Nekromanti Kulturell appropriering i rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,086
Location
Ereb Altor
Vimes;n163587 said:
Även om vi lätt tänker så, är ju inte en minoritet ett enskilt tänkande subjekt. Hur avgör vi var ribban ligger för en grupp människor? Måste alla inom gruppen hålla med? En majoritet? En stor minoritet? Röststarka individer inom gruppen? Räcker det med att bara någon inom gruppen kränks?
Det kan väl aldrig finnas den typen av skarpa gränsdragningar i en sådan här fråga. Var medveten om problematiken och gör sedan det du anser är bäst, helt enkelt.

Vimes;n163587 said:
Om vi tar Carolas mössa som exempel, hur många var det egentligen som reagerade negativt?
Och här kan vi ju se att Carola faktiskt hade noll koll. En samisk mössa som bärs av gifta äldre män är kanske inte den lämpligaste huvudbonaden för en kvinna när man ska till Kiruna. Carola tyckte att det var en "kul grej", och reflekterade inte alls över vad hon gjorde eller hur det kunde uppfattas. Hon var inte medveten om problematiken. Och så kan det vara ibland, och då är det väl bra om någon säger "du, jag tar illa vid mig när du gör så". Och så kan man i sin tur reagera på det. Så kan man välja om man vill fortsätta göra det eller skita i det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Eftersom vi har lämnat rollspels-delen och den mesta (rollspels-)kultur-delen så flyttar jag den här tråden till Off Topic.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
OT.

Måns;n163546 said:
Men, nä. Jag tror att vi med gott samvete kan lämna Svarte Petter utanför den här tråden.

Edit: Jag kände inte alls till det här tidigare. Tänk att fira sin första jul i Belgien och få syn på det!! :)
Vi läser ju med stort nöje om jänkare som får krupp av luciatåg.

För oss är det ljusets högtid, Lucia är symbolen för allt snällt och gott, och omtanke om de som har det svårt. För dem för de vita kåporna tankarna åt ett helt annat håll.

Att stå utanför en kultur och tolka dess uttryck med sin egen kulturs refernsramar kan ge spännande resultat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Peter;n163581 said:
Fast är det inte helt enkelt en morisk skurk - eller rent av en morisk slav.
Sotaren är, så vitt jag vet, en ganska sentida efterhandskonstruktion som reaktion på att en del kritiska röster började höjas angående det här med "black face".

Vimes;n163587 said:
Om vi tar Carolas mössa som exempel, hur många var det egentligen som reagerade negativt?
Och varför. När jag nu i efterhand försökt läsa på lite om möss-incidenten så verkar de enda samer jag hittar referenser till vara upprörda över att en kvinna drog på sig en hatt som är typisk för äldre, gifta karlar. Så inte så mycket att hon hade på sig ett samiskt klädesplagg som att hon hade på sig fel samiska klädesplagg.

Och jag tror det är den apsekten som gör det här med CA lite småkrångligt att förstå sig på om man inte orkar ta sig tiden att sätta sig in i det ordetnligt. Det verkar överlag vara ytterst få som säger "du får absolut inte använda något från en annan kultur", men det verkar sammtidigt vara det som många som inte tycker att CA är något att bry sig om verkar höra.

Plus att jag tycker at just den här frågan blir extra bökig i och med att vi alltså har CA å ena sidan, och en kvinna som alltså inte får ta på sig "ett typiskt manligt klädesplagg" å andra sidan. Men där har vi ämne nog för en helt egen tråd, och den hör definitivt hemma i off topic-forumet om någon känner för att starta den ;)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Rymdhamster;n163635 said:
Och jag tror det är den apsekten som gör det här med CA lite småkrångligt att förstå sig på om man inte orkar ta sig tiden att sätta sig in i det ordetnligt. Det verkar överlag vara ytterst få som säger "du får absolut inte använda något från en annan kultur", men det verkar sammtidigt vara det som många som inte tycker att CA är något att bry sig om verkar höra.
Väldigt mycket så. Och det är en "fas" många nyetablerade begrepp går igenom. Parallellt med den finns det inte sällan (och definitivt så i CA-sammanhang) självutnämnda förkämpar som felanvänder begreppet för att skaffa sig själv någon slags inflytande (genom att racka ned på andra).

Det är legio. Inte alla begrepp/diskussioner tar sig igenom den fasen. Vissa spårar ur helt och blir aldrig mer än två falanger som skriker åt varandra - varav ingen egentligen har särskilt mycket koll på begreppets innehåll utan ganska snabbt är med bara för att andra är det. Lojalitet med kompisarna på "rätt" sida tar över.

De sociala mönstren skiljer sig inte _så_ mycket, vare sig det handlar om byslagsmål eller rationell (förment iaf) diskussion. :)

Men det går också att ta sig förbi "skrik-fasen" och få folk (iaf många) att fatta och använda begreppet konstruktivt. Det handlar mycket om att ignorera trollen och ha tålamod. (Men det är klart, det finns ingen garanti att sådana "segrar" varar för evigt heller, det kan alltid komma nya grupper som inte fattat - än - och då krävs nya förklaringar osv.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,086
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n163635 said:
Och varför. När jag nu i efterhand försökt läsa på lite om möss-incidenten så verkar de enda samer jag hittar referenser till vara upprörda över att en kvinna drog på sig en hatt som är typisk för äldre, gifta karlar. Så inte så mycket att hon hade på sig ett samiskt klädesplagg som att hon hade på sig fel samiska klädesplagg.
Hittade en del samiska röster som uttalade sig och kritiken handlade inte enbart om att det var fel plagg på fel person utan även att Carola, som känd person, ALDRIG tidigare knallat runt i samemössa, men när hon åker norrut då ska givetvis mössan med. Carola har inte varit någon förkämpe för samers rättigheter, utan för henne var det en "kul grej". Givetvis får Carola lov att ha på sig vilken mössa hon vill, var hon vill, men givetvis har vissa plagg ett bagage som man kan ställa det i ett annat ljus.

Är det en "kul grej" att ha på sig en vit kalott när man besöker Vatikanen?
Är det en "kul grej" att ha på sig en nazikeps när man besöker Berlin?
Är det en "kul grej" att ha på sig indianskrud när man besöker ett indianreservat?
Är det en "kul grej" att ha på sig kippa när man besöker Jerusalem?
O.s.v.

Jag säger inte att det finns rätt eller fel, men det finns definitivt en del man bör ha i beaktande när man väljer huvudbonad :)

Allt det här har inte med CA att göra. CA handlar ju mer om förtryckande strukturer än om enskilda individers val av hatt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ledsen för tråd-nekromantin, men detta var en ganska kul grej som anknyter till tråden, eftersom vi bland annat diskuterade just sportnamn som kan vara diskriminerande och/eller handla om appropriering.

(Sammanfattning: Svart sport-kommentator demonstrerar mot exotifierande lagnamn genom att bära en tröja för "Caucasians" med stiliserat tecknad "white guy". Vita amerikaner blir sura och klagar på twitter.)


http://usuncut.com/news/cleveland-indians-white-hypocrisy/
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient;n172829 said:
Ledsen för tråd-nekromantin, men detta var en ganska kul grej som anknyter till tråden, eftersom vi bland annat diskuterade just sportnamn som kan vara diskriminerande och/eller handla om appropriering.

(Sammanfattning: Svart sport-kommentator demonstrerar mot exotifierande lagnamn genom att bära en tröja för "Caucasians" med stiliserat tecknad "white guy". Vita amerikaner blir sura och klagar på twitter.)


http://usuncut.com/news/cleveland-indians-white-hypocrisy/
ROFL
:grin: :grin: :grin:
Jag skrattade så mycket att jag har ont i magen.
 
Top