Hur kan det vara fel att använda vetenskap som argument i en vetenskaplig diskussion? Det är den ena frågan som det där påståendet leder till. Den andra är vad du menar med vetenskap om du tycker att termen är applicerbar på kreationistiska argument. Visst försöker de använda vetenskap i sin argumentation, men rätt blir det aldrig. Deras hänvisningar till vetenskap är istället citat ur vetenskapliga avhandlingar som tagits ur sitt sammanhang på ett sådant sätt att de tycks säga något helt annat än det vetenskapsmannen avsåg, eller fullständiga missuppfattningar av verklig vetenskap (populära saker att missförstå är termodynamikens andra lag, kol-14-metoden och Borels teorem). Ingen som verkligen förstått den vetenskap kreationisterna försöker använda skulle anse att den är ett argument mot evolutionen.Den typen av retorik = använda vetenskap som slagträ samt att racka ner på sina meningsmotståndare.
Ja, man brukar vara i underläge i en diskussion om man har objektivt fel. Jag förstår däremot inte på vilket sätt det skulle göra att man framstår som sympatisk.men för att de måste argumentera ur ett underläge
Kreationister använder sig gärna av informationsbaserad argumentation. Problemet är att all deras information är felaktig om man bemödar sig att jämföra den med verkligheten, till exempel kollar upp vad den citerade vetenskapsmannen egentligen tyckte, eller vad termodynamikens andra lag egentligen säger. Du får gärna kalla det ödmjukhet om du vill. Själv brukar jag använda det mer korrekta begreppet oärlighet.På samma sätt är de som befinner sig i "underläge" mer benägna att använda mer resonerande och informationsbaserad typ av argumentation.
Tycker du på fullaste allvar att ödmjukhet är en vanligt förekommande hållning bland människor som försöker argumentera för att en 4000 år gammal skapelsemyt är absolut sanning och att testbar och observerbar vetenskap är felaktig?Att kunna argumentera utan att börja kalla sin meningsmotståndare för nedlåtande saker samt hålla sig ödmjuk till att man kan ha fel – det är skickligt.
Tilläggas bör att jag har extremt svårt att vara ödmjuk när jag debatterar med kreationister eftersom deras argumentation alltid bygger på avsaknad av kunskap. De har helt enkelt inte försökt ta reda vad evolutionsteorin egentligen säger, eller vad det finns för bevis för evolutionen. Det blir alltså väldigt sällan någon debatt och väldigt ofta så att man får försöka berätta vad man egentligen tycker och varför (något man kan tycka att de borde tagit reda på innan de deklarerar att det är felaktigt). Hur ödmjuk bör man vara mot någon som säger att X är fel, trots att han inte ens vet vad X är?
/tobias