Det är väl klassiskt modus operandi för den här typen av trådar. Snart spårar det ur.Mundo;n156479 said:Jag tycker den här tråden har haft föredömligt tonläge faktiskt. Vad är det du inte gillar i den här tråden Rasmus?
Det är väl klassiskt modus operandi för den här typen av trådar. Snart spårar det ur.Mundo;n156479 said:Jag tycker den här tråden har haft föredömligt tonläge faktiskt. Vad är det du inte gillar i den här tråden Rasmus?
Nepp.Måns;n156488 said:Du har fört fram din poäng, men låt oss andra som vill prata om det här göra det.
Chicago Blackhawks har gjort betydligt mer än så - dels har loggan ändrats i olika omgångar, så att iaf vissa element tonats ned mm. (Det är förvisso ganska små ändringar, men vad jag förstår har de uppfattats som betydelsefulla.)Minimoni;n156510 said:Vill också nämna att Chicago Blackhawks har fått klartecken från berörd stam att använda loggan, det förekom säkert finansiel övertygning med i spelet men själv tycker jag att loggan hyllar kulturen och visar att den finns. Men jag är partisk.
Klart hon skrattade. Hon är japan.Minimoni;n156537 said:Min fru skrattade år kinapuff-bilden, men som sagt så ritar japanerna oss vita på ett rätt roligt sätt. Sen vet jag inte vad gemene Kines skulle tycka om den loggan.
Apropå kulturell appropriering och förtryck av minoriteter... så skulle det uppskattas med alternativ för de av oss som inte har Facebook.RasmusL;n156475 said:Finns bra diskussioner på ämnet i FB-gruppen Larpers BFF, rekommenderas.
Vi klarar inte av att diskutera de här ämnena och bör sluta. rollspel.nu ska handla om rollspel, inte politik.
Jag är benägen att hålla med. Det känns inte som en infekterad fråga. Men, som påpekades ovan, jag är inte japan och vet inte om det finns mer här.anth;n156484 said:Det är en sak om man försöker rollspela indianer så som de beskrevs i äventyrsböcker i början på 1900-talet, för där har vi fortfarande ett öppet sår. Men vem bryr sig om man leker ninja och samuraj?
Jag håller med dig i det mesta, men jag förstår inte varför det är "pissigt med [...] indianskrudar". Jag förstår att det är det i en viss kontext, men det är väl inte det i alla sammanhang? Det är väl inte jämförbart med blackface och sockerbitständer?Cassius;n156567 said:Det har alltid varit pissigt med blackface, indianskrudar och sneögon med sockerbitständer.
Det här sammanfattar ungefär vad jag tycker om saken också.Cassius;n156567 said:Minimoni: För mig är det ett begrepp och teoretiskt verktyg för att förstå hur vissa nationer har använt kultur för att undertrycka grupper som man velat trycka ner. På en individuell nivå är det helt ointressant som begrepp. Då gäller samma regler som i alla andra fall. Var inte ett rasistiskt rövhål utan visa respekt. CA hjälper oss inte att förstå detta. Det har alltid varit pissigt med blackface, indianskrudar och sneögon med sockerbitständer.
**host host** trettioåriga kriget **host host**eftersom jag som svensk aldrig har förtryckt tyskar
Ifall nationen man bor i har varit delaktig i att bedriva ett folkmord mot en kategori så ska man vara rätt finkänslig när man väljer att slänga sig med kulturens uttryck. Men självklart tycker jag inte dessa saker är likvärdiga varandra. Blackface och sockerbitständer tycker jag att man förtjänat sig en omgång. Indianskrud som Halloween kläder i amerika/england kanske mer bara generat upp en spottloska.Måns;n156573 said:Jag håller med dig i det mesta, men jag förstår inte varför det är "pissigt med [...] indianskrudar". Jag förstår att det är det i en viss kontext, men det är väl inte det i alla sammanhang? Det är väl inte jämförbart med blackface och sockerbitständer?
Haha, ok. Riktigt så finkänslig är jag dock inte!Arfert;n156578 said:**host host** trettioåriga kriget **host host**
Man skrämde barn långt in i nästanmodern tid med "Die Schweden kommt!"
Har väl i viss mån redan gjorts. Eller?Måns;n156572 said:Om jag däremot hade börjat sälja, jag vet inte...hjortronsylt? och salufört den med en same som rider på en ren eller nått så hade jag ju bidragit till exotifieringen av samer, som ju är ett reelt problem.