UPPDATERING 2022-10-29
- Rotsystem: Alla kungens hästar…: Idag har jag fått en hel del gjort. Jag har börjat närma mig en fungerande framsida och titeldesign. Jag har också börjat bygga på SLP-registret jag gått och funderat på.
Det blir en helsikes massa jobb eftersom varje sidhänvisning måste sättas manuellt, vilket är en trökig process, men det funkar. Jag lyckades också minska på det onödiga arbetet (att flytta data från ett Google Sheets-ark till ett google docs-dokument) genom att använda lite regexp…
I samband med att jag jobbade med registret upptäckte jag också att jag helt glömt bort att lägga in profilen och bilden på en viktig SLP i ett av äventyren, så jag fick sitta och fippla med layout och med text och mörda älsklingar för att få det att passa in. Jag tror att det blev rätt bra i slutänden. Jag hade nog med outyttjat utrymme för att inte behöva skära alltför mycket i texten.
Men ja, registret är påbörjat åtminstone; jag har typ 30 SLP:er kvar att lägga till sidhänvisningar till. Det bör jag kunna klara av inom en vecka iaf.
Jag kan också notera att InDesign 2022 fortfarande är extremt segt när man ska jobba med kombinationen place:ade dokument och många sidhänvisningar. Suck. Jag är lite sugen på att testa att konvertera hela projektet till InDesign 2023 för att se om det blir bättre. What can go wrong, right?
(Men senare versioner av InDesign låter mig åtminstone ta bort forced line breaks från rubriker när jag skapar innehållsförteckning, vilket är väldigt bra.)