Mjo, i en diskussion med Måns i vrålisen nyss kom jag på att jag som ändå uppskattar den typ av regelsystem som brukar beskrivas som "simulationistiska" faktiskt skulle vilja diskutera lite kring begreppet...
De flesta av oss fattar att ett av problemen med GNS är att S-delen mest innehåller allting Ron inte begriper sig på. Att gnälla på Ron, även om det är ganska roligt, leder oss dock inte i någon begriplig eller användbar riktning. Istället skulle jag vilja påbörja lite samtal kring simulationismen - jag tänker inte tala om "teori", inte än. Just nu vill jag mest samla data och fundera i grupp kring några idéer jag fick.
Jag tänkte inleda med lite löst prat kring begreppet. Simulationism? Ingår allting som innebär en simulering av något? Genresimulering, världs-naturlags-simulering? Kan man simulera berättandet av en berättelse? Är Münchaussen sim? Om simulationism inte kan innehålla narrativism, finns det någon anledning till det utom att narrativism redan mutat in det hörnet?
Kort sagt - vad är simulationism egentligen? Vilka associationer får ni av ordet?
Jag funderar såhär inledande också huruvida det finns en skillnad mellan ett simulationistiskt system och ett simulationistiskt rollspel...
Nu ska vi se, det var nån grej till jag ville ha med i den här trådstarten...
Jo; frågan om bredd. Med bredd menar jag antalet möjliga situationer regelsystemet täcker; många system har bara regler för strid, andra blandar in det sociala, ytterliagre andra har tabeller för barnafödande etc. Draget till dess extrem blir rollspelet inte längre ett rollspel, utan en självständig maskin; om allt simuleras blir spelarnas roll noll. frågan är om ett simsystem måste ha en viss bredd innan det kan anses vara ett simsystem.
Min tes är att nej, ett simsystem kan bvara hur litet som helst och ändå vara sim, eftersom man inte kan mäta graden av simighet av regler som inte finns. Man måste se på de regler som finns.
Och innan genesis eller nån annan börjar dilla om att "det är inget vetenskapligt vi håller på med" vill jag bara säga: Nä, kanske inte, men det vi gör kan fortfarande analyseras vetenskapligt. Allt kan analyseras vetenskapligt, det är bara en fråga om rätt verktyg.
De flesta av oss fattar att ett av problemen med GNS är att S-delen mest innehåller allting Ron inte begriper sig på. Att gnälla på Ron, även om det är ganska roligt, leder oss dock inte i någon begriplig eller användbar riktning. Istället skulle jag vilja påbörja lite samtal kring simulationismen - jag tänker inte tala om "teori", inte än. Just nu vill jag mest samla data och fundera i grupp kring några idéer jag fick.
Jag tänkte inleda med lite löst prat kring begreppet. Simulationism? Ingår allting som innebär en simulering av något? Genresimulering, världs-naturlags-simulering? Kan man simulera berättandet av en berättelse? Är Münchaussen sim? Om simulationism inte kan innehålla narrativism, finns det någon anledning till det utom att narrativism redan mutat in det hörnet?
Kort sagt - vad är simulationism egentligen? Vilka associationer får ni av ordet?
Jag funderar såhär inledande också huruvida det finns en skillnad mellan ett simulationistiskt system och ett simulationistiskt rollspel...
Nu ska vi se, det var nån grej till jag ville ha med i den här trådstarten...
Jo; frågan om bredd. Med bredd menar jag antalet möjliga situationer regelsystemet täcker; många system har bara regler för strid, andra blandar in det sociala, ytterliagre andra har tabeller för barnafödande etc. Draget till dess extrem blir rollspelet inte längre ett rollspel, utan en självständig maskin; om allt simuleras blir spelarnas roll noll. frågan är om ett simsystem måste ha en viss bredd innan det kan anses vara ett simsystem.
Min tes är att nej, ett simsystem kan bvara hur litet som helst och ändå vara sim, eftersom man inte kan mäta graden av simighet av regler som inte finns. Man måste se på de regler som finns.
Och innan genesis eller nån annan börjar dilla om att "det är inget vetenskapligt vi håller på med" vill jag bara säga: Nä, kanske inte, men det vi gör kan fortfarande analyseras vetenskapligt. Allt kan analyseras vetenskapligt, det är bara en fråga om rätt verktyg.