Re: Varför jag förespråkar valmöjlighet! (OT)
"(Så att mina barn slipper utstå samma som jag, d.v.s. att ett det tar tre terminer innan skolan sparkar ut ett jäkla psykfall. Seriöst han var ett psykfall, han fick vård och hela skiten efteråt. Och att de inte gjorde nått tidigare liksom... han satt och skrek på lektionerna, och betedde sig allmänt som att han hade en grav typ av ADHD. Kastade bänkar, och som bäst skrattade åt lärarna när de sa åt honom att lämna klassrummet. Hela tiden snackade rektorn och lärarna med oss om att vi skulle ha tålamod och att det inte var hans fel. Yeah, right! Tre terminer.. det var ju halva högstadiet!)"
Fast en friskolereformen är inte en magisk kur som kompenserar för bristfälliga lagar, bristfälliga resurser, bristfällig kompetens och brist på personal. Eleverna har en hel del rättigheter oavsett om de är psykfall eller går i friskolor och det är inte särskilt lätt att kasta ut dem, dra in deras studiebidrag eller stänga av dem ifrån skolan. Jag är rätt osäker på om den skola som du tar upp i ditt exempel verkligen har rätt att stänga av elever som bryter mot deras ordningsregler.
Det finns mycket att kritisera när det gäller skolan, och många kritiker för den delen, men kritiken bör riktas mot de som faktiskt är ansvariga för att problemen åtgärdas. Ingen skola, fri eller kommunal, kan komma runt skollagare eller läroplaner eller ändra på dem.