Meneh...
...jag vill inte sitta här hela dagen och diskutera skolpolitik. Snacka om bortkastat sportlov.
"Fast ärligt talat, det där låter som en jättebra "buyers market" för eleverna (och deras föräldrar). Mindre klasser, gott urval, stor vilja till nyetablering... var exakt är problemet?"
Skolmarknaden är, som vi redan tidigare konstaterat, långt ifrån fri. Det finns mängder av lagar som reglerar ansvar och skyldigheter för skolorna. Eller snarare för kommunerna som fortfarande har ett stort ansvar för elevernas utbildning, oavsett vem som driver skolorna.
En skola dras med massor av fasta utgifter i form av hyra, uppvärmning, administration och även i viss mån löner. Jag ser också mindre klasser som någonting positivt för mig som lärare, men de är inte lika hållbara rent ekonomiskt. Blir klasserna för små så kommer de att slåss ihop om det är möjligt eller så kommer programmet aldrig att komma igång eftersom det inte är ekonomiskt möjligt att driva det.
Så 15 elever kanske söker sig till ett program men skolan vill ha 20 elever för att starta upp det. Vilket eleverna knappast kan veta på förhand. Alltså får de kanske veta så sent som under sommarlovet att deras coola drömprogram inte kommer att köra igång och att de i bästa fall får ta sitt andrahandsval om ens det.
Som elev så kan du alltså välja nästan vad som helst men det finns inga garantier för att du får det. En del friskolor ägnar sig också åt rena "fisketurer" det vill säga att de säger sig vilja starta ett program för att pejla intresset men om de inte får tillräckligt många sökande så startas de aldrig upp.
Sedan råder det också en viss obalans när det gäller alternativen. Rent krasst ekonomiskt så är det nämligen billigare att ha egna Samhällsvetenskapliga och Naturvetenskapliga program eftersom dessa lockar till sig duktiga elever, klasserna av tradition är riktigt stora (25-30 elever) och det inte krävs särskilt mycket kringutrustning eller svårrekryterade lärarkompetenser. Så i alla fall lokalt så är det inte säkert att det finns särskilt många alternativ för mer praktiskt lagda elever.
"Fast nu är faktiskt skolan till för eleverna..."
Men kaos på skolan och kaos ibland lärarkåren drabbar ju i allra högsta grad eleverna också. Till att börja med så blir läraryrket mindre attraktivt och sedan blir det svårare att rekrytera bra och kompetent folk. Om skolmarknaden är så kaotisk och oförutsägbar att du ifrån ett år till ett annat kan tappa flera klasser och en stor andel av dina elever så vill du som rektor inte sitta med en massa fast anställda lärare med höga löner. Snarare vill du anställa folk termin för termin (det finns exempel på lärare på min (kommunala) skola som är anställda på månadsbasis) för att lätt kunna öka och minska personalstyrkan efter behov. Gissa hur många lärare som vill ut på en så osäker arbetsmarknad efter att ha dragit på sig dryga studielån efter flera års studier. Följden blir många vikarier och obehöriga lärare. Och det gynnar inte eleverna.
I mångt och mycket så handlar det om att skolorna måste uppnå en viss storlek och behålla den långsiktigt för att de ska kunna drivas optimalt. För det krävs ett visst antal undervisningstimmar och elever för att få ihop till fasta heltidstjänster som man kan erbjuda behöriga lärare. En liten skola får en massa strökurser och snuttar som är svåra att bygga ihop till ordentliga heltidstjänster. Lite språk, lite karaktärsämnen, lite samhällskunskap och så vidare. Dessa strökurser kommer att hamna i händerna på vikarier och obehöriga lärare (vare sig det handlar om andra lärare som tar på sig uppgifter som de inte är utbildade för eller personer helt utan lärarutbildning). De små skolorna är också mer känsliga för plötsliga elevtapp och har svårare att bygga upp mer långsiktig stabilitet. Tappar de tillräckligt många elever så måste de kanske lägga ner hela skolan vilket även drabbar de som går kvar.
En skola som går en osäker framtid till mötes är också mindre benägen att anställa stödlärare och extrapersonal eller göra några mer storskaliga investeringar som man kanske aldrig kommer att få någon utdelning för.
När jag står i klassrummet och undervisar eller har kontakt med mina elever så påverkas jag inte särskilt mycket av deras valfrihet inom skolan. Men när det handlar om mina chanser att få fast tjänst eller stanna kvar på en skola och undervisa i mina ämnen så ser det idag sämre ut. Och då är jag ändå ung, nyutexaminerad och beredd att ta en del skit så det är värre för de äldre lärare som riskerar att bli övertaliga.