Jag tycker precis som du av precis samma anledning. Jag satt precis och funderade på om jag skulle orka skirva exakt ett sådant inlägg och så finns det redan ett som man bara kan sitta och hålla med om till hundra procent. Skönt att du finns.
Inte säker men jag tror inte det finns en enda lag som säger att du inte får röka i en busskö, dock ses det ner på men det är något helt annat.Om vi inte ens låter folk röka en vanlig cigg på krogen eller i en busskö kan vi inte med gott samvete legalisera något annat.
Sen tycker jag inte vi bör göra det, eftersom det är FEL. Exakt, jag tycker det är fel. Kalla mig inskränkt eller vad ni vill, men jag har sett nog med pundare för att tycka att det bör bekämpas och vill inte att fler barn ska växa upp med föräldrar fast i ett beroende, oavsett preparatet. Sug på den fulargumentationen!
Storuggla, wont someone think of the children
Intressant, gäller samma sak för idrottare? (deras helt självvalda intressen ökar deras risk för skador), gravida kvinnor? (det finns preventinmedel samt aborter och dom skador samt förlossningar kommer kosta mycket), listan kan bli mycket, mycket lång. Flera val än intag av droger ökar kostnaderna på sjukvården och det känns lite konstigt att välja ut denna lilla del som den stora ondskan som ska straffas.Eventuellt kan man se över sjukförsäkringssystemen så de som riskerar att dra på sig massor av självförvållade skador i och med bruk av droger själva får betala för den sjukvården.
Här har du en bra poäng... visst kan man tycka det är orättvist att "skötsamma" ska betala för folks olika riskbeteenden (om det nu handlar om knark, cigg, snabba motorcyklar, snabbmatsintag, bergsklättring eller whatever), vad det nu må vara, men gränsdragningarna kommer bli otroligt svåra, och man skulle hamna i ett monster av byråkrati och godtycklighet...Simple man said:Intressant, gäller samma sak för idrottare? (deras helt självvalda intressen ökar deras risk för skador), gravida kvinnor? (det finns preventinmedel samt aborter och dom skador samt förlossningar kommer kosta mycket), listan kan bli mycket, mycket lång. Flera val än intag av droger ökar kostnaderna på sjukvården och det känns lite konstigt att välja ut denna lilla del som den stora ondskan som ska straffas.Eventuellt kan man se över sjukförsäkringssystemen så de som riskerar att dra på sig massor av självförvållade skador i och med bruk av droger själva får betala för den sjukvården.
Man behöver inte ens droger, om du skall vara så generös med gränsdragningen. Det finns ju exempelvis spelmissbrukare som uppvisar samma beteende.Man behöver inte vara speciellt tung missbrukare för att hamna i ett sånt beteende jag beskrev.
Nej det var INTE kärnfrågan, på något sätt.Rising said:Så då återvänder vi till samma kärnfråga som tidigare; varför är Gäst antingen naiv eller en trollare när han säger att vi bör ställa samma krav på individen gällande droger som för (exempelvis) spel & dobbel?
Jag menade att det var kärnfrågan i mitt inlägg #653613.Nej det var INTE kärnfrågan, på något sätt.
Jag tror inte att man ska vara så snabb med att fördöma eller patologisera människor som beter sig illa under inflytandet av alkohol (eller andra droger). Det är inte riktigt så enkelt så att man kan säga att alla som gör dumma saker när de är fulla måste vara onormala eller sjuka på något sätt.Grundproblemet är att vissa vill slå sönder andra när de hällt i sig en liter sprit. Normala människor som vill ha kul slår inte sönder andra.