Krille
Super Moderator
Re: Förutsägelser
DNs vetenskapsredaktion har jag dock visst förtroende för, men jag kollar ändå upp vad de säger.
Sen säger du att det har hänt förut, följt av att vi inte har data för att se att det har hänt förut.
Du får ursäkta mig, men jag tror nog mer på DN i alla fall. Ta inte illa upp, men den sortens argumentation hör jag oftast från kreationister.
Visst. Därför läser jag inte Aftonbladet.Jag föredrar att lita på traditionell kritisk vetenskap framför en tidning som lever på att skapa drama.
DNs vetenskapsredaktion har jag dock visst förtroende för, men jag kollar ändå upp vad de säger.
Så å ena sidan säger du att kurvorna visar att höjningen av koldioxidhalten i atmosfären kommer 800 år efter att uppvärmningen får fart och man kan se det i dessa gamla data så det finns ingen anledning till oro, men å andra sidan säger du också att dessa gamla data inte är tillförlitliga.Såvitt jag kan se så finns det ingen anledning att tro att samma snabba svängningar inte funnits tidigare, och att det är just dessa snabba variationer som vi ser idag. Vi har helt enkelt inte data som är bra nog för att se om det hänt förut.
Sen säger du att det har hänt förut, följt av att vi inte har data för att se att det har hänt förut.
Du får ursäkta mig, men jag tror nog mer på DN i alla fall. Ta inte illa upp, men den sortens argumentation hör jag oftast från kreationister.
Det är få domedagsprofetior som går ut på att jorden förstörs, och de flesta av undantagen är religiösa. Däremot finns det en hel del som förutspår någon form av global tragedi. Växthusdebatten är inte en fråga om jordens undergång den heller. Den handlar mer om en global tragedi. Inte heller handlar det om hur tuff jorden är, utan hur tuff vår civilisation är.Trots alla domedagsprofetior så har inget lyckats förstöra jorden.