BiobunkerVII
Kaoskardinal
- Joined
- 19 Sep 2013
- Messages
- 1,949
Tyska skolan inom rollspel får mig att tänka på SL-mask.
Reglerna till ASL har alltid varit väldigt välgjorda och precisa - de är bara extremt tunga.Herre gud, ja... Det är nog bara ASL som är i närheten av den...
Absolut, jag tänkte mer i ren regelmängd. ASL är faktist ett av de spelen som jag har i tankarna när jag funderar över struktur på rollspel.Reglerna till ASL har alltid varit väldigt välgjorda och precisa - de är bara extremt tunga.
Det är mer än man kan säga om Magic Realm...
Vad menas med in-game jargong här? För det är bara någon handfull rader som jag kommer på som skulle kunna beskrivas som regeltext i in-game jargong i det spelet.Jag älskar det. Mörk Borg gör detta med bravur.
Att texten är färgad av spelvärlden. Vilket är typ varje uppslag i Mörk Borg.Vad menas med in-game jargong här? För det är bara någon handfull rader som jag kommer på som skulle kunna beskrivas som regeltext i in-game jargong i det spelet.
Just det här tycker jag rollspel borde vara bättre på, möjligtvis för att vara mer vinstdrivande. Ett spel som det inte kommer ut saker till är ett dött spel, men om man ständigt kan släppa mindre expansioner över en längre tid får det "mer" exponering, förlänger hur folk snackar om det då de får något nytt att snacka om. Äventyr är på tok för långa och dumt uppställda för att kunna dra nytta av det här, eftersom de försöker vara på tok för specifika med alltför många ord.Sedan är allt annat "expansioner"
Jag tror att "olika förutsättningar" beror på att vi håller rollspel på någon sorts pelare där någonting magiskt sker, men om vi bryter ned rollspelsmoment till mindre beståndsdelar blir det lättare att analysera dem och faktiskt inse att det finns många likheter med andra aktiviteter, framförallt brädspel. Jag har ju själv skapat några rollspel som är på färre än tio sidor, vissa på bara två, så jag vet att det går alldeles utmärkt att följa principerna i hur brädspel lägger upp strukturen på texten och jag har kunnat få ned texten såpass mycket just för att jag följer brädspels ... och aktiviteten blir inte mindre rollspelsaktig för att jag gör det.De brädspel jag spelar har en "regelbok" på max 3 sidor. Jag förstår att det är lockande att jämföra men det känns som två helt olika aktiviteter med helt olika förutsättningar.
Nej Rickard. Det är inte därför. Jag har spelat rollspel som är en halv A4. Jag har i år propagerat för att det vi gör inte är så jäkla märkvärdigt, men det är trots allt en egen aktivitet. Naturligtvis kan man inspireras av brädspel. För egen del är likheterna mellan rollspel och brädspel rätt få. Men det finns mängder av andra områden som jag har lärt mig mycket av av. Och det är "problemet". Rollspel är nämligen, ja vad ska vi kalla det, en hobby med tvärvetenskapliga drag. Visst kan man lyfta fram de rena spelegenskaperna, men vi har även ett stort mått av impro och en god dos berättande. Utöver det har vi en bit som är väldigt viktig för mig men som saknas i ex alla dina trådar - Setting. För mig är inte setting några laddade värdeord. Det är mycket mer än så.Jag tror att "olika förutsättningar" beror på att vi håller rollspel på någon sorts pelare där någonting magiskt sker, men om vi bryter ned rollspelsmoment till mindre beståndsdelar blir det lättare att analysera dem och faktiskt inse att det finns många likheter med andra aktiviteter, framförallt brädspel. Jag har ju själv skapat några rollspel som är på färre än tio sidor, vissa på bara två, så jag vet att det går alldeles utmärkt att följa principerna i hur brädspel lägger upp strukturen på texten och jag har kunnat få ned texten såpass mycket just för att jag följer brädspels ... och aktiviteten blir inte mindre rollspelsaktig för att jag gör det.
Det finns ju också monsterattacker som heter sånt som Lumpen Lömsk Lönnmördarattack eller likande. Lårben är ett vapen. Namnen på de olika arketyperna är rätt talande. Finns hur mycket som helst. Jag menar naturligvis inte att varje ord ska vara någon slags in-gameslang. Men nog dryper MB:s text av stämning, även när det inte är ren settingtext. Det var det jag avsåg.Okej, det är något annat än att regeltexten är skriven i in-game jargong för mig tror jag? Det skulle se mer ut såhär:
View attachment 15290
Än så här:
View attachment 15291
Som är helt vanlig regeltext i mina ögon (och så merparten av MBs regeltext ser ut)
I sådana fall har du helt missat det jag pratat om, för jag pratar om att göra saker på ett effektivare sätt. Att förmedla setting på ett effektivare sätt, där exempelvis Mörk Borg gör det väldigt bra.Visst kan man lyfta fram de rena spelegenskaperna, men vi har även ett stort mått av impro och en god dos berättande. Utöver det har vi en bit som är väldigt viktig för mig men som saknas i ex alla dina trådar - Setting. För mig är inte setting några laddade värdeord. Det är mycket mer än så.
Nej, Rickard. Jag har inte missförstått. Jag anser bara inte att det finns enkla svar på svåra frågor. Det är jättebra att du har hittat modeller som funkar för dig. Jag har hittat modeller som funkar för mig. Men dina modeller funkar inte för mig, och vice versa. Och ingen av oss hade kunnat skapa Mörk Borg.I sådana fall har du helt missat det jag pratat om, för jag pratar om att göra saker på ett effektivare sätt. Att förmedla setting på ett effektivare sätt, där exempelvis Mörk Borg gör det väldigt bra.
"impro" och "dos berättande" är strukturer, precis som regler, vilket gör att alla dessa tillhör "rena spelegenskaper".
Ja, mycket av texten dryper av stämning och settingen gör avtryck, men jag tänkte nog regeltext som texten som beskriver reglernas hur snarare än något annat. Men då förstår jag vad du menarDet finns ju också monsterattacker som heter sånt som Lumpen Lömsk Lönnmördarattack eller likande. Lårben är ett vapen. Namnen på de olika arketyperna är rätt talande. Finns hur mycket som helst. Jag menar naturligvis inte att varje ord ska vara någon slags in-gameslang. Men nog dryper MB:s text av stämning, även när det inte är ren settingtext. Det var det jag avsåg.
Vad menar du med "strukturer"? Du använder det ordet på ett sätt som jag inte alls är bekant med.I sådana fall har du helt missat det jag pratat om, för jag pratar om att göra saker på ett effektivare sätt. Att förmedla setting på ett effektivare sätt, där exempelvis Mörk Borg gör det väldigt bra.
"impro" och "dos berättande" är strukturer, precis som regler, vilket gör att alla dessa tillhör "rena spelegenskaper".
Det finns inget "improviserande", utan allting är bara outtalade strukturer.
Jag tycker att @Rickard har skrivit många intressanta inlägg på det här forumet. De är ofta laborativa och, tror jag, skrivna för att pröva något nytt. Är inte det bra? Jag hänger inte alltid med i hans tankegångar, men då ställer jag å andra sidan frågor och det brukar gå bra att få svar. Helt okej.Nej Rickard. Det är inte därför. Jag har spelat rollspel som är en halv A4. Jag har i år propagerat för att det vi gör inte är så jäkla märkvärdigt, men det är trots allt en egen aktivitet. Naturligtvis kan man inspireras av brädspel. För egen del är likheterna mellan rollspel och brädspel rätt få. Men det finns mängder av andra områden som jag har lärt mig mycket av av. Och det är "problemet". Rollspel är nämligen, ja vad ska vi kalla det, en hobby med tvärvetenskapliga drag. Visst kan man lyfta fram de rena spelegenskaperna, men vi har även ett stort mått av impro och en god dos berättande. Utöver det har vi en bit som är väldigt viktig för mig men som saknas i ex alla dina trådar - Setting. För mig är inte setting några laddade värdeord. Det är mycket mer än så.
jag vil inte sätta rollspel på en piedestal, men det är en unik aktivitet med mängder av synergier. Att dela upp dem de olika delmomenten och se på dem enskilt gör att vi kan missa en större helhet. Jag har liksom funderat på de här grejerna i 20 år. Och jag är inte helt dum i huvudet. Det gäller många andra. Och ändå kan vi inte enas om vad rollspel är. Det är, tycker jag, en bra grej.
För mig finns det inget som helst egenvärde i att skriva ett rollspel på 5 sidor som består av punklistor. Jag förstår poängen med det, jag förstår att det skulle vara jättesmidigt och kan göras hur bra som helst. Man jag vill inte göra det spelet. Absolut inte.
Den här typen av diskussioner har man inom alla meningsfulla kreativa verksamheter. Vad är en bra film? Hur gör man en sån? Hollywood har övat sig på det i 100 år men har fortfarande inte listat ut svaret. Och det ska vi vara tacksamma över!
Omfamna mångfalden!
"Bra" var exakt det ord jag använde. Jättebra, t.o.m. Men jag är inte så intresserad av att prata om det här. Jag har absolut inget emot nya perspektiv, men kan ha lite problem med elitism.Jag tycker att @Rickard har skrivit många intressanta inlägg på det här forumet. De är ofta laborativa och, tror jag, skrivna för att pröva något nytt. Är inte det bra?
Det var exakt min poäng med.Löptext är både överskattat (en del behöver bli bättre på att komma till saken) och inte alls överskattat (för att andra kan skriva både långt och bra).
Att det finns likheter mellan rollspel och brädspel är ju alldeles självklart. Men det finns också viktiga skillnader.Jag tror att "olika förutsättningar" beror på att vi håller rollspel på någon sorts pelare där någonting magiskt sker, men om vi bryter ned rollspelsmoment till mindre beståndsdelar blir det lättare att analysera dem och faktiskt inse att det finns många likheter med andra aktiviteter, framförallt brädspel. Jag har ju själv skapat några rollspel som är på färre än tio sidor, vissa på bara två, så jag vet att det går alldeles utmärkt att följa principerna i hur brädspel lägger upp strukturen på texten och jag har kunnat få ned texten såpass mycket just för att jag följer brädspels ... och aktiviteten blir inte mindre rollspelsaktig för att jag gör det.
Ja, helt klart. Jag tror dessutom att man med fördel ska lämna luckor till deltagarna så att de måste fylla i det själva. En antydd värld kan förstärkas med bilder och lämna tolkningar åt användaren. Oktoberlandets texter (även regeltexter) är skrivna på ett sätt att de tolkas olika utifrån vem läsaren är. På den premissen är det rollspelet det mest välskrivna rollspel som finns. Jag tror dock att man fortfarande behöver en struktur som man sedan stoppar in dessa fragment i, men hur man mixar och tolkar fragmenten kommer att skilja åt beroende på person och hur gruppen kommunicerar, vilket kommer att göra settingen eller reglerna unika för just den spelgruppen. Precis detta - hur ett rollspel blir unikt i gruppen - är också varför det inte går att spela fel i rollspel, så länge spelgruppen inte är frustrerad.Framför allt så är antalet olika situationer som brädspelsregler behöver täcka så ofantligt mycket färre än de situationer som rollspelsregler skall täcka. Vilket ju är anledningen till att inget rollspel har heltäckande regler utan det finns alltid saker som lämnas till spelarna att bestämma reglerna för.