Rymdhamster;n163635 said:
Och varför. När jag nu i efterhand försökt läsa på lite om möss-incidenten så verkar de enda samer jag hittar referenser till vara upprörda över att en kvinna drog på sig en hatt som är typisk för äldre, gifta karlar. Så inte så mycket att hon hade på sig ett samiskt klädesplagg som att hon hade på sig fel samiska klädesplagg.
Hittade en del samiska röster som uttalade sig och kritiken handlade inte enbart om att det var fel plagg på fel person utan även att Carola, som känd person, ALDRIG tidigare knallat runt i samemössa, men när hon åker norrut då ska givetvis mössan med. Carola har inte varit någon förkämpe för samers rättigheter, utan för henne var det en "kul grej". Givetvis får Carola lov att ha på sig vilken mössa hon vill, var hon vill, men givetvis har vissa plagg ett bagage som man kan ställa det i ett annat ljus.
Är det en "kul grej" att ha på sig en vit kalott när man besöker Vatikanen?
Är det en "kul grej" att ha på sig en nazikeps när man besöker Berlin?
Är det en "kul grej" att ha på sig indianskrud när man besöker ett indianreservat?
Är det en "kul grej" att ha på sig kippa när man besöker Jerusalem?
O.s.v.
Jag säger inte att det finns rätt eller fel, men det finns definitivt en del man bör ha i beaktande när man väljer huvudbonad
Allt det här har inte med CA att göra. CA handlar ju mer om förtryckande strukturer än om enskilda individers val av hatt.