"
* Hur strukturerar ni upp rollspelet utseendemässigt för att fånga intresse?
* Hur gör ni det komplicerade enkelt? Har ni några tumregler för hur ni presenterar era system så att läsaren lättare kan ta till sig dem? Hur väver ni in det "nödvändigt onda" i helheten så att vissa avsnitt inte blir alltför tråkiga och svårtillgängliga?"
Bra frågor.. Verkligen vettigt inlägg.. Jag hoppas att du får ut något av tråden..
Jag höll nästan på att falla för att bara svara på hur jag skulle göra för att "fånga andras intresse".. Tänkte skriva bilder och exempelvis säga att jag tänkte ha olika stuk på bilderna, beroende på kapitel.. I karaktärsgenereringskapitlet så är det bara skissbilder som inte är klara för att visa att karaktären är på gång att göras..
Men nu var det inte det som du frågade efter.. Det var hur man skulle komma ihåg alla saker.. Jag är urkass på pedagogik och det jag lärt mig om kognitiv inlärning har bara varit i datorsammanhang med rörliga saker.. Jag får väl utgå från vad andra har gjort för att jag ska ta till mig det andra har skrivit..
Gör det krävande minnesvärt
Ok, så vad tusan menar jag med det här? Tja.. Det första man kan göra är att ge alla termer passande (för rollspelet) namn.. I westernspelet Deadlands så heter termen för att avvakta i strid " cheatin' " för att man avvaktar med att spela ett av sina initiativkort och "stoppar upp den i kortärmen".. I
Krilles Västmark så heter utmattningspoängen för hästapoan "Hur-utmattad-hästen-är" (eller liknande - jag kommer inte ihåg då jag bara läst nätupplagan av rollspelet en gång)..
Något man också kan göra är att jämföra med andra saker och försöka få läsaren att sätta sig in i liknande situationer för att kunna leda denne lättare genom reglerna och på så sätt kan denne ta till sig det lättare.. Är regelsystemet generellt utformat så kan det vara saker som "...och strid går till på precis samma sätt som köpslagandet. Du slår [tärning] och jämför bådas värden".. Det behöver inte vara regler.. Det kan vara ordspråk eller något som spelmakaren har hittat på tidigare i boken.. I Deadlands så brukar de dra upp "aunt Minnie" i diverse situationer vilket för mig till...
...humor.. Det är nog det bättre sättet för att få mig att ta mig igenom en låång text.. Minnie brukar dyka upp i sidokommentarer som en comic relief.. Jag får mig ett litet skratt, en paus i läsningen och sedan kan jag ta mig vidare..
Vad gällande formgivning så kan jag inte komma ihåg när den har fått mig att minnas saker bättre.. Snarare tvärtom, att den
snott uppmärksamhet från texten.. Jag kan dock inte ge några specifika fall..
"
Alltså visuellt försöka fånga intresse och ge mersmak samt få läsaren att minnas kärnan av vad man presenterar."
Tja, du kan göra det med bland annat upprepningar.. Att döpa en termen "rollperson" till "äventyrare" och sedan nämna den överallt gör att läsaren kommer ihåg "äventyrare" som något som hör till spelet..
"
Med bra presentation menar jag att man får 'aha-upplevelser' andra och tredje gången man läser igenom delar av rollspelet."
Detta är något jag tycker är
skitviktigt i ett rollspel.. Det beror lite på
vad det är för aha-upplevelser.. Jag har många gånger fått den upplevelsen genom att jag missat något väsentligt, typ "Aha, det var
såhär jag skulle bestämma skadan vid en attack".. Det är väl något negativt.. Jag vet faktiskt inte hur man ska få fram sådana aha-upplevelser.. Jag själv försöker skriva på det sättet men jag har inte fått såpass mycket feedback så att jag kan veta om jag gör rätt eller inte..
En teori jag har är att man bara kommer ihåg 20-30% av det man läst.. Om någon skriver ett regelhäfte på 30 sidor och en annan får samma mängd regler på 3 sidor så kommer ena personen ihåg 10 sidor med (för denne) viktig information mot den andre som kommer ihåg 1.. Killen som har ordbajsat fram 30 sidor gör då sina läsare en tjänst, för de kan filtrera bort ordbajset för att minnas reglerna.. Makaren som har skrivit kompakt på 3 sidor gör sina läsare en otjänst för de kommer att tappa mycket utav reglerna.. Som sagt.. Detta är
en teori jag har.. Själv gillar jag inte teorin av den orsaken att
jag är killen som skriver reglerna på 3 sidor..
"
En annan sak att tänka på är att få alla delsystem att flyta samman till en naturlig helhet."
På samma sätt en programmerare får alla delar att flyta samman eller som en världsmakare får sin värld att flyta samman.. Man får sätta sig ner med penna och papper och strukturera upp de stora delarna först.. Om man sätter sig och programmerar eller skapar regler direkt utan att ha gjort detta så är det skitjobbigt att slänga in nya grejer i koden/regeltexten..
Jag har lovat mig själv att ta mig igenom några pedagogikböcker någon gång.. Å andra sidan så har jag lovat mig en massa saker som antagligen inte kommer att gå i uppfyllelse.. Det här jag nu skrivit är bara spån från ett spånhuvud och det behöver inte ha någon förankring i verkligheten..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade tänkt att skriva flera rubriker men det råkade bli bara en