Nekromanti Lärares löner

Saxifrage

Hero
Re: Kompentens versus inkompetens

utan att folk jagar snabba stålar, snabba tillfredsställelser istället för att satsa på långsiktiga mål och sin egen hälsa

Så vad är det "långsiktiga" målet?

Allt det du räknar upp är förvisso förkastligt, ur ett rent biologiskt perspektiv. Och listan går att göra längre: hångla, ha sex, köra gokart, hoppa fallskärm mm är sådant som kanske inte är direkt skadligt, men rent statistiskt med viss sannolikhet leder till sjukdom, skallskador eller döden.

Är det "långsiktiga" målet att leva ett långt liv utan att ha druckit ett gott glas vin, haft sex, eller känt vinden i ansiktet? Isåfall så är det inte mycket till mål, tycker jag.

/Sax, som gör allt det jag räknade upp OCH jobbar målmedvetet på att realisera min fulla potential. Var är motsättningen, liksom? :gremconfused:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kompentens versus inkompetens

Så vad är det "långsiktiga" målet?
Att uppnå sin mentala potential genom att lära sig förstå sig själv och fatta genomtänkta, välmotiverade beslut?

Förresten - hur är sex och hångel förkastligt ur biologiska perspektiv? Så länge man har skydd vid tillfälliga relationer och tar lite ansvar vid mer långvariga ser jag absolut inte problemet. Tvärtom har jag för mig att jag sett undersökningar som visat att kyssar gör en friskare överlag, etc...

Är det "långsiktiga" målet att leva ett långt liv utan att ha druckit ett gott glas vin, haft sex, eller känt vinden i ansiktet? Isåfall så är det inte mycket till mål, tycker jag.
Det goda glaset vin har jag inte mycket till övers för, och känna vinden i ansiktet kan man göra utan att hoppa fallskärm.

Det finns en utbredd uppfattning om att man inte kan njuta av livet utan att göra en massa saker som är dumma i huvudet. Jag går inte med på den, alls. Jag har slutat röka - innebär det att min livskvalitet minskat, tror du? Jag har dragit ner enormt på mitt intag av onyttig mat och alkohol, hur tror du min kropp mår av det? Om jag helt slutade äta snabbmat, tror du att jag skulle mås sämre av det? Egentligen?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Übermensch [NT]

Goddag, herr Goodwin, trevligt att råkas...

Nåja, det är nu inte bara nazister och Nietzsche som drömt om en framtida utveckling av människan. Vår social/mentala evolution har inte stannat bara för att vi uppfunnit kexchoklad, liksom.

Tibbelin

Warrior
Re: Anekdoter

Hade jag velat så hade jag utan problem kunnat producera åtskilliga anekdoter, både ifrån lärare och elever, som visar friskolornas problem. Att de använder sig av obehöriga lärare och har mindre kringpersonal är väldokumenterat.
Flera har sagt just det, att det är friskolorna som har ont om personal och har obehöriga lärare. Under hela min skoltid så hade jag bara en gång, på mellanstadiet i kommunal skola, haft obehöriga lärare. Hela min gymnasietid på friskola hade vi behöriga lärare varav de flesta var riktigt bra (säg den elev som faktiskt kom överrens med alla sina läraren).

Precis som med kranks påstående om att friskolor systematiskt sätter högre betyg än de kommunala skolorna så har ingen levererat några som helst fakta på att det är så. Jag själv hittade en artikel på skolverkets hemsida som motsa kranks påstående.

Så nu skulle jag gärna vilja få se några siffror på att det är sådan högre siffra hos friskolorna av obehöriga lärare. Det kan mycket väl stämma, det säger jag inte emot, men jag vill gärna se en källa på det.

Mina argument har som Krille noterats slagits ner rejält på av just ideologier. Mina praktiska erfarenheter har ställts mot allmänna obekräftade åsikter om hur en friskola är. Baserat på ja vad? Bilden som visats i media? Alla vet väl att media vinklar sin bild och givetvis är det bättre för tidningsförsäljningen att skriva om skräckskolorna än om de som det faktiskt går bra för (dock har jag sparade tidningsutklipp med just min gymnasieskola som visar att det är en av Sveriges bästa skolor).

Felet är förstås att det argumentet faller lätt här då vi har personer som krank som påstår att friskolor delar ut överbetyg så varför skulle en friskola inte toppa? Att jag som gått där vet hur hårt man får kämpa för betygen spelar tydligen mindre roll.

Så källor tack! Jag har inget emot att man har en ideologi angående någonting, men att använda den som debattunderlag utan att leverera någon som helst fakta som stöder tesen är lite magert.

Flera gånger har jag påpekat att det är de otydliga reglerna och den obefintliga kvalitetskontrollen som är den stora boven.
Det där håller jag till fullo med om, men jag anser att det bör gälla alla skolor, inte bara friskolorna. Många kommunala misslyckas i sitt hanterande av eleverna, både när det gäller undervisning och arbetsmiljö. Bara faktumet att man numera med jämna mellanrum kan läsa om mobbningsärenden som hamnat i rätten vittnar ju tydligt om att skolorna inte lyckats med sin roll.

Som t ex DeBracy sa också, i en del fall är faktiskt en friskola den bästa lösningen för alla. Mindre orters enda chans att få behålla en skola nära kan vara just att föräldrarna själva tar över och driver den som friskola. Begreppet friskola i sig är inte likställt med något negativt, en del skolor missköter sig ja, det gäller både de kommunala skolorna och friskolorna.