För att nyansera lite. Jag
har spelat tråkigt rollspel. Det har varit enstaka tillfällen under en kväll, en hel kväll, vissa speltillfällen eller större delen av en kampanj. I inget av dessa fall har det berott på kampanjens totala längd. Det har berott på:
- Spelregler som inte funkar för oss
- Spelare med olika preferenser
- Oförenliga RP
- Färdigt material av låg kvalitet
- Oförmåga att improvisera
- Oförmåga att lära sig reglerna
- Favorisering av spelare
- Story som inte engagerar
- Setting som inte engagerar
- Bruten inlevelse
- Etc
- Etc
- Etc
Vad vi har gjort är att
lösa dessa problem för att få ut så mycket kul/tillfälle som möjligt. Det är ju därför vi spelar. Så, frågeställningen bör kanske vara, om man nu är intresserad av det, "hur får man kul i långa kampanjer?"
Jag gick länge och trodde att grottkräl var tråkigt. För det grottkräl jag hade spelat var tråkigt. Min lösning då var att inte spela grottkräl. Och det funkade naturligtvis. Det innebär såklart inte att grottkräl
är tråkigt. Jag hade bara inte förstått vad som var roligt med det. På senare tid har jag försökt ge det en chans. Jag har läst rät mycket, diskuterat en hel del och det börjar klicka. Jag börjar förstå vad som är roligt med det. Jag kan nämligen inte spela grottkräl exakt så som jag spelar i vanliga fall.
Jag måste förändra hur
jag spelar. Och jag är rätt sugen på det. Jag vet inte när jag får tid till det men jag ska nog lura in mina spelare i grotta någon gång, och ha kul när jag gör det!
Poängen är alltså, visst kan man skala bort sånt man tycker är tråkigt. Man kan också försöka lösa problemet så att det istället blir kul. Personligen tycker jag att det är mer fruktbart.
Sedan finns det saker som man helt enkelt ogillar. De behöver man inte ägna sig åt alls. Mitt trick där är att inte ens prata om dem. Jag ignorerar dem. (Minis när man spelar är en sådan grej. Jag kommer aldrig använda det och jag har inget intresse av att prata om det eller försöka förstå charmen/poängen. Vill jag spela med minis så spelar jag Blood Bowl eller nått istället)