Nekromanti Lärares löner

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kompentens versus inkompetens

Om jag förstår Krank rätt vill han vara med om att skapa den slags individer som kan förverkliga det samhälle han vill ha. Frågan är dock huruvida särskilt många andra medborgare egentligen vill leva i Kranks idealsamhälle? Hur många vill egentligen leva under en statsmakt som betraktar dem som inkompetenta och oansvariga?
I mitt idealsamhälle finns det knappt någon stat, ska sägas.

Jag vill vara med och skapa individer som är kapabla att hitta bättre lösningar än vad någon hittills kommit på. Jag ser problemen, men mina lösningar erkänner jag villigt att de har stora luckor, hål och fel - det är därför jag vill skapa en generation som kan komma på bättre lösningar. Målet är inte skapandet av en stat som betraktar folk som inkompetenta, utan skapandet av folk som inte är inkompetenta.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kapacitet eller vilja?

Pratar du bara kapacitet här eller även vilja? För ärligt talat så känner jag flertalet personer som har förmågan att se bortom sig själva men oftast väljer de inte att göra det.
Då vilja i mina ögon helt enkelt är en del av den där kapaciteten, så går det lite på ett ut. Allt man vill men inte gör är saker man inte har kapaciteten till, saker man inte prioriterar tillräckligt högt pga sin grundprogrammering.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Identifikationskriterier

Rimigtvis de vuxna som faktiskt har kapaciteten att se bortom sig själva. De är ganska få, men de finns därute.
Hur identifierar jag en sådan individ? På vilket sätt skulle han skilja sig från dig och mig?

krank

Går ondskans ärenden
Re: Heja pragmatiken!

erfarenheter eller åtminstone ett par stadiga undersökningar!
Erfarenheter och undersökningar är helt värdelösa om man inte är överens om vad målen är. Och vad målen är, det är ideologi.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Identifikationskriterier

Hur identifierar jag en sådan individ? På vilket sätt skulle han skilja sig från dig och mig?
Nu vet jag inget alls om dina alkoholvanor, till exempel, men visst är du medveten om att det inte är särdeles bra, i längden, att dricka? På samma sätt antar jag att du vet att det inte är så bra att äta kött eller snabbmat eller orimliga mängder socker. Ändå antar jag att du gör minst en av de sakerna.

På samma sätt antar jag att du, liksom jag, tycker att det är något fint och bra att kunna motivera sina åsikter. Jag skiter ju egentligen i vilka åsikter folk har, så länge de kan motivera dem. Ändå gissar jag att du, liksom jag, ibland häver ur dig åsikter du egentligen inte kan motivera.

Överhuvudtaget finns det ganska många såna kriterier vi nog kan komma överrens om. jag önskar att jag åt bättre och att jag var bättre på att motivera mina åsikter. Kunde jag det skulle jag vara närmare det där idealet.

Det är med andra ord inte så svårt att känna igen dem. Det är bara att kolla hur de lever, agerar och hur de argumenterar...

Mekanurg

Re: Identifikationskriterier

Det är med andra ord inte så svårt att känna igen dem. Det är bara att kolla hur de lever, agerar och hur de argumenterar...
Skillnaden mellan dig och mig i detta avseende är att du tror att sådana här människor finns, medan jag inte tror det. Och även om det funnes personer med sådana här fantastiska kvaliteter skulle jag inte känna mig särskilt lockad av att låta dem styra och ställa över mitt liv. Storasystrar bör hålla sig borta.

:kaffe:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Heja flocken!

"Nä, det gör de så bra själva när de inte tar fram några praktiska erfarenheter."

Det jag framförallt pratar om är kaoset på skolmarknaden och det jag skriver här baseras på personliga erfarenheter ifrån mig, mina kollegor och min kära moder som är rektor på en gymnasieskola. Såhär ser det ut i Linköping: minskande elevkullar, fler skolplatser än vad det finns elever, friskolor som står på kö för att starta upp trots att det ser ut som det gör. Eleverna har valt färdigt till gymnasiet den 15:e februari, men sedan tillkommer omvalsperioder så egentligen vet ingen hur det kommer att se ut i höst. Eventuellt så kommer min skola att ha 200 färre elever vilket skulle betyda att runt 20-25 lärare kommer att få gå. Fast helt säkra kan vi inte vara ens under sommarlovet och det går inte att säga hur många elever som kommer att försvinna eller tillkomma efter att programmen börjat och de insett att de har valt fel. Totalt kaos som alltså i allra högsta grad drabbar mig som lärare. Att få en fast tjänst när antalet elever på en skola kan variera med flera klasser varje termin och år är inte särskilt lätt. Det mesta av det här har jag förstås redan konstaterat i andra inlägg även om du har valt att inte tro mig.

"Det krävs mod att gå emot en hel flock som hävdar att friskolor automagiskt är apkasst, så heja Tibben!"

Vad jag kan se så har två personer uttalat sig positivt om friskolor, en om valfrihet medan en person har uttalat sig negativt om friskolor och blivit påhejad av ytterligare en. Det låter inte som en flock som hävdar att friskolor automatiskt är apkass i mina öron. Att krank skriver mycket och argt betyder inte att han utgör en flock. Jag har framförallt framfört åsikten att en beklagligt och i längden ohållbart kaos råder.

Ge dig gärna in i diskussionen, men kliv av dina höga hästar först är du snäll.

Tibbelin

Warrior
Re: Lärares löner (OT)

All information jag har är hämtad från statistik som presenterats i olika medier (nej, då syftar jag inte till blaskor som Aftonbladet utan seriösare tidningar än så). Dock orkar jag inte leta fram var för jag lägger inte alla artiklar jag läser på minnet för att presentera utifall att det dyker upp en relevant diskussion längre fram.

Tibbelin

Warrior

Användbara i debatten - inte ett dugg. Samma lärare som uppmanas från rektorer att höja betygsmedlet för att det ska se bättre ut i pappren lär få motsvarande uppmaningar gällande det nationella provet.
De nationella proverna har fastställda gränser för betygen, i t ex matematik, ett visst resultat ger ett visst betyg. Det modifieras också menar du?

Bevis tack! Presentera bevisen för att alla friskolor fuskar med betygssättningen för att deras skola ska framstå i bättre dager.

Saxifrage

Hero
Platon [OT]

BTW, redan Platon drev din linje

Den finländske krigsveteranen Harry Järv har nämnt Platon som en av de fyra personer han tänker förfölja till sin död, "för att han var antidemokrat och i sin statslära en föregångare till Hitler". Jag önskar Järven god jakt.

Tibbelin

Warrior
Varför jag förespråkar valmöjlighet! (OT)

Den kommunala skolan har under väldigt lång tid haft problem att tillgodose de varierande behoven i klasserna. Medeleleven är den som trivs bäst. Både dem som behöver mer hjälp och dem som behöver utmanas hamnar i kläm. Det är ingen ny nyhet! Men ändå har få saker gjorts för att ändra det. Saker som fanns ett tag med t ex särskild och allmän matte på högstadiet har man ju tagit bort för att istället gå tillbaka till grundtanken att alla ska stöpas efter en och samma form.

Men för att den tanken ska fungera i skolan (eller i samhället överlag) så måste alla vara identiska. Så är inte fallet, jag förespråkar valmöjlighet! Jag tror inte att alla föräldrar är så inkompetenta att de inte kan fatta beslut för vad de tror är bäst för sina egna barn.

Jag motsätter mig att förskola är den enda barnomsorgen som ska subventioneras för jag tycker föräldrarna ska få bestämma om de tycker sitt barn ska gå på dagis eller ej utan att för den delen behöva betala allt själv. Då blir det ju en klassfråga vem som kan välja barnomsorg när det borde vara en lika rättighet.

Samma med skolan, barn är olika, de har olika förutsättningar för att lära sig saker. Den kommunala skolan följer överlag ett och samma studieupplägg, vilket inte passar alla. Friskolor har större frihet i hur de lägger upp inlärningsmetoden för att i slutändan nå samma resultat. Det ena sättet behöver inte vara bättre än det andra, det beror på barnet!

Sedan är det knappast fel att ett barn vill fördjupa sig i ett ämne tidigt och kunna läsa en sådan profil, varför skulle det vara det? Om man är bra på något och intresserad av något, varför skulle skolan inte hjälpa till så man kan bli ännu bättre?

Jag ser friskolor just som ett komplement till kommunala skolor, jag säger inte att det ena måste vara bättre än det andra, utan det beror ju på vad som passar barnet.

Däremot så behöver alla skolor granskas bättre, det måste finnas mer koll på vad som gäller för att man ska starta upp en ny skola. Bättre kvalitetskontroll, oavsett om det är en kommunal skola eller en friskola. Sedan kan man ju ifrågasätta om det ska finnas något minimum för hur liten en skola får vara och vad som då ska gälla för det.

Men att säga överlag att friskolor bara är dålig användning av resurser är att vara väldigt inskränkt. Det finns som sagt åtskilliga riktigt stora friskolor som i allra högsta grad kan erbjuda god kvalitet och ha rimliga kostnader när det gäller lokaler etc.

Samma sak att hävda att friskolor trissar upp betygen bara för att verka bättre. Som tidigare friskole-elev så tycker jag banne mig att jag fick jobba för de betyg jag fick och ska någon hävda något så allmänt som att friskolor fuskar upp betygen så vill jag se bevis för det.

Sedan är det i en del fall naturligt att friskolor, framför allt på gymnasiet har ett högre betygssnitt, det var hög poäng att söka in dit så givetvis är det studiemotiverade elever som går där och som sedan fortsätter producera höga betyg.

Min stora fråga är snarare, när inkompetensförklarades alla föräldrar? Varför skulle föräldrarna inte kunna klara av att fatta beslut angående sina barns utbildning? Det är upp till skolverket att kontrollera att alla skolor håller god standard, men om föräldrarna sedan vill att sina barn ska ha något utöver det vanliga under sin skoltid, varför inte?

Någon sa det, kommunala skolor har också börjat profilera sig, och varför har de gjort det? För att friskolorna gjorde det. Är det rätt att en kommunal skola profilerar sig inom språk, idrott eller musik men fel om en friskola gör det?

Svarte Faraonen

ром и смерть

Platon, är inte det närapå en Godwin?

Det krävs inte någon övermänniska för att fatta beslut kring utbildning. Däremot tror jag att ganska få föräldrar uttryckligen skulle förbjuda sina barn att välja en viss skola -- särskilt inte om den erbjuder datorer, om alla kompisar tänker välja den, och så vidare. En friskola kan, genom att spela på andra begär än de rent utbildningsmässiga, framstå som mer lockande än övriga skolor, och de flesta föräldrar är inte insatta nog i skolsystemet för att ha koll på vad man bör se upp med. Att då ha en form av reglering uppsatt för att undvika oseriösa aktörer är knappast något som förtjänar jämförelser med platonsk fascism.

Bunny

Crazy like a fool
Public Choice

"Nej, så enkelt är det inte när det gäller offentlig förvaltning. Public-choice-teori har analyserat det där problemet och kommit fram till att offentliga organ många gånger drivs av egenintresse i sitt arbete."

Jag är varken förvånad eller imponerad. Använder man sig av Public Choice i dessa sammanhang förutsätter man att just "egenintresse" blir svaret. Teorin har en så smal syn på aktörskap att svaret inte kan bli så mycket annat. Det är en av anledningarna till att Public Choice (och storebrorsan Rational Choice) inte står vidare högt i kurs på någon av de två institutioner jag studerat statsvetenskap vid (Malmö Högskola och Lunds Universitet).

Eftersom jag själv omsider fått erfarenhet av arbete på statliga myndigheter, tänkte jag även försöka matcha dig på det praktiska planet (om dina 25 år gamla statskunskapsstudier räknas så... :gremwink:). Jag kommer använda mina erfarenheter för att kommentera och kritisera den teori du väljer att sätta din tillit till.

Ett visst mått av egenintresse är inblandad i all form av lönearbete - och även myndigheten som aktör agerar varken omedveten om revir eller status - men mest drivande är i sammanhanget ett fokus på en gemensam målram, och ett ansvarstagande för ansvarets egna skull. Ett tecken på detta är att de mest framgångsrika av mina arbetskamrater även är de som brinner mest för sina arbetsuppgifter. Identiteten som karriärsmänniska står tvetydig och begränsad jämte identiteten som ansvarstagande och målmedveten teamworker. Den sistnämnda av identiteterna uppmuntras ständigt - i GD-brev, på APT-mötena och i konversationerna på kafferasterna - men likväl osynliggörs den i en teori likt Public Choice, där individen reduceras till en rationell vinstmaximerare.

Vidare till myndigheten som aktör, nu när jag kommenterat dess beståndsdelar. Jag skrev tidigare att den givetvis är medveten om både revir och status. Enligt Public Choice bör den således agera utifrån att maximera dessa, utifrån sina satta ramar och begränsningar. Ibland sker det att arbetsområden överlappar och intressen kolliderar. Public Choice ser dessa tillfällen som bevis på att, som du uttrycker det, "offentliga organ många gånger drivs av egenintresse i sitt arbete". De offentliga organen förväntas spänna sina muskler när dessa kollisioner sker, ta till sina resurser för att hävda sig. Tyvärr stämmer detta illa in på verkligheten. Myndigheten ställer sig istället inte främmande till att sammarbeta över gemensamma intressen, där reviren överlappar, och har networking högt upp på agendan. I rena intressekrockar är alltid dialog att föredra. Juridisk kompetens finns, och har därmed kapacitet att användas som offensivt vapen, men brukas likväl främst konsultativt.

Public Choice koncentrerar sig på en väldigt begränsad del av "verkligheten". När denna abstraheras - likt fallet med offentliga organ, summan av de individer som utgör dess beståndsdelar - drivs slutsatserna till sin spets. Själv ifrågasätter jag att teorin har mycket att säga om "verkligheten" över huvud taget, och konstaterar att jag själv sätter min tillit till teorier med en mer nyanserad och komplex individsyn, ett bättre operationaliserande av institutioner och en mer rimlig syn på aktörskap i dessa fall.

Mekanurg

Givetvis ska det finnas ett regelverk som styr alla skolor. Unum regnum, unus lex (dvs ett rike, en lag).

Men jag argumenterar här huvudsakligen för en viss människosyn, nämligen den att människor generellt sett är dugliga och ansvarskännande individer. Och jag argumenterar mot det storasyster-tänk som spelar så stor roll i Sverige.

Saxifrage

Hero
Synar...

Fast nu slarvar du med argumenten. Eller så är du närsynt:

minskande elevkullar, fler skolplatser än vad det finns elever, friskolor som står på kö för att starta upp trots att det ser ut som det gör

Fast ärligt talat, det där låter som en jättebra "buyers market" för eleverna (och deras föräldrar). Mindre klasser, gott urval, stor vilja till nyetablering... var exakt är problemet?

Totalt kaos som alltså i allra högsta grad drabbar mig som lärare

Fast nu är faktiskt skolan till för eleverna...

Jag har framförallt framfört åsikten att en beklagligt och i längden ohållbart kaos råder.

Och jag hör dig, men jag har fortfarande inte lyckats utläsa exakt var det drabbar eleverna. Jag tycker faktiskt mest att det låter som om du ogillar att läraryrket är i omdaning.

Liksom, när man börjar röra om i något som tidigare varit mer enkelspårigt så blir det alltid jobbigt: friskolor, taximarknaden, eller varför inte alla jävla varianter på dumlekolor som kommer ut. Men min grundinställning är att variation och valfrihet faktiskt är bra. Och att det där kaoset i slutändan är ganska nyttigt för oss alla, för det är så världen ser ut. Det är bättre att lära sig utnyttja naturtillståndet - kaoset - än att försöka skapa en onaturlig ordning som ändå inte håller.

Hur som helst, jag vet att du brukar klappa till med smarta argument. Tyvärr har jag mest uppfattat dina inlägg här som klagan på att "den där jävla valfriheten" ställer till din inrutade lärartillvaro. Så jag skulle gärna se ett Walium-skarpt argument för hur det faktiskt drabbar elevernas utbildningskvalitet. För det är väl det vi egentligen diskuterar?

/Sax, som medvetet varit provokativ, i hopp om att Walle ska övergå i tapirfasen och ge lite verklig moteld :gremcool:

Foggmock

Myrmidon

bevisen för att alla friskolor fuskar med betygssättningen

Låt oss nu inte rusa ut i excesser. Det där har krank aldrig påstått.

Foggmock

Myrmidon

Det var synd. Dels för att jag hade velat se dem, dels för att dina argument då helt plötsligt saknar värde.

Det verkar dock ha lugnat sig på jobbet, jag ska se om jag kan googla själv mellan samtalen. :gremsmile:

Mekanurg

Re: Public Choice

Själv ifrågasätter jag att teorin har mycket att säga om "verkligheten" över huvud taget, och konstaterar att jag själv sätter min tillit till teorier med en mer nyanserad och komplex individsyn, ett bättre operationaliserande av institutioner och en mer rimlig syn på aktörskap i dessa fall.
Även jag har en komplex individsyn. Jag är inte public choice-fundamentalist. Snarare är jag cynisk pragmatiker. (Det sägs att när män blir medelålders så blir de bittra. :gremwink: ) Jag har sedan ca 1970 sett med vilken begränsad visdom världens styres.

Det som fick mig att reagera med public-choice-argumentet var ett tidigare inlägg som sade något i stil med att myndigheter vill medborgarnas bästa, till skillnad från företag som vill ha vinst. Så enkelt är det inte. Myndigheter och politiker går många gånger emot medborgarnas bästa, därför att de har andra prioriteter, medan företag många gånger satsar på sina kunders bästa för att det ger bäst resultat på sikt.

Jag avstår från att kasta in anekdoter, eftersom de inte är data.

Tibbelin

Warrior

Skolverkets hemsida verkar ha en hel del statistik, dock svår att tolka och få ut något vettigt av.

Själv väntar jag ju på "bevisen" på att friskolor sätter högre betyg än eleverna förtjänar. De argumenten saknar ju helt värde fram tills de källorna presenterats.