Re: Utopins krasch
Jag tror att det handlar om olika skalor. För den enskilda människan tror jag det sociala har väldigt stor påverkan, men på det stora hela - hur generationer efter generationer av människor agerar - tror jag att det har att göra med det biologiska. Som jag ser det har inte människan tränat bort någonting överhuvudtaget. Dagens samhälle är i stort mycket, mycket likt det som rådde för 1000 år sedan, 10 000 år sedan och säkert 1 miljon år sedan. De tendenserna jag tycker mig se finns i alla beskrivningar av människosamhällen jag sett. Jag kan förstås ha fel och jag lägger inte fram några vetenskapliga argument åt endera håll.
Åhå? Har du en tidsmaskin?
Oavsett vad dina gymnasielärare försökt få dig att tro, så är historien inte skriven i sten. Vi vet halvbra, sådär, vad som hände för 100 år sedan. Vi har hyfsat bristfälliga uppgifter om hur det såg ut för 1000 år sedan, källor skrivna ur högst subjektiva synvinklar, som vi sedan extrapolerat utifrån. Vi har snart sagt bara gissningar och spekulationer (som just nu råkar passa ganska bra med de ypperst få bevis vi grävt upp) angående vad som hände för 10000 år sedan. Med andra ord är det riktigt jädra svårt att överhuvudtaget uttala sig om historien med någon större säkerhet.
Minns att de beskrivningar av människosamhällen skrivits av någon som
tolkat lämningar och skrifter, vilka is sig absolut inte behöver vara representativa.
Men allt det här vet du säkert redan. Som blivande historialärare ville jag bara påpeka det uppenbara =)
EDIT: Efter att ha läst ditt förtdligande... Nå, enligt mitt sätt att se på saken så har sxaker hela tiden förbättrats. Vi har idag mer spridning på idéerna om demokrati etc än vi haft tidigare. Vi har kommit på idéer som människovärde och lika värde etc, och vi har en himla massa folk som tänker, tycker och delar information som tidigare endast var tillgänglig för en "upplyst elit". Vi har idag
mer tendenser mot ett vettigt samhälle än vi haft förut.
Med andra ord, jag ser inte en rät linje - jag ser en uppåtgående kruva som dessutom accelererar. Jag har också en grundläggande tro på att människan kan omprogrammera sig, inklusive känsloliv, åsikter, värdegrund och beteende. Utifrån detta ser jag på samhället, och försöker fundera på vad jag kan göra. Som framtida lärare kommer jag, om jag lyckas, att kanske ha en hand i att forma nästa generation tänkare, som säkerligen kommer att komma på bättre lösningar för maximerandet av allas vår utveckling och mognad (observera - inte samma sak som "lycka", jag ser inte "lycka" som något mål i sig). Jag sitter absolut inte på några absoluta lösningar - men jag tror att lösningarna kan finnas, och att dessa lösningar troligen ligger i att ge nästa generation av tänkare verktygen att analysera sig själva och sin omvärld. Det är därför jag skiter i vad folk egentligen har för åsikter, så länge de kan motivera dem - jag kan mycket väl ha fel om precis allting.