Nekromanti Lärares löner

Tibbelin

Warrior
Re: Lärares löner (OT)

Vad är fördelen med en friskola mot en vanlig då? Jag har svårt att se fördelarna om man ser till kostnad/kvalitet.
Den där frågeställningen i sig är ärligt talat idiotisk (hoppas du inte känner dig kränkt nu..) för den krockar med grundtesen, nämligen att ingen skola är den andra lik. Vissa kommunala skolor sköts bra, god ledning, goda lärare, utmärkta lokaler etc. Medans i andra råder det fullständig katastrof.

Givetvis förväntar sig även föräldrar och elever kvalité av sin skola, precis som med allt annat i livet så vill de flesta ha det bästa istället för att nöja sig. Nu har jag inte några aktuella siffror att plocka fram och jag orkar inte leta källor just nu heller. Men det finns ju skräckexempel på skolor (framför allt kommunala) där uppemot hälften i årskurs 9 inte blir godkända i grundämnena och således inte får behörighet till gymnasiet. Nu kan man ju dra in argumentet att betygssystemet är missvisande som måttstock. Men när föräldrarna väljer skola till sina barn, tänk dig själv, skulle du föredra en skola där de flesta uppnår minst godkänt eller den skolan där hälften av eleverna blir underkända?

Det finns massor av dokumentation (bara läsa lite olika dagstidningar) om hur framför allt de kommunala skolorna inte lyckas utbilda sina elever och har stora problem med mobbing etc, det är väl i allra högsta grad en fråga om kvalité.

Nu inte sagt att det inte finns kommunala skolor som gör bra ifrån sig, jag gick själv hela grundskolan i en helt vanlig kommunal skola och var väl i alla fall skapligt nöjd. Men å andra sidan, när jag började på gymnasiet sedan i en friskola så insåg jag direkt att i flera ämnen så låg jag efter min klasskamrater som gått i friskola även under grundskoletiden.

Sedan är det ju förstås skillnad på friskola och friskola. De mindre friskolorna som startar upp och har enstaka klasser, klart det kan vara svårt att se hur de kostnadsmässigt kan mäta sig mot större kommunala skolor. Men nu finns det ju också åtskilliga friskolor i landet som är stora. Min gymnasieskola som jag gick på hade t ex ca 750 elever när jag började. Varför skulle den inte stå sig gott när det gäller kostnad och kvalité som en kommunal skola av motsvarande storlek?

Man måste ju även tänka på att även kommunala skolor skiljer sig mycket storleksmässigt vilket givetvis påverkar hur de står sig kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt. Skillnaden kan vara att kommunala skolor i större utsträckning än friskolor samarbetar skolor emellan och således kan dela på lärartjänster i de ämnen som skolan själv inte behöver en heltidstjänst i.

Mitt huvudsakliga skäl till att börja på friskola till gymnasiet? Den kommunala gymnasieskola jag skulle börja på la om hela upplägget med kurser och system året innan jag skulle börja och syrrans omdöme på det nya systemet kan sammanfattas med ett enda ord: "kaos". Hon rekommenderade mig att söka någon annanstans om jag kunde. Mina betyg gjorde att jag kunde.

Tibbelin

Warrior

Ett annat skäl kan helt simpelt vara att en friskola erbjuder något den kommunala skolan inte gör, en profil av något slag, något annorlunda kursutbud. Ett skäl så gott som något att söka sig till en friskola.

krank

Går ondskans ärenden

Men när föräldrarna väljer skola till sina barn, tänk dig själv, skulle du föredra en skola där de flesta uppnår minst godkänt eller den skolan där hälften av eleverna blir underkända?
Vill bara flika in att det är det här som gett oss betygsinflationen och friskolor som krigar genom att höja betygsmedlet på sina elever.

Foggmock

Myrmidon

På viss områden är det nyttigt att man tvingas äta grönsaker. Framförallt när det gäller omogna tonåringar och deras oinsatta och inkompetenta föräldrar.

Halle-jävla-luja!

Om staten redan har bestämt att vi faktiskt måste skola oss och inte litar på föräldrarna att göra det, varför skulle de egentligen ha något ansvar överhuvudtaget? Låt oss ta snorisarna när de är sex, indoktrinera dem och släppa tillbaka dem i samhället när de är arton. Både högern och vänstern skulle kunna gilla ett sånt system.. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden

Låt oss ta snorisarna när de är sex, indoktrinera dem och släppa tillbaka dem i samhället när de är arton.
Inte en helt dum idé. Så kan indoktrineringen få bestå av att man utsätts för en jäkla massa information och tränas i att granska den kritiskt, och att forma åsikter baserade på undersökningar och kritiskt tänkande.

Nej, jag kan faktiskt inte se några nackdelar i att råindoktrinera ungjävlarna i kritiskt tänkande och självmedvetenhet så att alla får samma möjligheter att bli hyfsat vettiga människor i slutänden. Det finns säkert några konservativa fåntrattar, med eller utan liberal luva, som hävdar att det på ett eller annat sätt skulle vara dåligt med ungar som lär sig kritiskt tänkande och att ha underlag för sina åsikter, eller att föräldrarna skulle ha "rätt" att bestämma hur deras ungar ska utbildas, men de tycker jag inte man ska lyssna på ändå.

Foggmock

Myrmidon

Eller hur!

Är det bara för mig det rimmar illa med marknadsföring av typen "här är vi så bra lärare att alla elever får minst godkänt och hälften får VG!" ... jag menar, det är ju inte SVÅRT att sätta ett VG i betyg jämfört med hur svårt det är att få en elev att faktiskt UPPNÅ VG. Det borde vem som helst med två fungerande hjärnceller och lite hjälp från arslet kunna klura ut.

Foggmock

Myrmidon
Re: Anecdote Time With Uncle Feliath

och vem fan skulle inte ha gjort det?

Inte jag. Men om man tänker på pengar som det enda glädjeämnet i livet istället för säg, slippa att bli utsliten på ett verkstadsgolv eller att få tidigare nämnda arbetsglädje i att leda en skock vilsna får, så ... sure. :gremsmirk:

Zire

Swashbuckler

Seriöst, skulle du kunna tänka dig att indoktrineras av samtliga lärare som du har haft? Går jag till mig själv så kan jag konstatera att även om man har haft många bra lärare, så fanns det en del nötter också.

Foggmock

Myrmidon

Yeah, men nötterna kunde man ju identifiera själv. Jag fattade redan i första klass att det var något lurt när vår lärarinna (old school som regelbundet spelade piano och var gammal och sånt, typ två år från pensionen) påpekade att den grekiska tjejen i klassen inte behövde sjunga med i nationalsången eller i psalmer vi sjöng. Att hennes föräldrar var arbetskraftsinvandrare och flicksnärtan alltså svensk medborgare slog henne knappast, inte heller att man även i Grekland är kristna och alltså inte har något problem med att hylla den guden (nu var familjen i fråga förvisso sekulär, men likväl - det var vi också men jag fick minsann sjunga).

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Ett annat skäl kan helt simpelt vara att en friskola erbjuder något den kommunala skolan inte gör, en profil av något slag, något annorlunda kursutbud."

Alternativt körkortsutbildning, laptop, mentorer i näringslivet, med flera lockgrejer som säger föga om skolans kvalitet, men som utövar avsevärt större lockelse på många femtonåringar än "här får du en god grund till kritiskt tänkande och egen reflektion".

Tibbelin

Warrior

Vill bara flika in att det är det här som gett oss betygsinflationen och friskolor som krigar genom att höja betygsmedlet på sina elever.
Nu finns det ju visserligen något som kallas nationella prov som skolorna kan använda som en tydlig måttstock och som faktiskt kan påvisa exakt hur det skiljer sig från en skola till en annan.

Ja, på min gymnasieskola fick vi bra betyg, för fan, min skola ligger fortfarande i toppen när det gäller avgångsbetyg. Men tittar man på de resultat vi skrev på de nationella proven så förstår man också varför vi fick höga avgångsbetyg.

Tibbelin

Warrior

Alternativt körkortsutbildning, laptop, mentorer i näringslivet, med flera lockgrejer som säger föga om skolans kvalitet, men som utövar avsevärt större lockelse på många femtonåringar än "här får du en god grund till kritiskt tänkande och egen reflektion".
Det finns skolor som har internationell profil, språkprofil, idrottsprofil etc, ja, det säger inget om skolans kvalité men det kan i allra högsta grad vara ett skäl att vilja gå där. Att få möjligheten att fördjupa sig i något som den kommunala skolan inte kan erbjuda.

Jag ser inte varför det skulle vara något fel med att ge den möjligheten till barn och ungdomar.

Tibbelin

Warrior

En till sak, under mina gymnasieår på friskola hade jag enbart behöriga lärare, det är mer än vad jag kan säga om min grundskoletid.

Som sagt, jag motsätter mig att man per automatik sätter sig emot en friskola bara för att den är just friskola. Det finns många väldigt bra och seriösa friskolor. Sedan finns det dessvärre åtskilliga skolor som inte borde få existera.

Men samma kan egentligen sägas om kommunala skolor, för långt ifrån alla håller en god standard nuförtiden.

Och man måste komma ihåg att friskole-boomen dök upp för att det fanns en efterfrågan efter ett alternativ till det kommunala.

Tibbelin

Warrior

Så i själva verket borde hälften av alla elever, oavsett skola, få underkänt? Jag syfter ju nu inte på högre betyg i de olika ämnena, jag syftar på att det faktiskt är så pass många (framför allt i kommunala skolor) som inte ens uppnår minimigränsen godkänt i kärnämnen såsom t ex svenska.

Problemen i många fall är ju att det faktiskt är de kommunala skolorna som numera har svårt att fylla sina lärarposter med behöriga lärare, inte friskolorna. Med icke behöriga lärare så blir givetvis också undervisningen lidande. Inte bara elever flyr kommunala skolor, lärare gör det med.

Så vad är det med den kommunala skolan som gör den så hopplös att det uppstått massflykt på en del orter?

krank

Går ondskans ärenden

Seriöst, skulle du kunna tänka dig att indoktrineras av samtliga lärare som du har haft?
Det är ju det jag blivit... =)

Bjorn

Hero
Samplingsproblem

[ QUOTE ]
Men när föräldrarna väljer skola till sina barn, tänk dig själv, skulle du föredra en skola där de flesta uppnår minst godkänt eller den skolan där hälften av eleverna blir underkända?

[/ QUOTE ]

Fast det finns ju ofta ett gigantiskt samplingsproblem här. Andelen godkända på ett gymnasium (även om vi antar att det inte förekommer "betygskryp") har förmodligen högre korrelation med studenternas sociala bakgrund och förkunskaper än med skolans kvalitet.

Om vi vet att på en viss gymnasieskola så lyckas 90% "ta examen" med godkända resultat så säger det i isolation inte speciellt mycket om skolans kvalitet.

Om det är en skola med studenter från studiestarka hem i socialgrupp 1 med (efterssom det är höga intagningskrav) goda förkunskaper från grundskolan så är 90% en rätt så kass siffra.

Om det istället är en förortsskola med studenter från studiesvaga hem i socialgrupp 3 med dåliga förkunskaper från grundskolan så kan istället 90% vara riktigt bra.

[ QUOTE ]
Nu inte sagt att det inte finns kommunala skolor som gör bra ifrån sig, jag gick själv hela grundskolan i en helt vanlig kommunal skola och var väl i alla fall skapligt nöjd. Men å andra sidan, när jag började på gymnasiet sedan i en friskola så insåg jag direkt att i flera ämnen så låg jag efter min klasskamrater som gått i friskola även under grundskoletiden.

[/ QUOTE ]

Detta är absolut inget nytt i och med friskolereformen. När jag började gymnasiet på sent 80-tal så skiljde det oerhört mycket i förkunskaper mellan oss studenter beroende på vilken skola vi kom ifrån och de var alla komunala.

/Bjorn

krank

Går ondskans ärenden

Jag ser inte varför det skulle vara något fel med att ge den möjligheten till barn och ungdomar.
För att det i allmänhet rör sig om grejer ungdomarna gott kunde få pyssla med på fritiden? För att ungdomar i allmänhet inte betraktas som kapabla att styra över sina egna liv (med god grund) i och med att de ju faktiskt inte är myndiga, och således inte bör bli inblandade mer än nödvändigt i beslutsprocessen?

Godis och grönsaker, som sagt. Får eleverna välja, så väljer de den skola som ger dem godis varje dag - eftersom varken de eller deras föräldrar är tillräckligt insatta eller har tillräckligt långt perspektiv för att fatta att en diet av godis inte är så bra i längden.

krank

Går ondskans ärenden

Men samma kan egentligen sägas om kommunala skolor, för långt ifrån alla håller en god standard nuförtiden.
Mnjäe, de har gått ner sig rejält, framförallt sedan de tvingades börja dela på pengarna i och med vad för något, tror du?

Problemet med friskolor är som sagt främst att de innebär en väldigt inneffektiv resursspridning.

Och man måste komma ihåg att friskole-boomen dök upp för att det fanns en efterfrågan efter ett alternativ till det kommunala.
Det finns en hel del grejer det finns en efterfrågan på som inte borde tillverkas...

krank

Går ondskans ärenden

Nu finns det ju visserligen något som kallas nationella prov som skolorna kan använda som en tydlig måttstock och som faktiskt kan påvisa exakt hur det skiljer sig från en skola till en annan.
...mjo, och så är ju de nationella proven också en så väldigt objektiv och dessutom uppdaterad måttstock...

Du inser naturligtvis att t.ex uppsatsdelarna av nationella prov fortfarande bedöms av ungefär samma lärare som gör de vanliga bedömningarna?