Nekromanti Lärares löner

Tibbelin

Warrior
Re: Lärares löner (OT)

För att det i allmänhet rör sig om grejer ungdomarna gott kunde få pyssla med på fritiden? För att ungdomar i allmänhet inte betraktas som kapabla att styra över sina egna liv (med god grund) i och med att de ju faktiskt inte är myndiga, och således inte bör bli inblandade mer än nödvändigt i beslutsprocessen?
En hel del gymnasier som är friskolor har någon form av språkprofil/internationell profil. Ärligt talat har jag väldigt svårt att se hur det skulle utforma sig bra att ägna sig åt enbart på fritiden.

Och varför skulle ungdomar inte anses vuxna nog att fatta egna beslut? Ungdomar får själva välja vad de ska läsa för något på gymnasiet, de anses kapabla nog att välja program, varför ska de således inte samtidigt kunna få välja vilken skola de ska gå på och om de vill något extra med sin gymnasieutbildning förutom att just bara gå ett traditionellt program?

krank

Går ondskans ärenden

Jag syfter ju nu inte på högre betyg i de olika ämnena, jag syftar på att det faktiskt är så pass många (framför allt i kommunala skolor) som inte ens uppnår minimigränsen godkänt i kärnämnen såsom t ex svenska.
Friskolor har ett ganska direkt ekonomiskt incitament till att inte ge elever IG även om de förtjänar det, eftersom de använder betygsnivåerna som lockbete för nya studenter, vilket håller hela verksamheten igång.

Så vad är det med den kommunala skolan som gör den så hopplös att det uppstått massflykt på en del orter?
Att det finns liberaljävlar som försöker trissa lön även inom skolvärlden?

//Krank, som enbart skulle söka sig till en friskola om alternativet vore svält

Tibbelin

Warrior

Mnjäe, de har gått ner sig rejält, framförallt sedan de tvingades börja dela på pengarna i och med vad för något, tror du?
Måhända har nedgången gått snabbare efteråt, men den fanns redan innan det började poppa upp friskolor överallt. Som sagt, skolan har gått stadigt utför i många år. Nu kan man tacksamt skylla på friskolor, men problemen fanns långt tidigare.

Problemet med friskolor är som sagt främst att de innebär en väldigt inneffektiv resursspridning.
Exakt samma sak kan sägas om att ha skolor på mindre orter, har skolan mindre än ett visst elevundertal så är skolan både ekonomiskt och kvalitativt i underläge. Lika väl som att kritisera mindre friskolor (det finns som sagt vad också en hel del större friskolor som inte alls kan anklagas för att sluka pengar då de förvaltar sina slantar väl) så kan man kritisera alla mindre skolor. Men vill du av den anledningen stänga alla skolor som har mindre än ett visst elevantal?'

Det finns en hel del grejer det finns en efterfrågan på som inte borde tillverkas...
Att erbjuda kvalitativ utbildning för barn och ungdomar är ett måste, om den kommunala skolan inte lyckas så borde föräldrar och elever ha rätt att söka sig till andra alternativ.

Foggmock

Myrmidon

Eftersom det finns risken att man gör ett dåligt val. Då handlar det inte om att bli bilmekaniker eller hårfrisör (vilket gymnasievalet går ut på i princip) längre, utan om man överhuvudtaget blir en fungerande samhällsmedborgare.

Många ungar väljer ju att supa och knarka också, så att tro att de gör välinformerade val är bra naivt bara för att några få av oss lyckats se det rationellt.

Tibbelin

Warrior

Du inser naturligtvis att t.ex uppsatsdelarna av nationella prov fortfarande bedöms av ungefär samma lärare som gör de vanliga bedömningarna?
Naturligtvis är inte nationella prov huggna i sten, men de ger en fingervisning om hur eleverna faktiskt ligger till och använder man sedan det som grund till betygen så kan man se skillnader från skola till skola.

Foggmock

Myrmidon

Som sagt, skolan har gått stadigt utför i många år.

...var inte du nöjd med din grundskola som var kommunal? Vad baserar du då, om ej anekdotiska bevis, det här uttalandet på?

Tibbelin

Warrior

Friskolor har ett ganska direkt ekonomiskt incitament till att inte ge elever IG även om de förtjänar det, eftersom de använder betygsnivåerna som lockbete för nya studenter, vilket håller hela verksamheten igång.
Det där är ju till stor del bara fördommar! Såvida du inte faktiskt tänker backa upp det med konkreta bevis.

I min gymnasieklass skrev vi följande resultat på nationella provet i matematik A:

MVG: 20 st
VG: 11 st
G: 1 st

Vilka betyg är rimliga att dela ut i en sådan klass? Är det orimligt att alla faktiskt skriver godkänt när vi sökte in på skolan med våra goda förkunskaper och höga betyg från grundskolan?

Bara för att man går på en friskola så får man inte betyg man inte förtjänar! Det går att bli underkänd på friskolor med.

Jag säger inte att det inte finns skolor där man myglar med betygen, men jag är övertygad om att alla inte gör det. Detta grundar jag just på att jag vet att jag fick de betyg jag förtjänade på gymnasiet och jag gick på friskola.

Tibbelin

Warrior

...var inte du nöjd med din grundskola som var kommunal?
Mer eller mindre nöjd. Vilket var vad jag skrev, men jag upplevde många stora skillnader när jag började på friskola. Som sagt, om man inte har upplevt något bättre så vet man inte vad man saknar.. Jag visste inte att det kunde vara bättre än det var när jag gick i grundskolan.

Och jag sökte till friskola för att jag inte ville gå i den kommunala skolan som de hade gjort om den.

Vad jag baserar på att det går utför? Just att det blir fler och fler som inte blir godkända i grundskolan! Det tar ju många ungar flera år efter grundskolan innan de ens är behöriga att läsa på gymnasiet!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Problemet med helt fritt val av skola ...

Tibbelin said:
En hel del gymnasier som är friskolor har någon form av språkprofil/internationell profil.
Även de flesta kommunala gymnasier (åtminstone i Stockholm med omnejd) har någon form av profil eller speciell inriktning. Det gäller för övrigt en hel del kommunala grundskolor.

Tibbelin said:
Ungdomar får själva välja vad de ska läsa för något på gymnasiet, de anses kapabla nog att välja program, varför ska de således inte samtidigt kunna få välja vilken skola de ska gå på och om de vill något extra med sin gymnasieutbildning förutom att just bara gå ett traditionellt program?
Problemet som uppstått i och med att ungdomarna fritt kan välja skola är att alla vill söka sig till skolor där eleverna får goda betyg. Det leder till att många skolor inte har kapacitet att ta emot alla som söker sig dit, vilket i sin tur pressar upp intagningspoängen så att bara de som redan är högpresterande kommer in.

Skolor som uppvisat sämre resultat tappar elever, vilket leder till att de får mindre pengar att röra sig med. Något som förstås inverkar menligt på undervisningens kvalitet. Färre lärare, gammalt undervisningsmaterial, eftersatt underhåll av lokalerna, etc. Detta leder förstås lätt till en nedåtgående spiral. Sämre resultat = färre elever = mindre pengar = sämre resultat, osv.

Och som systemet ser ut i dag existerar knappt de »traditionella programmen«. Du har drösvis med egna val och olika inriktningar att välja, så även om du väljer Naturvetenskapliga programmet kan du få en helt annan ämnessammansättning än den som läser samma program på en annan skola (eller för den delen i en annan klass på samma skola) – kommunal eller fri.

Skillnaden mellan kommunala skolor och vanliga friskolor (som alla har att rätta sig efter den fastställda läroplanen) är försvinnande liten jämfört med privata skolor, som ju har större frihet att strunta i läroplanen för att i stället vilseleda sina elever med rappakalja.

krank

Går ondskans ärenden

Men vill du av den anledningen stänga alla skolor som har mindre än ett visst elevantal?'
Nejdå. Men att ha flera mindre skolor på samma ort är mindre effektivt än att ha en stor på samma ort.

Däremot får man väl påpeka att om man sköter skolverksamheten gemensamt istället för privat så finns det större incitament och möjligheter att ha mindre skolor i mindre orter. Såna tenderar ju att gå mer back, just pga lägre elevantal - och sånt kan inte en friskola överleva på samma sätt, eftersom det - som sagt - rör sig om privata intressen.

Att erbjuda kvalitativ utbildning för barn och ungdomar är ett måste, om den kommunala skolan inte lyckas så borde föräldrar och elever ha rätt att söka sig till andra alternativ.
Problemet är att vare sig lärare eller elever är kompetenta att avgöra huruvida den kommunala skolans lyckats eller ej, eller huruvida de andra alternativen är bättre.

Krille

Super Moderator
Anekdoter

I vanlig ordning så muterade tråden från att handla om kränkningar till att handla om friskolebashande.

Låt mig säga så här: en person i tråden har erfarenhet av friskolor, och säger att den var bra för henne som elev och bättre än den kommunala gymnasieskolan. Resten bashar friskolor av ideologiska skäl. Svårt att gissa vems sida jag ställer mig på.

Plural av "anekdot" är som bekant inte "data", men "ideologi" är ännu mindre besläktat med "data" än vad "anekdot" är.

krank

Går ondskans ärenden

Naturligtvis är inte nationella prov huggna i sten, men de ger en fingervisning om hur eleverna faktiskt ligger till och använder man sedan det som grund till betygen så kan man se skillnader från skola till skola.
Fingervisning - kanske.

Användbara i debatten - inte ett dugg. Samma lärare som uppmanas från rektorer att höja betygsmedlet för att det ska se bättre ut i pappren lär få motsvarande uppmaningar gällande det nationella provet.

Foggmock

Myrmidon

Just att det blir fler och fler som inte blir godkända i grundskolan!

Var har du hittat de här siffrorna?

Det tar ju många ungar flera år efter grundskolan innan de ens är behöriga att läsa på gymnasiet!

Definiera "många ungar", och styrk gärna att de skulle ha blviit fler. Att det finns människor som inte direkt är lämpade för studier och behöver ett år på individuella programmet är väl inte så konstigt. Behövs mer så ska man antagligen gå i någon form av specialpedagogik eller i värsta fall särskola.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Anekdoter

Plural av "anekdot" är som bekant inte "data", men "ideologi" är ännu mindre besläktat med "data" än vad "anekdot" är.
Jag kan ställa upp med en motanekdot från en annan friskola, eftersom en av mina nära vänner och tillika rollspelare arbetar på just en sådan. Och han säger att deras friskola har lägre krav på sina elever och behandlar sina lärare som skit.

Så, nu är vi anekdotiskt likvärdiga.

//Krank, som grundar sitt ideologiska ställningstagande på statistik och undersökningar han läst om tidigare i sin utbildning

Bjorn

Hero
Hey?

[ QUOTE ]
Låt mig säga så här: en person i tråden har erfarenhet av friskolor, och säger att den var bra för henne som elev och bättre än den kommunala gymnasieskolan. Resten bashar friskolor av ideologiska skäl.

[/ QUOTE ]

Jag har inte gått på friskola men är ändå ingen "ideologisk friskolebashare".

Ser du mig inte då? Va? Kränker du mig? KRÄNKER du mig?!?
:gremlaugh: :gremsmile: :gremgrin:

/Bjorn

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Eftersom det finns risken att man gör ett dåligt val.
Ett märkligt argument, särskild som ungdomarna måste fatta beslutet tillsammans med sina vuxna föräldrar. Det gäller att lita på att medborgarna är dugliga människor.

Om vi saknar valfrihet kan våra barn istället bli tvingade att gå i usel skola bara för att det passar de beslutande politikerna.

Så avsaknad av valfrihet blir inte en förbättring jämfört med valfrihet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kompentens versus inkompetens

Att överhuvudtaget applicera konkurrensmetoder som om föräldrar och elever vore kapabla att fatta beslut om ungarnas skolgång är något som, är jag övertygad om, kommer att slå tillbaks rejält om några år. Då kommer vi att ha ett par generationer av elever som är helt okunniga vad gäller sådant som är besvärligt att lära ut eller svårt att betygsätta. VI får kort sagt samma problem som resten av marknaden lider av: För mycket godis, för lite grönsaker. Om alla får äta vad de vill hela tiden blir det nämligen bara godis, ty folk är som småbarn. På viss områden är det nyttigt att man tvingas äta grönsaker. Framförallt när det gäller omogna tonåringar och deras oinsatta och inkompetenta föräldrar.
"Som om föräldrar [...] vore kapabla..." "ty folk är som småbarn"

Argument som detta fungerar inte. För det första är de empiriskt falsierbara utan större ansträngning, och för det andra stöter de bara bort läsaren som istället undrar var någonstans i kosmos skribenten befinner sig.

Givetvis kan jag dessutom kasta fram en bunt anekdoter, men eftersom dessa inte skulle betraktas som data avstår jag.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Nejdå. Men att ha flera mindre skolor på samma ort är mindre effektivt än att ha en stor på samma ort.

Däremot får man väl påpeka att om man sköter skolverksamheten gemensamt istället för privat så finns det större incitament och möjligheter att ha mindre skolor i mindre orter. Såna tenderar ju att gå mer back, just pga lägre elevantal - och sånt kan inte en friskola överleva på samma sätt, eftersom det - som sagt - rör sig om privata intressen.
I glesbyggden där jag växt upp ses friskola mer som ett sätt att kunna ha kvar en skola på orten öht. Då talar vi inte gymnasium utan främst låg-mellan. Det här med "effektivitet" är ju för övrigt ett vanskeligt begrepp i sammanhanget tycker jag. Ur vems synpunkt räknar vi effektivitet? Ekonomens? Ska han/hon diktera barns möjligheter till skolning?

Gränsen till när något blir ett privat intresse tycker jag också kan vara intressant att titta på. Den enda friskola jag har någon ens indirekt erfarenhet av drivs av en förening bestående av elevernas föräldrar främst. Det är klart att de aldrig kommer uppnå en sån skara att det blir ett publikt intresse men med ett stort stöd i byggden så känns det lite underligt att kalla det privat.

Rising

Vila i frid
Re: Kompentens versus inkompetens

Argument som detta fungerar inte. För det första är de empiriskt falsierbara utan större ansträngning, och för det andra stöter de bara bort läsaren som istället undrar var någonstans i kosmos skribenten befinner sig.
Nja. Argumentet i sig finns det många belägg bakom, och det finns heller inga entydiga empiriska undersökningar som talar emot vad han påstått. Däremot kan kranks retorik förstås vara enormt avtändande för en liberal (vilket säkert var en del av hans poäng).

/Rising
förtydligar