Grisodlar'n;n286204 said:
Gäller din inställning bara för Helmgast, eller kan den utvidgas och tänkas röra rörmokaren, vårdkön, snickaren, pizzabudet, tåg/busschauffören, etc?
Riktigt bra fråga, jag måste fundera lite.
Rörmokaren:
Kommer sent - Jag måste stanna hemma från jobbet en dag extra för att han inte dök upp första dagen.
Gör ett dassigt jobb - Det läcker vatten inne i en vägg, blir mögel och jag hinner bli sjuk innan det upptäcks.
- Kvalitet!
Vårdkön:
Kommer sent - Jag får gå runt och ha ont i magen i ett år i onödan, möjligen stryker jag med i cancern innan jag får vård.
Gör ett dassigt jobb - Jag får sjukhussjukan och de glömmer några redskap i magen på mig. Jag hamnar tillbaka i samma kö som jag började fast med andra åkommor.
- Inte lika lätt att välja, men jag lutar åt kvalitet.
Snickaren:
Samma analys som för rörmokaren tror jag. Visst?
Pizzabudet:
I just det här fallet är det väl rimligare att jämföra med speditören va? Men låt gå.
Kommer sent - Jag får kall pizza och måste börja med att värma den i ugnen innan vi kan käka.
Gör ett dassig jobb - Jag får en fucking oätlig tonfiskpizza i stället för kebabpizzan jag beställde. Får käka fil och flingor utan sylt för de har hunnit stänga pizzerian medan jag väntade.
- Kvalitet!
Lokföraren:
Kommer sent - Jag missar min anslutning och får drägga på centralen i en timme innan det går ett nytt tåg.
Gör ett dassigt jobb - Jag hamnar på sjukhus för vi krockade med en lastbil.
- Kvalitet!
Rollspelskickstarter:
Kommer sent - Jag får spela något annat spel ett år eller så innan mina hett efterlängtade böcker kommer i lådan en vacker höstmorgon.
Gör ett dassigt jobb - Öhh... Ett errata lika tjockt som regelboken dyker upp på deras forum efter ett halvår? DoD Retro? Boken faller sönder pga dålig bindning?
- KVALITET ALLA GÅNGER!
En sen bok kan fortfarande vara fantastisk när den väl kommer. Men en dassig bok är alltid dassig.
Om den som gör boken själv har sådan insikt att de säger "Öhh, det här är katten inte bra, vi borde fixa det innan vi släpper det till våra backers." är jag övertygad om att det är rätt beslut. Visst, plötslig besvikelse för mig. Men jag har det hellre så än att jag på utsatt datum får något som jag inte vill spela för att det är trasigt.