Nekromanti Lärares löner

Foggmock

Myrmidon
Re: Förlåt! ANT

Jag ska i förbifarten påpeka att jag är medveten om det problematiska i att göra en så iskall uppdelning, och att jag också är medveten om att frågan är mer nyanserad än så, jag förenklade för att förtydliga min ståndpunkt.

(fascinerande debatt i övrigt - jag blev sugen på att läsa statsvetenskap... :gremcrazy:)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Meneh...

"Handen på hjärtat, handlar inte mycket av din negativa inställning till icke-kommunala skolor att läraryrket förändrats från en trygg livstidsanställning till att bli som vilket privat yrke som helst, med dess för- och nackdelar? Om du rannsakar din själ?"

Jag har invändningar mot det kaos som råder på skolmarknaden och som drabbar inte bara lärare utan, kommuner, rektorer, elever och föräldrar. Läraryrket kommer aldrig att bli som vilket privat yrke som helst, precis som att skolorna aldrig kommer att bli precis som vilka företag som helst eller eleverna kommer att konsumera sin skolgång som de konsumerar kläder. Jag hade antagligen kunnat få en tryggare och stabilare anställning om jag stannat kvar hemma på Bjäre och tagit jobb i den lokala ventilationsindustrin eller utbildat mig till undersköterska.

Jag tycker att det är fult att göra som du gör, även om jag har sett den typen av argument förr. När fackförbunden ställer krav och hotar med strejk då är det bara en handfull fackpampar och tjänstemän som vill lura åt sig pengar genom att utpressa industrin. När ungdomar demonstrerar på gatorna så är det bara en klick förvirrade veganer som vill förstöra och inte förstår hur samhället fungerar. När feministerna pratar om jämlikhet så är det bara en samling surkärringar som hatar män. Det är nedlåtande, det är onyanserat och det är oschysst att reducera genuina problem till en fråga om enskilda personers själviskhet och girighet. Jag blev inte lärare på grund av jag upplevde yrket som tryggt men jag blev det för att motarbeta den typen av förenklade resonemang som du just visat prov på.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Statskunskap

fascinerande debatt i övrigt - jag blev sugen på att läsa statsvetenskap.
Gör det, du kommer knappast att ångra.

Jag fastnade för ämnet under första föreläsningen på A-nivån. Delkursen hette "De politiska ideologiernas historia" och dr Falkemark talade i 2x45 minuter om Platon. Jag blev fascinera och beslöt att satsa på det ämnet på allvar.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Statskunskap

Men meh. Varför innehåller världen så många kurser som är intressantare än det jag läser nu, men inte leder fram till ett lika roligt yrke? Feckin' molekylära cellbiologi.

Saxifrage

Hero
Re: Förtydligande

Det finns knappast något organisation som självmant intar ståndpunkten "vi är inkompententa" eller "vi är obehövliga"

Jag var tidigare medlem i Röda Korsets första hjälpen-grupp. Den gruppen hade faktiskt målsättningen att på sikt avskaffa sig själv: genom utbildning av medborgarna skulle medvetenhet och kunskap om grundläggande livräddning bli så spridd att vi inte behövdes. Ok, det är inte exakt vad Mekanurg efterlyser, men det ligger i närheten.

Foggmock

Myrmidon

Problemet är att min utbildning redan är lång som den är och att jag inte har lust att bli en såndär sexårsstudent som läser en treårsutbildning och sex terminer randomkurser. :gremgrin:

Mekanurg

En sådan student som jag, alltså. Jag hade en underbar tid vid Lunds universitet i början av 1980-talet. :gremcool: Spännande studier, en söt flickvän, kul fester, wow! :zeppelinare: :kaffe: :t6r-6: :t6b-6: :t6b-6:

Mekanurg

Hvad? :gremconfused: Jag har ett jättekul yrke: omvärldsanalytiker för krisberedskapsfrågor. :gremcool:

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag omformulerar: roligt för mig. jag är rätt inne på den här läkargrejen, och har inte tillräcklig flexibilitet för att läsa ytterligare kurser (det blir kärvt nog med studiemedlen ändå).

krank

Går ondskans ärenden
Re: Lärares löner (OT)

Presentera bevisen för att alla friskolor fuskar med betygssättningen för att deras skola ska framstå i bättre dager.
Bevis tack! Presentera bevisen för att jag uttalat mig en enda gång om vad "alla" friskolor gör.

Tibbelin

Warrior
Re: Lärares löner (OT)

Okej då, alla må vara en överdrift (även om du antytt något åt det hållet), men du har fortfarande gång på gång pratat om hur friskolor trissar upp betygen. Även om inte alla gör det så antar jag att du har bevis för att några gör det? Eller är det en "allmänt känd vetskap"?

Zire

Swashbuckler
Re: Varför jag förespråkar valmöjlighet! (OT)

Jag håller med. Här omkring så finns det t.ex. en friskola där eleverna och föräldrana skriver kontrakt om att eleven ska hålla ordningsreglerna. Missköter man sig för mycket (enligt reglerna) så åker man ut ganska omgående. Det är dock väldigt få som slängs ut (hotet räcker typ).

(Så att mina barn slipper utstå samma som jag, d.v.s. att ett det tar tre terminer innan skolan sparkar ut ett jäkla psykfall. Seriöst han var ett psykfall, han fick vård och hela skiten efteråt. Och att de inte gjorde nått tidigare liksom... han satt och skrek på lektionerna, och betedde sig allmänt som att han hade en grav typ av ADHD. Kastade bänkar, och som bäst skrattade åt lärarna när de sa åt honom att lämna klassrummet. Hela tiden snackade rektorn och lärarna med oss om att vi skulle ha tålamod och att det inte var hans fel. Yeah, right! Tre terminer.. det var ju halva högstadiet!)

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kompentens versus inkompetens

Är du det, Krank? ..om svar ja, då faller det argumentet. Om svar nej, ja det förklarar en hel del.
På många områden, nej. Jag rökte fram till ganska nyligen, jag äter kött och snabbmat, jag rör mig alldeles för lite, jag har en tendens att kasta polemiska inlägg omkring mig så snart jag vädrar liberaler, och jag har en inte alldeles lättförklarad eller särdeles vettig tro på magi. Jag har med andra ord säkert fel om en massa saker, och [ib]riktigt jävla många[/b] av de beslut jag tar i mitt liv är kassa beslut. Jag är med andra ord, precis som alla andra, en produkt av mitt sammanhang. Jag når inte själv upp till min idealmänniska, inte det minsta.

Jag vet vad som är bäst för mig, oftast. Men jag verkar också vara till stora delar inkapabel att göra något åt saken. Således - nej, jag är inte kompetent nog att ta beslut om mitt eget liv, rent generellt sett. Vaddå, påstår du att jag är det? Då har du inte sett min ekonomi, mitt privatliv, eller särdeles mycket annat om mitt liv öht... Jag är ett levande exempel på min egen tes...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"(Så att mina barn slipper utstå samma som jag, d.v.s. att ett det tar tre terminer innan skolan sparkar ut ett jäkla psykfall. Seriöst han var ett psykfall, han fick vård och hela skiten efteråt. Och att de inte gjorde nått tidigare liksom... han satt och skrek på lektionerna, och betedde sig allmänt som att han hade en grav typ av ADHD. Kastade bänkar, och som bäst skrattade åt lärarna när de sa åt honom att lämna klassrummet. Hela tiden snackade rektorn och lärarna med oss om att vi skulle ha tålamod och att det inte var hans fel. Yeah, right! Tre terminer.. det var ju halva högstadiet!)"

Fast en friskolereformen är inte en magisk kur som kompenserar för bristfälliga lagar, bristfälliga resurser, bristfällig kompetens och brist på personal. Eleverna har en hel del rättigheter oavsett om de är psykfall eller går i friskolor och det är inte särskilt lätt att kasta ut dem, dra in deras studiebidrag eller stänga av dem ifrån skolan. Jag är rätt osäker på om den skola som du tar upp i ditt exempel verkligen har rätt att stänga av elever som bryter mot deras ordningsregler.

Det finns mycket att kritisera när det gäller skolan, och många kritiker för den delen, men kritiken bör riktas mot de som faktiskt är ansvariga för att problemen åtgärdas. Ingen skola, fri eller kommunal, kan komma runt skollagare eller läroplaner eller ändra på dem.

Mekanurg

Jag är ett levande exempel på min egen tes...
Fascinerande. Uppfriskande rättframhet. (Obs: ingen ironi) Jag har inte mött den här typen av argument i det här slaget av debatt tidigare.

Zire

Swashbuckler

Hmm... skolan är Minervaskolan i Umeå (http://www.minervaskolan.se), jag kunde inte hitta nått om kontrakten på hemsidan. Infon har jag fått via att min frus två kusiner går där.

Att kommunala skolan inte får göra nått liknande förvånar mig inte. Enligt syrran (som jobbar som lärare i Gävle) så får de inte ens säga åt eleverna om de missköter sig, utan istället ska de ta det med föräldrarna (och just de föräldrna gör ju inte ett skit såklart, annars skulle det sällan ha varit något problem med eleven*). Och seriöst, om den nya generationen barn inte ens ska behöva ta emot åthutningar från en lärare hur ska de kunna fungera i ett samhälle då? (Och som det ser ut nu, verkar de inte göra det.)

Så klart kan man inte lämna de förlorade ungdomarna vind för våg, men det har ju åtminstone tidigare gått att slänga ihop dem i en OBS-klass...

(* Ok, generaliserande, men enligt henne så är det så i de flesta fallen.)

krank

Går ondskans ärenden

Hade jag hunnit med så hade jag gjort precis så. CSN-pengarna räcker tyvärr inte till mer än en gymnasielärarutbildning samt kanske ett par små strökurser.

//Krank, som om han fick läsa så mycket som han ville, aldrig skulle bli klar

krank

Går ondskans ärenden

Fascinerande. Uppfriskande rättframhet. (Obs: ingen ironi) Jag har inte mött den här typen av argument i det här slaget av debatt tidigare.
Trevligt att kunna stå till tjänst. Jag försöker generellt vara så konsekvent som möjligt, och jag är inte inbilsk nog att tro att jag skulle vara nåtslags lysande undantag från regeln, liksom.

Jag vill förrsten passa på att säga att jag absolut inte är någon misantrop: Jag älskar människor, allihop. Jag tror att vi har helt sinnessjukt stor potential. Jag tror också att alla människor, alltid, agerar i enlighet med vad de anser vara rätt, fint och gott. Det är inte människors vilja eller natur jag ifrågasätter, bara det sätt människor formas i dagens samhälle. Det är beklagligt att man varje dag blir tvungen att konstatera att människan fortfarande inte lever upp till ens en bråkdel av sin poitential, utan att folk jagar snabba stålar, snabba tillfredsställelser istället för att satsa på långsiktiga mål och sin egen hälsa. Jag mår lite dåligt varje gång jag tar en öl eller äter kött eller gör någon av alla de andra mindre genomtänkta sakerna. Det är beklagligt, alltihop. Och allt jag känner att jag kan göra är att läsa till lärare och hoppas att mina egna ynka insikter en dag kan leda till att någon i framtiden hittar lösningar på problemen...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Att kommunala skolan inte får göra nått liknande förvånar mig inte."

Nej, men poängen är att friskolorna antagligen inte heller får göra det eftersom det handlar mer om lagar och regler än en speciell kommunal skolkultur.