DeBracy;n284276 said:
Har Call of Cthulhu d20 varit en inspirationskälla?
Inte medvetet, men det är rimligen där som tanken på lutande textspalter bitit sig fast någonstans i bakhuvudet.
DeBracy;n284276 said:
Vad tycker du har varit svårast i formgivningen?
Att balansera det konstiga, fula och oväntade med klassisk typografi och läsbarhet. Texten är helig.
DeBracy;n284276 said:
Var det något du hade oväntat lätt att bestämma dig för i arbetet?
De svarta kilarna. De har funnits med sedan början i en eller annan form. De hjälper inte bara till att bryta upp den vita rektangelns tyranni, de funkar dessutom som ett mycket praktiskt layoutverktyg. Om jag har en rubrik och tre textrader från ett nytt stycke sist på ett uppslag – ja då petar jag bara in en kil precis så mycket att den texten hoppar över till nästa uppslag.
Och att typsnitten jag använder ska ha en komplett teckenuppsättning för alla språk som använder latinska skrivtecken. Så att någon som får för sig att ge ut KDL på polska eller portugisiska inte ska sakna något diakritiskt tecken. (Layouten är f.ö. anpassad för text med Å, Ä och Ö, trots att texten är på engelska. Jag hatar när man ska lokalisera en färdig trycksak till svenska och Å-ringen går ihop med texten på raden över.)
DeBracy;n284276 said:
Hur mycket skissande på papper vs på dator har du gjort?
Papper och penna-skisser har jag gjort främst på de olika grafiska element jag använt – sidramar, glorior, etc. Layoutskisser gör jag i huvudet på tunnelbanan på väg till och från mitt dagjobb.
DeBracy;n284276 said:
Hur många stilmallar för text är du uppe i?
Åh jösses. Jättemånga – men inte fler än jag behöver. Jag är dock duktig och grupperar dem i mappar för olika användningsområden: Rubriker, löptext, listor, Moves, rollformulär, etc.