Gerkub
Gelékub
Ja, en anledning till att jag kan gilla ”ledstänger” är att om jag förstår spelet (och/eller spelstilen) och de ramar som det verkar inom, så ger det en trygghet som gör det helt enkelt lättare att vara kreativ. Dessutom kan tydliga gränser vara riktigt bra incitament för att utmana dem, som ett bränsle för att vara kreativ. Ett tips jag ofta såg när jag var helt ny på rollspel var nåt i stil med ”gör vad du vill, det är ditt spel”, vilket är helt sant men också: hur?Ledstänger för kreativitet förtjänar en tråd.
Jag insåg häromdagen att när jag läser ett spel så hoppar jag ofta över världsbeskrivning och lore. Jag försöker ändra på det nu, typ att tvinga mig själv att inte stressa förbi och ta min tid med det. När jag läser ett nytt spel försöker jag lära mig regler och rp-skapande så jag kan guida mina medspelare. Men när det kommer till loren så blir jag lätt överväldigad, att jag hela tiden undrar ”vad behöver jag veta för att komma igång att spela?”. Jag har märkt att det går lättare att läsa om jag inte tänker ”användbarhet” och istället bara läser för nöjes skull, och håller utkik efter sånt som gör mig inspirerad. Jag tänker att en ”ledstång” behöver inte vara mer avancerad än en liknande instruktion om hur man ska angripa en text.