K-rullar jag sett
Nedom kommer en lista med några rullar jag kommer ihåg att jag sett (mestadels klassiker, med några unika undantag) samt en liten beskrivning (i den mån jag kommer ihåg handlingen) och ett betyg i skala 1-5 (där 1 är uselt och 5 perfekt):
Saving Private Ryan
...seriöst, behövs det någon beskrivning?
Den får 2 av 5 i betyg av mig, mest för att jag sett filmen så många gånger och för att den är såpass USA-vinklad och saknar twists.
Full Metal Jacket
De flesta har väl sett den här också.
Filmen får en stark 3:a. En del moraliska gråzoner, betoning på krigets meningslöshet och helt ok effekter.
Enemy At the Gates
Alla som inte har sett den här räcker upp en hand.
Klassisk Hollywood-produktion (även om den inte är gjort i Hollywood och har brittiska skådespelare) där man får följa rekryten och über-snipern Vassily Zaitsev och hans strapatser i Stalingrad. Kul att se något som tar med sovjeternas insatser i kriget, men särskilt realistiskt eller historiskt troget är det inte. Jag menar lyckligt slut, WTF?
Nah, en svag 3:a får den av mig, och då mest för charge-scenen i början.
Apocalypse Now
Ett gäng supande och knarkande amerikaner får i uppdrag att åka till Kambodja under Vietnamkriget för att leta efter den galne överste Kurtz. Alla borde ha sett den (och många har redan gjort det), 'nuff said.
En svag 4 av 5, mest på grund av att den är såpass lång (jag har bara sett Redux, men originalet kan inte vara så mycket kortare...).
Id i smotri ("Gå och se")
Något så ovanligt som en sovjetisk krigsfilm...
utan propaganda!
Istället sätts fokusen på krigets vansinne och den nazistiska ondskan (ok, lite propaganada är det). En rätt stark film som handlar om en bondunge från tyskockuperade Vitryssland som drar ut i strid för Moderlandet som partisan men får krigets verklighet som en spark i ansiktet när nästan hela partisangruppen bombas ihjäl och hans familj mördas.
Filmen är rätt skumt filmad och rätt skumi allmänhet (som alla sovjetiska/ryska filmer är, av någon anledning), och effekterna är stundom av lite tveksam karaktär men den skänker en annorlunda syn på andra världskriget vilket är mycket bra.
"Gå och se" får 4 i betyg av mig.
Talvisota (Vinterkriget)
Gissa vad den handlar om?
Ett gäng Average Pecka drar ut i krig för Finland och för marskalk Mannerheim. Effekterna är usla och filmen än nästan vidrigt Finsk-vinklad (alla ryssar är fega och en del finnar tycks tåla hur mycket fysisk och psykisk stryk som helst). Och nej, jag övergriver inte.
En svag 2:a får filmen för att den är så komisk.
Jag har sett en hel del mer, men jag kommer inte på något mer/orkar inte skriva mera.
Tack för de heta tipsen, BTW. Snart är det dags att börja koka nudlar och köra igång en random rulle!
-Danne (med mycket paranteser, ser jag).