Nekromanti [KULT: Divinity Lost] Ask me anything!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tjo!

Här har ni en trave förhandstittar på den praktiskt taget helt färdiga grundregelboken till KULT: Divinity Lost.

Anledningen till att jag la trådstarten under Rollspelsmakande i stället för Nyheter! Recensioner! Promotion! är att jag tänkte köra en AMA (ask me anything) angående designval, utformning, etc. Bara det rent visuella dock – textinnehållet har jag inget att göra med, så där har jag inga svar att erbjuda.

Attachments

Jarl

Hero
Snyggt! (såklart). Är alla diagonaler en kompromiss mellan att låta själva textrader luta och att få det hela att verka skevt och "avvikande från den normala verkligheten"?

Dante

Staff member
Jarl;n284251 said:
Är alla diagonaler en kompromiss mellan att låta själva textrader luta och att få det hela att verka skevt och "avvikande från den normala verkligheten"?
Det kan man säga.

I de tidiga skisserna experimenterade jag med lutande text – men redan vid så lite som 0,5° kändes texten betydligt svårare att läsa. Och då jag inte vill göra innehållet onödigt svårtillgängigt övergav jag snabbt den tanken.

Så all text, sånär som på bildtexter och kapitelrubriker, är helt horisontell. Däremot finns det nära noll rätvinkliga textblock på bokens 384 sidor. Mycket för att jag ville att det skulle finnas någonting »fel« på varje uppslag. Någonting som skaver lite.

De svarta »kilarna« fyller dessutom funktionen att låta mig bestämma exakt hur mycket text som ska rymmas på ett uppslag.

Dante

Staff member
Magnus Seter;n284256 said:
Vilka typsnitt?
  • Infidel C av Jonathan Barnbrook till de högsta rubriknivåerna.
  • Sokol av Dmitry Greshnev till anfangerna.
  • FT Granpas Script av Emil Karl Bertell till bildtexterna.
  • Alverata och Alverata Irregular av Gerard Unger till texten.

Mogger

Hipsteranka
Av någon anledning backade jag aldrig Kult (antagligen för att jag aldrig spelade det, läste det, eller ens brydde mig om det) men nu verkar det som att jag ändå måste köpa det! Varför är det så grymt läckert!?

Dante

Staff member
Måns;n284260 said:
Varför är det så grymt läckert!?
För att Petter Nallo är grym på att hitta grymma konstnärer. För att de grymma konstnärerna är grymma på att skapa grym konst.

Och lite grann för att jag är över medelgrym på det jag gör.

RasmusL

Champion
Wow! Hade någon av de här uppslagen använts som framsida (istället för fastkedjade toplessbruden) hade jag varit helt såld! Kanske kan jag köpa ett ex och skära bort omslaget....

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
RasmusL;n284264 said:
Wow! Hade någon av de här uppslagen använts som framsida (istället för fastkedjade toplessbruden) hade jag varit helt såld! Kanske kan jag köpa ett ex och skära bort omslaget....
Det finns ju firmor som inte gör annat än binder om böcker med flådiga skinnpärmar. Och köper du boken nu i efterhand får du väl ändå inte toplessbruden? Retail-versionen blir väl censurerad både in och utvändigt som jag förstått det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har Call of Cthulhu d20 varit en inspirationskälla?
Vad tycker du har varit svårast i formgivningen?
Var det något du hade oväntat lätt att bestämma dig för i arbetet?
Hur mycket skissande på papper vs på dator har du gjort?
Hur många stilmallar för text är du uppe i?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dante;n284254 said:
Någonting som skaver lite.
Så... Du har aktivt gjort det jobbigare och svårare att läsa en jättemastodonttext? =)

Hur mycket behöver du själv anstränga dig för att inte läsa "kulf" när du ser loggan?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
RasmusL;n284264 said:

Under kickstartern fanns det ju ett par mindre taffliga alternativ... =)

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
RasmusL;n284264 said:
Det finns en vit variant, med endast KULT skrivet i rött, som ska gå att köpa. ELYSIUM-varianten. Jag kommer nog att skaffa den istället för omslaget med tjejen.
Går att rulla ner här och kika på det: https://www.kickstarter.com/project...-lost-horror-roleplaying-game-rpg/description

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
...och riktigt snygg layout, som avviker från en del uttalade eller outtalade standardregler, vilket gör det ännu bättre. Jag har inga problem med att läsa texten och tycker också själva KULT-loggan är grym.

Fråga som till viss del rör (framtida) layoutarbete: surras det något om svensk version nu när spelet snart är klart?

Dante

Staff member
DeBracy;n284276 said:
Har Call of Cthulhu d20 varit en inspirationskälla?
Inte medvetet, men det är rimligen där som tanken på lutande textspalter bitit sig fast någonstans i bakhuvudet.

DeBracy;n284276 said:
Vad tycker du har varit svårast i formgivningen?
Att balansera det konstiga, fula och oväntade med klassisk typografi och läsbarhet. Texten är helig.

DeBracy;n284276 said:
Var det något du hade oväntat lätt att bestämma dig för i arbetet?
De svarta kilarna. De har funnits med sedan början i en eller annan form. De hjälper inte bara till att bryta upp den vita rektangelns tyranni, de funkar dessutom som ett mycket praktiskt layoutverktyg. Om jag har en rubrik och tre textrader från ett nytt stycke sist på ett uppslag – ja då petar jag bara in en kil precis så mycket att den texten hoppar över till nästa uppslag.

Och att typsnitten jag använder ska ha en komplett teckenuppsättning för alla språk som använder latinska skrivtecken. Så att någon som får för sig att ge ut KDL på polska eller portugisiska inte ska sakna något diakritiskt tecken. (Layouten är f.ö. anpassad för text med Å, Ä och Ö, trots att texten är på engelska. Jag hatar när man ska lokalisera en färdig trycksak till svenska och Å-ringen går ihop med texten på raden över.)

DeBracy;n284276 said:
Hur mycket skissande på papper vs på dator har du gjort?
Papper och penna-skisser har jag gjort främst på de olika grafiska element jag använt – sidramar, glorior, etc. Layoutskisser gör jag i huvudet på tunnelbanan på väg till och från mitt dagjobb.

DeBracy;n284276 said:
Hur många stilmallar för text är du uppe i?
Åh jösses. Jättemånga – men inte fler än jag behöver. Jag är dock duktig och grupperar dem i mappar för olika användningsområden: Rubriker, löptext, listor, Moves, rollformulär, etc.

Dante

Staff member
krank;n284277 said:
Så... Du har aktivt gjort det jobbigare och svårare att läsa en jättemastodonttext?
Nä. Själva typografin (bortsett från rubrikerna satta i Infidel C) är gjord för att vara tydlig och läslig, med luft kring texten och väl tilltaget radavstånd. Att formen på textblocket inte är rätvinklig gör inte texten mer svårläst (utom då radlängden blir jättekort – varje gång ögat ska byta rad är ett tillfälle att tappa bort sig i texten).

(Utöver det så har det visat sig att det är lättare att hitta i en bok av referenskaraktär om uppslagen är unika. Efter ett tag lär sig hjärnan att »Just ja, det där stycket om X fanns ju på det där uppslaget som hade en bild av Y.« Och i KDL finns det ytterst få uppslag som ser likadana ut.)

krank;n284277 said:
Hur mycket behöver du själv anstränga dig för att inte läsa "kulf" när du ser loggan?
Noll. Jag behöver anstränga mig noll.

Dante

Staff member
P.eLL.e;n284289 said:
Fråga som till viss del rör (framtida) layoutarbete: surras det något om svensk version nu när spelet snart är klart?
Vet ej.

anth

Vetefan
Dante;n284230 said:
den praktiskt taget helt färdiga grundregelboken till KULT: Divinity Lost.
Jag vet att det inte är ditt bord, men när kan jag förvänta mig att se nya KULT i en FLGS i min närhet?