Re: Lärares löner (OT)
Vad är fördelen med en friskola mot en vanlig då? Jag har svårt att se fördelarna om man ser till kostnad/kvalitet.
Den där frågeställningen i sig är ärligt talat idiotisk (hoppas du inte känner dig kränkt nu..) för den krockar med grundtesen, nämligen att ingen skola är den andra lik. Vissa kommunala skolor sköts bra, god ledning, goda lärare, utmärkta lokaler etc. Medans i andra råder det fullständig katastrof.
Givetvis förväntar sig även föräldrar och elever kvalité av sin skola, precis som med allt annat i livet så vill de flesta ha det bästa istället för att nöja sig. Nu har jag inte några aktuella siffror att plocka fram och jag orkar inte leta källor just nu heller. Men det finns ju skräckexempel på skolor (framför allt kommunala) där uppemot hälften i årskurs 9 inte blir godkända i grundämnena och således inte får behörighet till gymnasiet. Nu kan man ju dra in argumentet att betygssystemet är missvisande som måttstock. Men när föräldrarna väljer skola till sina barn, tänk dig själv, skulle du föredra en skola där de flesta uppnår minst godkänt eller den skolan där hälften av eleverna blir underkända?
Det finns massor av dokumentation (bara läsa lite olika dagstidningar) om hur framför allt de kommunala skolorna inte lyckas utbilda sina elever och har stora problem med mobbing etc, det är väl i allra högsta grad en fråga om kvalité.
Nu inte sagt att det inte finns kommunala skolor som gör bra ifrån sig, jag gick själv hela grundskolan i en helt vanlig kommunal skola och var väl i alla fall skapligt nöjd. Men å andra sidan, när jag började på gymnasiet sedan i en friskola så insåg jag direkt att i flera ämnen så låg jag efter min klasskamrater som gått i friskola även under grundskoletiden.
Sedan är det ju förstås skillnad på friskola och friskola. De mindre friskolorna som startar upp och har enstaka klasser, klart det kan vara svårt att se hur de kostnadsmässigt kan mäta sig mot större kommunala skolor. Men nu finns det ju också åtskilliga friskolor i landet som är stora. Min gymnasieskola som jag gick på hade t ex ca 750 elever när jag började. Varför skulle den inte stå sig gott när det gäller kostnad och kvalité som en kommunal skola av motsvarande storlek?
Man måste ju även tänka på att även kommunala skolor skiljer sig mycket storleksmässigt vilket givetvis påverkar hur de står sig kostnadsmässigt och kvalitetsmässigt. Skillnaden kan vara att kommunala skolor i större utsträckning än friskolor samarbetar skolor emellan och således kan dela på lärartjänster i de ämnen som skolan själv inte behöver en heltidstjänst i.
Mitt huvudsakliga skäl till att börja på friskola till gymnasiet? Den kommunala gymnasieskola jag skulle börja på la om hela upplägget med kurser och system året innan jag skulle börja och syrrans omdöme på det nya systemet kan sammanfattas med ett enda ord: "kaos". Hon rekommenderade mig att söka någon annanstans om jag kunde. Mina betyg gjorde att jag kunde.