Nekromanti Lemuria D20

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad handlar Lemuria om och hur kan det komma sig att två gamla rävar(Tihihihi!) som Krille och Anders Blixt har hoppat på D20-tåget? Kommer detta att leda till fler svenska D20-moduler och i så fall vilka?

chrull

Stockholm Kartell
Vad handlar Lemuria om

Läs de tre senaste Sverox!

Det är lättare än att du frågar här tror jag, men kort kan jag säga att det är en en bit norr om sydpolen instoppad i 1930-talets jord. Det är pulp och det är race om den hittintills sparsamt kolinerade mini-kontinenten.

hur kan det komma sig att två gamla rävar(Tihihihi!) som Krille och Anders Blixt har hoppat på D20-tåget?

Tja.. vem vet. kanske de vill tjäna lite pengar på rollspelstillverkandet?

Kommer detta att leda till fler svenska D20-moduler och i så fall vilka?
Kanske. Jag tror nog att två andra forumiter som tidigare funderat på att skriva d20-grejjer kommer att antingen tändas till extra nu, eller helt hoppa av. men det får vi väl se.

chrull

Krille

Super Moderator
  • Ge ut Lemuria antingen med Anders T6-system från Gondica eller mitt eget T10-system.
  • Skapa ett helt nytt regelsystem som vi kan enas om.
  • Använda GURPS.
  • Använda något annat gratisregelsystem.
  • Använda d20.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lycka till

Själv skulle jag tycka det var roligare att göra ett spel vilket som helst med ett system jag gillar, än att göra det med ett system jag ogillar. Men det är ju kanske bara jag, och jag har ju fördelen att jag gillar d20. Frågan är om ni når så många fler med d20 än med ett eget system. Gör en modifierad och lätt förklädd BRP-motor istället helt enkelt, det skulle ni nog nå fler spelare med.

Det ska ändå bli intressant. Några ord på vägen:

Många spelproducenter har försökt använda d20-systemet till att göra spel, fast de ogillat systemet. Detta har i de flesta fall gått helt åt helvete, för att man sitter och är sur på att man tror att man inte kan ändra i systemet, och att man tycker att olika aspekter suger, så att hela känslan i spelet har blivit: fy fan vad d20 suger, men här får ni vad ni vill ha, ge oss pengarna nu!

Jag hyser en viss oro för att detta kan bli fallet med Lemuria d20. Vare sig du, Krille, eller Anders, är kända som D&D-förespråkare, vilket ligger er i fatet. Det kan självklart bli en fantastisk produkt, men bara om ni inte fastnar i den där "D&D suger fett men jag böjer mig för kapitalismen"-fällan som så många andra klampat rakt in i.

Så mitt råd är egentligen: kör på ett eget system ni gillar. Spelet blir bättre då, och kommer troligen att få ett bättre mottagande än om ni kör med ett system som åtminstone 50% av er hatar med hela sitt hjärta. Vi kommer att märka det, jag lovar, och om ni fumlar där, så förlorar ni hela fördelen med att köra d20.

Om ni ändå kör med d20, försök släppa den där känslan av "gud vad allt suger". Glöm aldrig bort att ni kan ändra nästan allt, eller till och med allt om ni gör spelet endast OGL. Köp Mutants&Masterminds och Spycraft, för de har gjort en hel del med systemet folk inte trodde gick, och kolla in Arcana Unearthed från Monte Cook, för han kan systemet ganska bra och har en hel del nya idéer som kan vara intressanta.

Men okej, jag ska utmana er:

Om ni lyckas skapa ett spel där d20-reglerna ni lägger till är spännande och korrekt implementerade, med ett visst nytänkande, OCH har en spännande värld, då köper jag ett ex. Men båda kriterierna måste vara uppfyllda.

Do we have a deal?

M.

PS. Bättre reklam än så här kan du väl ge er satsning?

Jag gillar inte d20. Systemet har så mycket hål att man skulle kunna köra TSRs och WotCs samlade produktion genom dem. Jag tror inte att ni lär bli förvånade över att jag fortfarande står för den åsikten. Men givet förutsättningarna så är d20 det alternativ som förmodligen funkar mest friktionslöst.
Jag känner mig än så långe inte så sugen, faktiskt. DS

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööh, ett förtydligande

När jag skrev "lycka till" i ämnesraden, menade jag det som "lycka till, det ska bli kul att se vad som händer. Kör hårt!"

Inte "lycka till, ni suger fett och kommer att misslyckas".

Så, alltså, lycka till, det ska bli kul att se vad som händer. Kör hårt!

M.

Krille

Super Moderator
Jag har en plan!

Saken är den att jag inte kan ändra allt som jag inte gillar med d20. Det finns det inte plats till, eller för den delen pengar för. Av samma orsak är ett helt eget regelsystem uteslutet, även om det är en lätt förklädd BRP. De delar som jag vill ändra på (rollpersonsgenerering och avancemang) får jag inte ändra på om det fortfarande ska finnas en d20-logga på spelet.

Dessutom, min åsikt om ett bra regelsystem - som faktiskt följer d20-systemets grundprincip fast med hälften så stor tärning - sammanfattas rätt bra i Västmark och Skymningshem.

Så jag har en plan. Jag låter helt enkelt d20 vara d20 i fred och snällt ligga kvar i regelboken, och koncentrerar mig på världen istället. Den bit som behöver vara OGL för att d20-loggan ska kunna användas kommer jag att göra med bakgrunden att snarlika sektioner ska in i mina egna spel. På så sätt kan jag göra regler som jag verkligen gillar till en värld som jag verkligen gillar. Dessutom kan vi förmodligen kapsla in miljön på ett sådant sätt att det även blir möjligt att spela det med något annat än d20. Slutligen kan vi på ett enkelt sätt identifiera vilka bitar som ska vara OGL, och på så sätt enklare följa det där legala mumbojumbot.

Nightowl

Champion
Blixt är meddelad

Får se om Anders har några kommentarer också.

Erik, anser att det är lite 'Stålmannen mot Spindelmannen' över det hela, för den som har den gamla godingen. Jag tror inte Anders och Krille har jobbat tillsammans förr, skall bli kul att se vad det blir.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Blixt är meddelad

Stålis och Spidde har mött varandra två gånger (säkert fler om man räknar Dc vs Marvel som jag inte läst.)

Betyder det att de kommer först slå varandra i missförstånd för att sedan ge sig på de egentliga fienden (Marco från Neo och Theodore från Riot i partnerskap)?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och innebär det...

...att vi kommer att få se den nya superskurken NeoMinds, eller kanske RiotGames! Det värsta av två världar!

Eller det bästa av två världar om man såger så!

M. :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Anders har lite problem med sin åtkomst...

...till forumet. Jag fick ett mail av honom som lugnade mig en hel del, där han bland annat förklarade varför han valt d20 Modern och varför han tycker att det passar bättre än andra alternativ, bland annat med avseende på spelmekaniken. Mailet innehöll lite mer info som troligtvis kommer att dyka upp när tiden är redo, och det jag läste lät väldigt intressant!

Det ska bli spännande att se vad som händer.

Vet någon om det bestämts en illustratör?

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mycket trevligt Projekt!

Som rubriken antyder tycker jag att det är ett väldigt trevligt projekt och det är kul att just ni två beslutat er för att samarbeta.

Vad du än tycker om d20-systemet tycker jag att det var ett bra val. :gremsmile:

Lycka till!

Rosen

Myrmidon
Re: Anders har lite problem med sin åtkomst...

Vet någon om det bestämts en illustratör?

Jag vet att det har man inte bestämt. Undertecknad illustrerade ju de inledande artiklarna i Sverox, men det här är ju helt fristående från den tidningen och det står herrarna fritt att välja någon/några lämplig(a) person(er) till det.
(Mina egna möjligheter att medverka skulle ändå hänga på hur det sammanfaller tidsmässigt med Tombstone- och New Mexico-modulerna, som jag redan är uppbokad till.)

--
Åke, som inte blir kvitt bilden av en ihopslagen Rävsvans/Rävspel-logo. Jag menar, Tuva som visar rumpan, och ett lacksigill...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Det är Rävspel som gör Lemuria! Nä, Rävsvans!

Nä! Jo! Nä! Jo!

Jag förutspår en förvirring vi inte skådat sedan Target Games skapade Äventyrsspel!

M.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Anders om Lemuria D20 Modern

Nu ska vi se om min dator hemma är på bättre humör efter lite justeringar.

Lemuria D20, ja varför just D20 Modern som spelsystem. Lemuria är en kärv värld där tappra och dugliga människor kämpar för att överleva och för att bygga upp något nytt. Den actionstämning jag eftersträvar i spelvärlden hanteras mycket väl av D20 Modern, medan t ex GURPS skulle komma till korta. Jag anser att D20 Modern är bra på vissa saker och just dessa hör hemma i Lemuria.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Är inte T6 > D20 i ditt tycke?

I valet mellan att antingen använda er av D20 som " har så mycket hål att man skulle kunna köra TSRs och WotCs samlade produktion genom dem. " eller Anders T6-system, varför inte bara välja Anders T6?

Nu har jag iofs aldrig tittat på Anders T6-system, men det kan väl inte vara tråkigare än D20?

Alviskt vin eller vatten tror jag mäster Kharzim skulle säga :gremwink:

/Naug

Krille

Super Moderator
d20 har också T6or

Snälla folket, det finns inte ett skäl till att d20-systemet valdes. Det var snarare en hel räcka orsaker som ledde till valet. Diverse systems subjektiva rolighet är bara en av orsakerna.

Rising

Vila i frid
Ingen bryr sig om mig, men ändå:

Okej, jag är förmodligen den enda som inte är så förtjust i Lemuria (pga de argument jag tog upp i den här tråden) så jag har väl egentligen ingen talan, men skulle ändå vilja säga att jag tror att herrarna gör ett misstag.

Först är det ju en fråga om vad herrarna egentligen vill uppnå? Vill man tjäna pengar eller har man konstnärliga ambitioner? Jag tar för givet att man både vill göra ett spel som hittar sin publik och som herrarna själva kan tycka är roligt att spela och utveckla. För enkelhetens skull tänkar jag ändå dela upp min argumentering i en kommersiell del och en konstnärlig del.

Kommersiella skäl att undvika D20:
Min första invändning är att jag tror herrarna har glömt att när man väljer D20 så får man inte bara ett spelfundament, utan det kommer också en massa värderingar på köpet. Värderingar som påverkar eventuell försäljning, men också vilket första intryck publiken får av produkten. Jag kan enkelt föreställa mig att många kommer undvika Lemuria bara för att det står D20 på det. En vacker dag kanske folk ser hur fritt D20-licensen faktiskt är, (hade CoC:D20 sett väldigt annorlunda ut så kanske folk redan hade insett det idag) men eftersom det är som det är så tror jag inte Lemuria blir titeln som får alla att öppna ögonen och skaka av sig sina fördomar. Det blir säkert inte tillräckligt stort för det. Vad ni får när ni väljer D20 är alltså en massa dåliga associationer från presumptiva kunder.

Det kan också påverka vilken syn publiken får på spelet när de börjar bläddra i det, och då är det alltså möjligt att många spelare som provar Lemuria för första gången får spela det med en spelledare som skrivit ett äventyr i DnD-stil, och det kan avskräcka folk från att bli intresserade av spelet.

Om jag har förstått Lemuria rätt så är det ett koncept som behöver utforskas med helt fördomslös blick för att nå sin fulla potential.

Alltså, ni har redan ett fantastiskt bra varumärke: era namn! Det är det som kommer sälja Lemuria, de ger ungefär en och samma positiva associationer också. Däremot ger D20 inte associationer som lirar bra ihop med "Blixt" och "Sundelin". Det känns som en kompromiss. Som "Håkan Hellström sjunger duett med E-type". Risken är att det varken blir vad Blixt/Sundelin-fansen eller D20-fansen är ute efter.

Konstnärliga skäl att undvika D20
När jag bläddrar mig igenom den gamla ideologi-diskussionen så hittar jag en massa saker bland dina kommentarer:

"Jag vill i Lemuria visa att de svaga endast har chansen klara sig om de håller samman och står emot tyrannerna."
"Jag har inte förespråkat att man med våld ska lösa de problem man ställs inför i Lemuria. List vore sannerligen bättre och dessutom en större utmaning för spelarna."
"Det finns idag djärva människor som frivilligt ger sig in i lejonets kula för att hjälpa de enkla och fattiga som håller på att krossas när totalitaristerna utövar sin makt. Läkare utan gränser är ett bra exempel."

Är inte D20 snarare ett perfekt system om man vill gestalta en av förtryckarna med makt att rå på horder av mindre motståndare? Med Läkare utan Gränser i bakhuvudet har jag svårt att förstå vad du menar med "Den actionstämning jag eftersträvar i spelvärlden hanteras mycket väl av D20 Modern" och pratet om "tappra och dugliga människor". Jag ser nämligen inte Läkare utan Gränser (eller de journalister som du föreslog att man skulle kunna gestalta för att hjälpa den stackars befolkningen på Lemuria) som "tappra och dugliga" actionhjältar, utan vad som gör dem så djärva är väl snarast att de inte är dugliga actionhjältar, utan att de kämpar i underläge bara för att uppnå något som gör gott.

Den delen av Lemuria är den jag tycker är fin. När du målar upp de onda förtryckarna i världen så ser jag framför mig en hjälte i stil med den här studenten, och inte någon actionhjälte.

Det är inget djärvt eller demokratiskt över att slå skiten ur den som företräder en ideologi man ogillar, och jag tycker att det känns väldigt kluvet när reglerna talar ett språk och världen ett annat. Om spelet skall premiera "samarbete mellan de svaga" så kan man inte använda regler som premierar dugliga actionhjältar (som ju klarar sig på egen hand), och om världen säger att man inte bör använda våld för att överkomma utmaningar, då skall man ju använda regler där våld faktiskt är en dålig konfliktlösningsmetod.

Ur ett konstnärligt perspektiv tycker jag mig alltså se stora orosmoln vid horisonten. Det känns kluvet. Det känns som om två stora spelskapare får kompromissa med regelsystemet de har valt.

Är det ett spel med Indiana Jones-hjältar, eller ett spel med Läkare utan Gränser-hjältar?

Är det ett spel där man bekämpar förtryckande ideologier, eller ett spel där man blott bekämpar de lurade människor som företräder dem?

Det är väl för guds skull inte ett mellanting som inte klarar av att vara varken det ena eller det andra särskilt bra?

/Rising

Storuggla

Champion
Men... varför på ärans och hjältarnas språk?

Och inte på det anglosaxiska nasartugget? Bara nyfiken.

Storuggla, tuggar Nasaret