UPPDATERING 2024-03-14
- Kutulu: Under veckan har jag fortsatt läsa spelledarguiden, mest. Gjort lite småkorr, men mestadels har jag bara påmint mig om vad jag höll på med senast.
- Luna City Blues: Jag har fixat en T-shirt att ha på mig på Gothcon… Och idag skrev jag typ en A4 om Imperial. Jag reflekterade över en grej igår: Det här är nog det spel sedan Evolutionens Barn som i högst grad skrivits som ett gäng lösa anteckningar på en mobil enhet. För så har det blivit nu; det var först idag jag skapade ett "riktigt dokument"; men små textfragment, formuleringar och stycken till både Imperial och Brödraskapet har dykt upp under veckan när jag typ försökt sova eller gått till jobbet. Så idag när jag skulle skriva Imperial så öppnade jag bara Keep, sökte "Imperial"; och började med att skyffla in lite såna lösa småstycken som jag blivit nöjd med. Och sedan utgick jag från outlinen för att fylla på med resten.
Jag har också gjort ett mycket snabbt experiment, för att testa en hypotes. Och jag var ganska right on the money: Om jag utgår från min layout-mockup så hade jag tänkt tre sidor per megakorporation. Och jag gissade att det borde innebära typ två A4 i Google Docs med standard-stilmallarna. Och när jag nu testade att ta lorem ipsum-texten från Imperialkapitlet i mockupen och lägga den i ett googledokument… Well. Ganska precis två sidor. Nästan som att jag gjort det här i… femton år eller nånting och börjar få lite känsla för sånt här. Men jaja, det gör att när jag nu t.ex. skriver om Imperial så kan jag sikta på c:a två sidor, och veta att det kommer att bli typ lagom i boken sen. Sen kan man såklart fylla ut med illustrationer och sånt, om man får tag på tillräckligt många såna =) Men det ger ett ramverk.
Jag har tänkt mig ganska kortfattade beskrivningar ändå – nåt stycke historia, ett par stycken kultur (och estetik? Svårt att beskriva med ord kanske; snarare ett jobb för illustrationerna…), ett par stycken struktur, ett par stycken interna konflikter, nån lista med utmärkande drag i (t.ex) Imperials sektorer på Luna. Och så finns ett separat kapitel senare om relationen mellan alla megakorpar och så.
Nog för att hugga tag i för SL som vill bygga konfliktbaserade mysterier och gestalta Imperialkvarter, och får spelare som vill ha förflutet inom och kanske åsikter om megakorpen. Men inte jättemycket detaljer; det här är inte jättemycket-detaljer-spelet. Har jag tänkt.