Nekromanti Långsamt spelande...

G

Guest

Guest
RP:na befinner sig i byn Gangmoor i norra Consaber. De ska möta en kontakt om två dagar. Spelarna har en del tid så en sätter sig och spelar tärning i värdshuset, en ska ragga kjoltyg och en ger sig ut för att shoppa medan den siste pimplar öl.
Sådana här pauser i äventyr kan bli förbannat långtråkiga och klichén med att en elak bonde börjar mucka med nån RP är lite uttjatad.

Någon som har ett bra tips för lyfta upp sådana här tillfällen utan att "snabbspola".

Mäster Azazel

Vindhand

Myrmidon
Ffwd

Är det något fel på att snabbspola? I denna situation skulle jag tänka mig 10% chans att något kul händer slå en tärning och sedan snabbspola eller spela det roliga som händer. Det finns inget tråkigare än att rollspela att man pimplar öl på en krog.

Jonas...

Warrior
Re: Ffwd

Håller med...

Om alla bara berättar vad de tänker göra så kan man snabbt bestämma om nåt händer... och ta upp det i så fall...

Det är nog roligast för alla inblandade att bara säg att "det hände blablabla (tråkiga saker) och nu är det dagen D..."

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Johan K

Gammal & dryg
Jag ser det som en fördel med sådana pauser. Då kan de ju b.la reparera sin utrustning, läka skador, ta igen sig m.m.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Jonas...

Warrior
Det trista är om du är övertygad om att du måste ROLLSPELA de där dagarna...

Jonas...

darkmoor

Veteran
Re: Långsamt spelande

Tja, allting behöver ju inte vara spännande och livligt hela tiden, pröva att spela ut dessa enkla saker som ölhävning, raggning och shoppning.

//Henrik, känd som Darkmoor

darkmoor

Veteran

Det är ju under dessa "pauser" som rollpersonerna kan få spela ut sina karaktärer utan att "äventyret", vilkert är en ganska onaturlig situation för de flesta, hänger över dem och påverkar deras beteende. Vad jag menar är att det 'rollspelas' mest när karaktärerna är i en någorlunda naturlig miljö. Ifall någon tycker att det är långtråkigt så måste det bero på att de inte rollspelar under denna tid. Sen kan jag ju i förneka att det finns vissa tillfällen då det bör snabbspolas.

//Henrik, känd som Darkmoor

Jonas...

Warrior

Hmm... Jag vet inte om jag gillar att rollspela typ barra för Rollspelandets skull... Det känns inte särskilt skoj att springa omkring och prata med massa folk BARA för att leva ut RPns karaktär... Om det inte är något som för handlingen framåt tycker jag att det är lika bra att skippa det... men som alltid.... smaken och baken... /images/icons/smile.gif

Jonas...

humongos

Veteran
jämförelse med litteraturen

Tänk dig att du sitter och läser... sagan om ringen.

<I>De ledde sina små djur genom valvet, band dem ute på gårdsplanen och klev uppför trappan. Frodo gick först och höll i dörröppningen på att kollidera med en tjock och satt liten man med kal hjässa och rödblommigt ansikte. Han var iförd vitt förkläde och befann sig på väg ut ur en dörr och in genom en annan, bärande på en bricka med skummande ölkrus.

..Okej, sen åt och drack dom ett tag och plötsligt ser Frodo att någon sitter och iakttar honom från ett mörkt hörn.</I>

För alla som inte kan sin sagan om ringen, kan jag berätta att jag just snabbspolade avsnittet där hoberna bekantar sig med Bri-borna och gör bort sig ganska dråpligt.
Hade varit väldigt kul att rollspela det. =)

Ursäkta det långa inlägget, men kom inte på något annat sätt att "visa min poäng".

Jonas...

Warrior
Re: jämförelse med litteraturen

hade jag sett mig som en berättare av Tolkiens klass kanske jag hade delat din etusiasm... /images/icons/wink.gif

visst har du poänger men... de passar säkert inte alla spelgrupper... tex min...

Jonas...

G

Guest

Guest
RP:na befinner sig i byn Gangmoor i norra Consaber.

De är välkomna in till mig på en fika /images/icons/smile.gif. Jag är baron i Silersham en bit utanför Salston Tor. Hjärtligt välkomna....

Någon som har ett bra tips för lyfta upp sådana här tillfällen utan att "snabbspola".

Kort och gott, nej. Man behöver inte snabbspola sådana här speltillfällen. Naturligtvis så gillar inte alla spela sin karaktär i andra situationer än i "äventyrs-situationer" vilket jag tycker är lite synd, men men alla har olika smak. I vår grupp så tog en tämligen händelselös resa från Camard till Uriens ett normlat spelmöte på 5 timmar. Men det kändes aldrig långtråkigt...

/Tiamel

Dart

Warrior
Tycker att såna tillfällen kan vara ganska roliga som RP. Man kan passa på att intrigera mer med dom andra rp´na eller bara ge sig ut på stan. Som SL däremot kan dom bli lite dryga det värsta är förmodligen när RP ska handla ett ex: En RP går in i en livsmedelsutik och frågar "Vad finns det då?" Då vill man bara skjuta sig själv och rp´n:)

Walk softly and carry a big stick.

Johan K

Gammal & dryg
Hmm, faktiskt så tycker jag det. Det kan ju hända små dråpliga historier under dessa dagar som kan utveckla sig till de värsta intriger som du kan tänka dig. Det är mycket farisnerande....../images/icons/wink.gif

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Vindhand

Myrmidon
mystisk motsättning

Det är ju under dessa "pauser" som rollpersonerna kan få spela ut sina karaktärer utan att "äventyret", vilkert är en ganska onaturlig situation för de flesta, hänger över dem och påverkar deras beteende.

Hmm... mysko. Jag brukar försöka göra äventyr som känns naturiga för spelarna och jag förväntar mig att de låter sin karaktär påverka även när de har en uppgift att lösa. Jag ser inte alls varför karaktärer skulle vara lättare att spela ut under ölpimplande än i mer aktiva situationer.

Vindhand

Myrmidon
hu!

I vår grupp så tog en tämligen händelselös resa från Camard till Uriens ett normlat spelmöte på 5 timmar. Men det kändes aldrig långtråkigt...

Olika smak i sanning. Jag skulle se detta som ett bortslösat speltillfälle.

"ni rider litet till... linus ser en blå blomma"
"coolt, hur många blomblad?"
"fem, ett är litet större än de andra"

Oh, well... each to his own /images/icons/crazy.gif

Virocon

Swordsman
Re: mystisk motsättning

Så låt RP:erna råka ut för någonting värre än en simpel bonde! Låt dem tjafsa med en normalklädd, normalbyggd man som råkar spilla ut lite öl på dem. De nitar mannen och han återkommer i sina arbetskläder som typ borgmästare med några vakter i släptåg. Han kräver naturligtvis att RP:erna sitter i fängelse i sisådär 2-3 dar beroende på deras motstånd. Om de gör som mina RP:er, hoppar de ut genom fönstret och gömmer sig de nästa dagarna. Sen kan du ha lite kul därefter/images/icons/laugh.gif

Lord of Empire

Warrior
IMHO är det bästa sättet att helt enkelt "ta över" rollpersonernas RP för någon stund. Man kan fråga dem vad de vill göra, gör några övergripande tärningsslag och beskrivningar om vad som händer. Grisodling är inget bra sätt att göra uppehåll med.
Du börjar med att säga att rollpersonen som piplar öl börjar känna sig lite yr och bestämmer sig för att gå upp på sitt rum. Vägrar han göra detta och fortsätter att dricka så säger du bara att han däckar. Spelaren får gå ut ur rummet till han vaknar, och när han vaknar så befinner sig rollpersonen på sitt rum åtskilliga timmar senare.
Och på det viset kan man lösa de flesta situationer på ett ganska smidigt sätt. Lite övergripande så att det inte blir grisodling.

Lycka till!

/Erik, drack en cola idag.

Lord of Empire

Warrior

Enligt min mening så är det faktiskt så att spelledaren är skyldig att konstruera äventyret så att spelarna får gott om tillfällen att rollspela sina rollpersoner. Möten med andra personer och rollpersonernas karaktär är ju avgörande för hur de ska rollspelas.
Dessutom bygger många av mina äventyr på konflikter av något slag (inte nödvändigtvis fientliga) inom äventyrargruppen som kan sätta käppar i hjulen för de under äventyrets gång.

/Erik, "jag kan nog pricka den där, om du bara ger mig din spak..."

ripperdoc

Myrmidon

<I>Det känns inte särskilt skoj att springa omkring och prata med massa folk BARA för att leva ut RPns karaktär... </I>

Det är ju inte just därför. Det är inget tvång, man bör IMHO vara dynamisk med "närbilder av grisodling" och "panorerande kameror över hjältedåd". Sedan är det jäkligt kul att intrigera. Man får utrymme och tid för så mycket mer utan att vara bunden av ett äventyr, där man har ett uppdrag som skall avslutas, en fiende som ständigt är en i hälarna eller ett problem som snarast måste lösas. Tidigare har vi spelat väldigt mycket äventyr, men har på senare tid växlat helt, och det är bra mycket roligare. Men du har rätt, det är helt upp till varje person.

/RipperDoc - jfr film i allmänhet

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>