Psykonauter
Joined
12 Apr 2021
Messages
291
Jag har också börjat fundera på illustrationer igen. […] sen såg jag Bergting i SVT […] så snart utkastet är klart så börjar jag skriva lite illustrationsidéer igen och skickar lite mail.
Ber om ursäkt för klippandet i citatet ovan men det var så mitt önsketänkande läste det. Det jag ville säga var bara att det hade varit väldigt trevligt med Peter Bergting som illustratör till LCB. Lite som att cirkeln sluts, typ. ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-07
  • Luna City Blues: Jag har delat in Challenges i underrubriker – "Searching the scene", "Heists" och "Combat" är det just nu. Jag har också skrivit lite om player skill vs character skill och fyllt ut texten för heists. Det betyder alltså att jag har kvar att skriva lite om att leta igenom brottsplatser och om strider, sedan är det bara Endings och Campaigns kvar. (Och ett spelexempel) Det rör sig framåt.
Just nu är boken på 77 olayutade sidor; jag misstänker att det blir kanske 79 när ovanstående är klart, plus kanske 2-3 sidor Appendix? Vi får se. Men om vi räknar högt på 85 sidor så blir det med min vanliga höftningsformel med ×1.6 typ 136 layoutade sidor. Så c:a 60 sidor färre än 1e-grundboken. Hittills har jag skrivit 28 000 ord, så vad kan man tänka sig i slutänden? Under 30k tror jag iaf. Vi får se.​
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-10
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Jag har kommit på att det blir ganska snygga skisser om man gör dem i Excalidraw, så jag har gjort lite skisser där och lagt in i dokumentet. Sen har jag pröjsat en av Kutulus original-illustratörer för att rita lite fina streck åt mig, som jag planerar att vektorisera och kanske göra till penslar och mallar till Illustrator. Tyvärr inte Affinity Designer, för jag insåg att Affinitys "vektorpenslar" inte är vektor, och det gillar jag inte. Men i alla fall, snart är alla bildskisser klara och då kommer jag att ropa efter korrläsare.
  • Luna City Blues: Jag har just skrivit den lilla rubriken om att förbereda och tänka kring strid, så nu är det faktiskt bara Endings och Campaigns kvar. Och i båda de fallen känner jag ju att jag står på ganska stabil grund: I Endings ska jag skriva om att inte se det som att man bara kan klara eller inte klara äventyret utan ha olika saker man kan lyckas/misslyckas olika mycket med. Och i Campaigns ska jag skriva framför allt, tror jag, om mina kampanjtabeller med SLP:er och hemligheter.
Gammal skåpmat helt enkelt – eller ja, det känns ju som gammalt för mig för att jag skrivit om det förut. Men jag vet inte om de som läser boken sen läst det förut.​
Jag börjar också nå punkten där jag nog bara ska köra på när det gäller att ha en devlog-blogg-grej. Inte tänka att det måste vara perfekt när det visas för allmänheten utan just do it och sen får det bli som det blir. Jag tänker att jag börjar i helgen med att lägga in en devlog-kategori på den officiella hemsidan och ser om jag kan stoppa in de uppdateringar jag gjort på Facebook där och bakåtdatera dem. Sedan testa med att manuellt skriva en uppdatering och länka den från Facebook; om det funkar bra kan jag kolla på automatiseringar.​
Och sen måste jag bestämma mig huruvida jag ska koppla uppdateringar till den "subscribe for updates"-maillista som redan finns på hemsidan eller om det ska vara en maillista för "nyhetsuppdateringar" och att folk får prenna på devlog-grejer separat.​
Oavsett vilket funderar jag på att modellera om lite på officiella hemsidan; just nu är det många ord där. Jag skulle vilja ha färre ord – flytta den långa texten till en separat sida och istället ha en mer kortfattad "landing page".​
Och kanske också äntligen lägga ut den där FAQn som jag och Gabbie filade på för flera månader sedan men aldrig publicerade?​
Men ja. Steg för steg. Men do it. Just do it.​
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-11
  • Luna City Blues: Endings klar. Bara Campaigns kvar. En enda liten rubrik. Och sen nåt spelexempel och fylla ut appendix kanske. Blir LCBs första utkast färdigt den här veckan? Vore najs.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,991
Location
Rissne
UPPDATERING 2024-09-14
  • Kutulu – Handbok i scenariokonstruktion: Den sista illustrations-skissen är nu gjord. Så nu är faktiskt den här texten redo att läsas av utomstående! Jag ska göra lite förberedelser för det, och sen skriva en tråd om saken. Sedan medan folk läser texten och tycker saker om den så ska jag ta och försöka göra de där vektorpenslarna. Och göra layout till andra utgåvan av grundboken.
  • Luna City Blues: Jag har skrivit den första delen av Campaigns. Det blev lite ordigt men så får det vara; framtida-Krank kanske får hugga och hacka i texten om det behövs. Kvar nu är dels att skriva kort om hur man bygger en kampanj kring en Hemlighet, och sedan dra mitt spiel om kampanjtabeller. Jag minns inte längre om kampanjtabellerna var en ren innovation från min sida eller om jag stulit dem från någon; om nån minns så får de väl gärna säga till. De känns som en ganska självklar innovation så jag tvivlar på att jag var först med dem, oavsett. Men jaja, de ska skrirvas. Sedan ett spelexempel, sedan kolla vad som ska stå i ett appendix, sedan klart.
Jag jonglerar ju tre olika rollspelsprojekt just nu så det känns rätt najs att alla tre börjar närma sig något slags "färdigt" stadium. Ganska snart nu har jag ju skrivit det sista i alla tre, och då är det bara korr och layout kvar. "Bara". Men jag har gott hopp om att kunna lägga ut andra utgåvan av Kutulu och scenarioskrivarguiden som PDF:er innan året är slut åtminstone. Och, hoppas jag verkligen på, ha åtminstone en färdig och godkänd text samt en handfull illustrationer kanske till Luna City Blues.

(Skulle jag ha några minuter över så har jag ju fortfarande också bara layouten kvar på Rotsystem 1.5-grundboken… Släppa tre böcker och typ nästan vara klar med en fjärde samma år? Då känns det ändå rätt OK att jag inte släppte nåt förra året…)
 
Top